Hoppa till innehåll

Joystick/ratt


ELF

Rekommendera inlägg

Jag har gått och tänkt på en sak ett tag angående rattar till spel. Det finns ju olika joysticks med gasreglage. Det borde ju vara lite havlsvårt att göra. Men det har inte kommit en ratt med en nästan riktigt växellåda.

När man växlar så är det som på en riktig bil. Det finns flera olika växlar/lägen. mellan varje växel: 1-2, 3-4, 5-6 så ligger friläget.

Men om man vill växla som man gör nu så ställer man bara spaken vid 1 eller 2 och så växlar man bara genom att dra spaken upp eller ner.

Det borde ju vara lättare att göra en sån ratt med växellåda än att göra en joystick med gasreglage.

VARFÖR HAR DE INTE GJORT DET ÄN

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle vara en bra idé...virtua drivers license eller nå sånt...jag hade köpt det iaf...en riktig bilsimulator...

 

Men ja...det kanske beror på att de skulle bli dyrare...de flesta rattar jag sett har växelspak som går att dra upp och ner eller så har de ingen spak alls.

 

Det blir ju mycket lättare programmering till en sådan ratt..

 

Om man tänker på att spelen är gjorda helt för spelkontroller eller rattar som har tagit sina konfigurationer efter spelkontroller så är det ju alltid 1 knapp för att växla upp och 1 knapp för att växla ned.

 

Det innebär ju att om knapp/spakläge 1 blir en 1:a så växlar du upp i spelet.

Om knapp/spakläge 2 blir en 1:a så växlar du ned.

 

Om du skulle göra en växellåda som du beskriver så blir det betydligt mer komponenter som krävs.

 

Om du dessutom vill ha en koppling och att denna måste tryckas ned, blir det ännu mer programmering och ännu fler komponenter.

........................................................................................

 

Det är bara en gissning, men jag tror att det delvis beror på kostnaden...och delvis på att inget spel bygger på en sådan konfiguration.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...