Hoppa till innehåll

Mobbning


Fusion
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 85
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Personer blir nog oftast mobbade för att dom e modiga nog att vara sig själva. Mobbarna är dom som e alldeles för rädda för att vara sig själva och faller för grupptryck. Mobbning sker nog oftast inte mellan 2 personer, utan en grupp mot en ensam stackare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Mobbning sker nog oftast inte mellan 2 personer, utan en grupp mot en ensam stackare.

 

Det behöver inte vara så alltid. I Olweus-projektet (stavning)(orka beskriva vad det e) finns det "regler" för vad man kan kalla för mobbning.

 

1. Obalans i styrka, mängd personer, storlek, ålder m.m.

2. Det ska ske upprepade gånger.

3. Kommer inte ihåg :blink: .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina frågeställningar är följande:

 

Vad är mobbning?

Vilka är orsaker för mobbning?

Hur upptäcker man samt stoppar mobbning?

Vilka följder ger mobbning?

 

 

 

2.Vad är mobbning?

 

Definition för mobbning enligt Gunnar Höistad är:

” När en eller flera personer upprepade gånger, under en längre tid utsätter en eller flera individer för medvetna aktiva destruktiva handlingar och/eller uteslutning.”

 

Friends definition på mobbning: ”Att uteslutas ur kamratkretsen, bli illa behandlat och förtryckas.”

 

Mobbning är inte engångsföreteelser eller konflikter, utan en systematisk kränkning av en person, oftast mot någon som har svårt att försvara sig.

Att bli mobbad innebär att man blir kränkt som människa och förlorar en del och, i värsta fall hela sitt människovärde.

Mobbning kan associeras till några begrepp: makt, rädsla, grupptryck, avundsjuka och projektioner.

Det finns tre olika typer av mobbning, tyst- , verbal- och fysisk mobbning.

 

2.1 Tyst mobbning

 

Den tysta, subtila mobbningen är den vanligaste formen som kan göra stor skada. Samtidigt är den svårast att upptäcka eftersom den oftast sker i det fördolda. Himla med ögonen, kasta menade blickar mellan varandra, titta insinuant på någon, göra miner, sucka, tystna, vända ryggen till, inte svara på tilltal, behandla någon som luft är några exempel på tyst mobbning. Den här typen av mobbning kan ske bakom ryggen på lärare men också helt öppet, därför att det är lätt att skylla ifrån sig: ” Vaddå sucka? Får man inte andas längre?”

Risken i allt detta är att läraren eller någon annan tror att det inte finns några problem. Offret för mobbning är oftast tysta, försynta elever som inte vågar berätta hur de egentligen har det. Samtidigt lär de sig att leva med det och de håller god min vilket gör det ännu svårare att upptäcka.

 

2.2 Verbal mobbning

 

Verbal mobbning är att viska, sprida rykten, ” snacka skit”, retas, trakassera, håna, härma, hota, anmärka på t.ex. frisyr eller kläder, kommentera allt den utsatte gör eller säger. Den här typen av mobbning kan vara lättare att upptäcka än den tysta, men inte alltid. Man kan säga elakheter tyst bakom ryggen på läraren eller utstuderat viska om någon.

Den verbala mobbningen kan också vara att skicka lappar, klottra på skåp, ringa anonyma telefonsamtal, skicka SMS- meddelanden på mobiltelefonen och anonyma e-post- meddelanden m.m.

 

2.3 Fysisk mobbning

 

Den tredje typen av mobbning är fysisk mobbning som är lättast att upptäcka. Sönderrivna kläder och blåmärken är de tecken som man känner igen. Denna mobbning förekommer vanligtvis i de lägre klasserna.

Fysisk mobbning kan också gå till så att mobbaren ”råkar” knuffa till någon, slå igen dörren framför näsan på offret, ta hans eller hennes väska och kasta den mellan sig. I idrott eller lekar är det inte ovanligt att man kamouflerar våld. Den utförs på det viset att det märks så lite som möjligt eftersom man inte vill bli upptäckt.

 

 

2.4 Indirekt och direkt mobbning

 

Björn Eriksson påstår att de flesta forskare delar in mobbning i indirekt och direkt mobbning. Indirekt mobbning handlar om att ljuga om någon, sprida rykten. Medvetet utesluta någon från gruppen samt retas. Direkt mobbning karakteriseras av s.k. face to face angrepp mot offret såsom sparkar och slag.

