Gäst data-typen Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 1.Hur gör man så att en fiende t.ex. en boss har liv=att man måste skjuta på den många gånger? 2.Hur gör man längre rum? Jag kan komma med mera frågor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 1. tror inte att det går, men du kan göra en variabel som heter t.ex. skada_boss och så öka eller minska den med 1 för varje träff. och så att när den är ett visst värde så dör bossen. 2. du kan ändra storleken på rummen där du skapar själva rummen, annars ska det stå på http://www.gamemaker.nl/tutorial.html hur man gör så att rummen scrollar automatiskt typ... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst data-typen Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 de va bra ja kommer nog att ha nytta av det alternativ till boss liven: man kan göra så att man byter ut objektet mot ett anna nät det träffar o.s.v. funkar det? ny fråga: kan nån värdena på den här tile seten?: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 det funkar också. då har man ju lite mer kontroll över bossen om den ska börja hoppa efter 3 träffar t.ex. nackdelen är att man får en hel del objekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mega-99 Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 (redigerat) 1. Du kan göra en variabel som nico sa och... äsch jag visar koden istället: i create event: boss_life = 3 hit = 0 I object boss, "collision" med object "Kula": hit = 3 score+1 I object boss, step event: if hit = 1 boss_life = -1 Ungefär så, jag är lite osäker med "boss_life = -1" men den borde funka... Redigerat 5 Oktober 2005 av Mega-99 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst data-typen Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 med relative Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mega-99 Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 (redigerat) Just det... LoL Fast eftersom att allt är i GML så kan man inte sätta relative. Det räcker så eftersom att den sitter i step event. Redigerat 5 Oktober 2005 av Mega-99 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst data-typen Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 tile set värdena?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mega-99 Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 Tileset? Vad har det med saken att göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst data-typen Skrivet 5 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 5 Oktober 2005 jag vill veta de värdena som gör att rutnätet passar med bilden en ny fråga alltså Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 6 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 6 Oktober 2005 Den här koden är min favvokod. Fungerar alltid: if variable_global_exists('liv') global.liv += 1 else global.liv = 0 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mega-99 Skrivet 6 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 6 Oktober 2005 smart! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.