Hoppa till innehåll

En Guide Hur Man Gör Cs Film

Gäst Janaz

Rekommendera inlägg

Jag har skafat en guide så ni vet vad ni ska göra

Del 1

Förberedelser

Hårddisk - Varje sekund som vi spelar in tar ungefär 40 mb(om du använder 800x600) så tänk på att ha mycket plats på hårddisken där din half-life mapp ligger.

Program - Du behöver Videomach och DivX. Eller nåt sånt

Demo - När du spelar CS skriver"record enbrafilm" i consolen börjar CS spela in i half-lifeminfilm.dem ett pcw demo kan ta ca 40mb.

Mapp - Gå in i Half-Life mappen och skapa en mapp som heter "klipp1" så det ser ut såhär half-lifeklipp1

Att tänka på!

När du spelar in din demofil blir det ofta fel. Tänk på att alltid skriva "retry" i consolen innan du ska börja spela. Glöm inte heller att skriva "stop" när demot är klart och inte spela in ett för långt demo.

Göra bitmappar

Nu ska du ha ett demo kallat enbrafilm.dem som ligger i din cstrike katalog. Starta CS, tänk på att välja en bra upplösning(800x600 eller 640x480) Gå sedan in i consolen direkt skriv "viewdemo enbrafilm". När demot laddats upp tryck på "F2" tangenten så ser du att en meny kommer upp.

Den menyn hjälper dig att spola fram till det ställe i demot där du gör den där snygga fragen som du ska ha på film. När du är framme vid rätt ställe pausa och tryck ner consolen. Skriv "startmovie klipp1enbrafilm 30". När du har gjort den snygga fraggen på demot och vill stanna tar du helt enkelt ner consolen(när consolen är nere spelas inget mer in). Skriv "endmovie" och stäng av CS. Gå in i klipp1 mappen och kolla så att det ligger massor av bitmapps filer där, om det inte ät så pröva igen gör om det asså.

Förklaring

"startmovie klipp1enbrafilm 30". Startmovie säger alltså åt CS att börja producera bitmapps bilder. Klipp1enbrafilm säger vart bilderna ska hamna. 30 säger hur många bilder per sekund den ska göra(fps).

Videomach

Nu ska vi sätta ihop alla bitmappar till en film, detta gör vi med hjälp av programmet Vidomach.

När du startar programmet ser du tre stycken rutor på över raden och tre stycken på undre raden. I rutan längst ner till vänster klickar du på höger musknapp och väljer "open". Bläddra nu fram till din klipp1 mapp som vi skapade och markera alla filer i den mappen. När du klickat ok märker du snart att alla bilder är listade i första rutan och i de övre rutorna ser du den bilden som är markerad. Ta nu bort de delar som inte ska vara med på filmen(t.ex början vi klipper självklart bort alla bilder där man ser menyn och consolen).

Nu ska vi ställa in vidoformat, plats m.m.

Börja med att ställa in filnamnet och vart filmen ska hamna.

Under fliken "Video" kryssa bort Automatic. Klicka sedan på "Format Options" där du kan ställa in vilket codec du vill använda (jag rekommenderar DivX).

När du väljer divX klicka på "configure" och på den mätare som är markerad på bilden kan du justrera. Ju högre du tar den desto bättre kvalité blir det och blir kvalitén högre blir självklart filmen större. Pröva dig fram, tänk på att om du gör många småklipp för att sedan sätta ihop dem till en lång film så blir det väldigt dålig kvalité om du ska kompilera om dem två gånger. Ta då en hög bitrate på småklippen.

Nu är vi klara då behöver vi bara skapa själva .avi filen. Klicka på och då börjar VideMach att skapa avi filmen.

Har du frågor? är det något som är oklart? Ställ din fråga i forumet så ska jag ta mig en titt på problemet.

Del 2

I första delen av våran filmskola gick vi igenom hur du får ut ditt klipp i avi format. Nu är det dags att lägga på lite musik, för kom ihåg att bra musik gör filmen mycket bättre.

I den här guiden ska vi använda vår lilla filmsnutt som vi skapade i del1 och lägga till ljud på den

Förberedelser

Avi - Du ska ha en liten avi snutt, hur du gör en sådan beskriver jag i del 1.

Program - Du behöver VirtualDub och DivX

Ljud - Du behöver en *.wav fil som vi ska lägga till som musik i filmen

Välja en låt

Du ska alltså välja en låt som ska spelas under filmen. Har du den i mp3 format så kan du göra om dem till wav med Winamp, behöver du redigera låten(klippa bort det långa introt t.ex) så följer Sound Recorder med windows. Tänk på att ta en låt som passar in till din CS film, vill du anpassa låten mer till själva filmen så måste du använda Adobe Premier , det programmet är mycket mer avancerat och är inte gratis(Ja det finns andra program som är gratis du kan ha) . Guider till Premier kommer senare.

VirtualDub

Klicka på File->Open och öppna din filmsnutt. Sen väljer du Audio->Wav audio och öppnar den låten som du ska ha i filmen. Gå sedan in i Video->Compression och välj DivX codec. Nu är det bara exportera filmen, File->Save AVI as och spara den som en ny avi snutt med ljud i.

Har du frågor? är det något som är oklart? Ställ din fråga i forumet så ska jag ta mig en titt på problemet.

:zzz: hej

Redigerat av ZL
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

• 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • Skapa ny...