Man kan tydligt se att båda två författare menar samma sak men kallar de för två olika saker. Indirekt mobbning är enligt Gunnar Höistad tyst mobbning och direkt är verbal samt fysisk mobbning.

 

 

2.5 Pojk- och flickmobbning

 

Pojkarnas mobbning är mer högljudd, verbal, fysisk och mer tydlig än flickornas. Därför är det lättare att upptäcka pojkarnas mobbning.

Den verbala mobbningen hos pojkarna kan ta sig olika uttryck. Man trakasserar offret inför andra elever, man anmärker på kläder, fäller högljudda kommentarer om den utsattes vikt. Kalla personen mes eller säga att han/hon inte kan spela fotboll. Pojkarna använder sig också av hot, t.ex. genom att man viskar: ”Vänta till rasten” eller ”Efter skolan blir det synd om dig”.

Om en elev vet att en annan mobbar honom dagligen så behöver inte mobbaren ens uttala ett sådant hot. Det räcker bara en lömsk blick eller att man slår menande med knytnäven i handflatan för att den utsatte ska förstå vad som väntar honom.

 

Pojkarnas fysiska mobbning kan bestå av att de: knuffar, sparkar, slår med knytnävslag, brottar ned varandra, trycker offret mot väggen samt stänger in honom/henne och sedan håller mobbaren för dörren.

Som jag skrev innan så upptäcks pojkmobbning lättare än flickornas, men pojkmobbning kan också ske i det ”tysta”; bakom lärarnas och vuxnas rygg. Det sker oftast bakom skolan, i omklädningsrummet, i utrymmen som är lite undangömda och på vägen hem eller till skolan.

 

Flickornas sätt att mobba är mycket svår för omgivningen att uppfatta. Den tysta mobbningen är oftast en typisk flickmobbning. De ägnar sig åt att spela ut varandra på olika sätt för att få favörer. En förmåga som flickorna har är att de sätter in stötar på de svagaste punkter. Det innebär att deras mobbning är mer personlig än pojkarnas. Känslan att aldrig duga kan vara tillräcklig drivkraft för att få en att hämnas på dem som lyckas och är duktiga, t.ex. genom att trycka ner någon.

Ofta brukar flickmobbning vara så att den flickan i klassen som är sötast, har finast kläder och är populär skaffar sig ett gäng av andra tjejer, som oftast är rädda eller beundrar henne. De som är med i gruppen måste ha rätt kläder, rätt frisyr, rätt åsikter och lyda gängets ledare. Det här gänget kan sedan ge sig på de som inte passar in i deras värld. Gruppens ledare är oftast själv osäker och rädd att förlora sin ”makt” och hon är den som uppmuntrar och bestämmer vem som ska mobbas. De tjejer som ”lyder” henne vill oftast inte göra det men de gör det bara för att passa in. Samtidigt kan de bete sig på det sättet endast för att de själva inte vill riskera att bli utfrysta ur gruppen och sedan själva bli mobbad.

 

 

 

Några exempel på typisk mobbning är dessa: frysa ut någon, behandla andra som luft, viska saker om andra, göra miner åt andra och sprida rykten. Enligt Gunnar Höistad tar flickorna alltmer efter pojkarnas sätt att mobba. De kan ta till våld som sparkar, låsa in någon och gå ihop med pojkar endast för att skrämma sina offer.

 

3. Vilka är orsaker till mobbning?

 

Vissa blir mobbade, andra inte. Det sägs att alla löper lika stor risk att bli mobbade, att alla kan bli mobboffer. Men är det verkligen så? Gunnar Höistad hävdar att det inte är på det sättet. Alla kan inte bli mobboffer och det beror absolut inte på någon slump. Många faktorer måste samverka för att en mobbning ska uppstå och kunna pågå. Egenskapen hos offret, mobbaren, gruppen och den totala miljön i skolan samt lärarens inställning påverkar förloppet.

 

Om man frågar ett barn om orsaken till att någon blir mobbad svara han/hon alltid att det beror på yttre faktorer. Offret är antingen fet eller smal, bär fel kläder, har konstig dialekt, fel hårfärg eller är fysisk svag. Barn med någon form av ”avvikande yttre” skulle då kunna bli ett offer för mobbning.

