💬
Logga in
Fuska.se

Hur Uttalar Du Ordet Kex?

56 svar · startad

Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Skillnaden är stor i Sverige?

Nivå 16 · Legendfuskare

jag såg på värsta språket på TV & det va mest gamla människor (tanter & så) som så Katt Kex

jag sejer Kiosk Kex

Nivå 7 · Fuskare

jag säger med K som i Katt. udda omröstning från en udda MeM :P. Skulle inte kunna tänka mig att säga på det andra sättet =).

K katt grej säger ja.

Nivå 11 · Veteranfuskare
Trådstartare #5

Glömde, själv säger med K som i Katt.

KazeN^: Vinner man gratis FuskaVIP så gör man, kan man undvika att utnyttja det.. ? ^_^

Nivå 10 · Veteranfuskare

Tar man med K som i kiosk tjex eller nåt...

K som i katt i varje fall.

Nivå 3 · Lärling

k som i katt

Nivå 3 · Lärling

Vadå "Med K som i Kiosk." ?

Man kan utala ordet "Kiosk" med "K" som i katt också.

Nivå 5 · Fuskare

Kiosk K'et

Som den halva skåningen som jag är.

Nivå 6 · Fuskare

Katt K'et.. (Bor i norrbotten),, Tycker det låter konstigt me det andra,, :P

26 Jul 2005
Nivå 0 · Nykomling

Jag säger Käxx och inte Scheks :)

säger också kex som i katt

Nivå 12 · Mästerfuskare

Om jag säger det ordet så säger jag 'keks', men jag kan llika gärna säga 'tjeks', fast jag använder helst ordet kaka. =P

Jag säger båda,så jag rösta blankt

(du skulle ha gjort en "Både och")

↗ till inlägget

Om jag säger det ordet så säger jag 'keks', men jag kan llika gärna säga 'tjeks', fast jag använder helst ordet kaka. =P

Nivå 10 · Veteranfuskare Bambi

K som i Katt.

Nivå 4 · Lärling

låt oss se vem som har rätt... här är ett citat ur

SVENSKA AKADEMIENS ORDBOKEN!

KÄX (KEX)

UTTAL: käk4s, stundom med eng. uttal, äv. ɟäk4s,

ORDKLASS: sbst.2,

n. l.

GENUS: r. l. m.;

BÖJNING: best. -et l. -en; pl. ==, ngn gg -er (ÖSTERGREN (1931)) ( (†) -ar LoW (1911)).

FORMVARIANTER: (äv. skrivet kex. kiks 1825 (i övers. fr. dan.). kjex 1884. käcks (käks, kiäks) 1755–1904. käx (-e-) 1848 osv.

ANMÄRKNING: I sht förr änvändes äv. den eng. formen cakes (tidigare stundom med stavningen kakes o. med best. caksen, kakes'en). STRINDBERG Hafsb. 128 (1890).

så ni vet... om jag fattat det rätt så är KÄX = KEX nya ordet, och kjexs (kiosk k't) duger också, men KÄX/KEX är det rätta! testa leta reda kjex i ordboken så hittat ni inte det, men därimot KÄX och KEX...

27 Jul 2005
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

låt oss se vem som har rätt...  här är ett citat ur

SVENSKA AKADEMIENS ORDBOKEN!

KÄX (KEX)

UTTAL: käk4s, stundom med eng. uttal, äv. ɟäk4s,

ORDKLASS: sbst.2,

n. l.

GENUS: r. l. m.;

BÖJNING: best. -et l. -en; pl. ==, ngn gg -er (ÖSTERGREN (1931)) ( (†) -ar LoW (1911)).

FORMVARIANTER: (äv. skrivet kex. kiks 1825 (i övers. fr. dan.). kjex 1884. käcks (käks, kiäks) 1755–1904. käx (-e-) 1848 osv.

ANMÄRKNING: I sht förr änvändes äv. den eng. formen cakes (tidigare stundom med stavningen kakes o. med best. caksen, kakes'en). STRINDBERG Hafsb. 128 (1890).

så ni vet... om jag fattat det rätt så är KÄX = KEX nya ordet, och kjexs (kiosk k't) duger också, men KÄX/KEX är det rätta! testa leta reda kjex i ordboken så hittat ni inte det, men därimot KÄX och KEX...

Vilken efterforskning, och lyckat resultat! Alla jublar för Apoca som har hittat resultatet! :P

Nivå 5 · Fuskare

keks of course.Låter så konstigt att säga tjeks

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

Kattkex.

Är uppenbarligen ensam om det för att bo i Skåne. Beror på att föräldrarna har kvar sin dialekt från Sthlm...

Gissa om folk har kul åt mina uttal.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in