Det yttre används som förevändning att mobba, men det är dock inte förklaringen till det. Det allra flesta elever som är ”helt fel” till det yttra blir inte alls mobbade. Samtidigt som de elever som är ”helt rätt” till det yttra men som trots det är mobbade. När man diskuterar detta med elever kommer det upp en hel annan sak. Orsaker man anger då har med personligheten och beteendet att göra.

Det hela handlar om hur den potentiella mobboffer reagerar när han/hon blir angripen. Om man har ett avvikande yttre eller beteende blir detta ofta en anledning för en mobbare att testa om man är lämpligt offer eller ej. Man blir oftast angripen för sitt yttre och hur man reagerar avgör om man ska bli ett mobboffer eller inte.

Om personen i fråga inte är rädd och är ganska självsäker säger han/hon emot mobbaren. Man säger stopp och tar inte till sig det angriparen har sagt. Resultatet blir att oftast att man inte utsätts för sådan prövning igen eller mobbning. Men tar man emot provokationerna utan att reagera på det sättet, istället börjar gråta eller springa till läraren för att berätta vad som hänt är det mycket troligt att den eleven blir nästa mobboffer .

Det har visat sig i undersökningar att pojkar som är fysiskt starka löper mindre riska att bli mobbade än de pojkar som är svaga. Det som minskar risken att bli mobbad är att de fysiskt starka pojkar är oftast bra på idrott vilket i sin tur leder till att de är populära. Dessutom kan en fysisk stark person försvara sig om han blir angripen. Det finns alltså ett samband mellan fysisk svaghet och låg popularitet samt fysisk styrka och hög popularitet.

 

När det gäller flickor så spelar inte den fysiska styrkan så stor roll, det handlar mer om det yttre. Utseende är ganska viktigt, konkurrensen handlar om kroppskonstitution, kroppslig utveckling och kläder. En flicka som är söt och klär sig snyggt samt har ett gott självförtroende löper nästan ingen risk att bli offer för mobbning.

 

Det förekommer också att flickor mobbar pojkar och att pojkar mobbar flickor. Allt vanligare börjar det bli. Oftast hänger flickorna med på pojkarnas mobbning mot en viss pojke och samma sak gör pojkar med tjejerna. Skillnaden är endast att pojkar använder sig inte med fysisk mobbning gentemot ett offer som är flicka.

 

3.1 Mobboffren

 

Som jag skrev innan är egenskapen viktiga hos de olika aktörerna för att man ska kunna förstå sig på varför mobbning sker.

 

Gunnar Höistad påstår att mobboffren är ofta mer ängsliga och osäkra än elever i allmänheten. Eftersom de har en svag jaguppfattning bidrar det till att de ger ett oklart intryck. Författaren menar också att mobboffren är mer känsliga, försiktiga och tystlåtna än andra elever. När de blir angripna av någon reagerar de vanligen med gråt och genom att dra sig undan istället för att försvara sig. Hos dem finns inte det alternativet” fly eller fäkta” utan endast ”fly”.

 

Vanliga tråkningar som förekommer i de flesta klasser, brukar mobboffren reagera överdrivet på. Dessa tråkningar behöver inte alls vara menade som angrepp, det kan endast vara jargong som förekommer. Sådan överdrivenhet kan sedan leda till mobbning.

T.ex. om den elev som tror sig vara angripen börjar bete sig som ett mobboffer, dra sig undan så leder det i sin tur till en verklig mobbning. Föräldrar har en stor roll i det hela. Om föräldrarna är överbeskyddande kan de bidra till att barnet tror att han/hon är mobbad. T.ex. om varje dag efter skolan berättar barnet för sina föräldrar vad som har hänt i skolan och förstorar upp det kanske genom att säga. ” Va! Blev du knuffad på rasten idag igen!” Det kanske hela hände i en lek, det behöver inte vara mobbning men överbeskyddande föräldrar har en tendens att reagera på ett sådant sätt som får barnet att svara nästa gång det föräldern vill höra, att man blivit knuffad igen etc. Med tiden blir barnet van vid det och tror att han/hon är mobbad.

Sådana här fall har påträffats i många skolor och lärare i dessa fall har en avgörande roll. För det första måste de se att det verkligen inte handlar om mobbning utan att det är bara jargong. Förhoppningsvis gör man detta innan man låter det gå så pass långt att barnet verkligen blir mobbad. Sedan ska man övertyga föräldrarna att det inte handlar om mobbning, vilket är ganska svårt att göra.

 

Gunnar Höistad skriver inte om de olika typerna av mobboffer. Men enligt Björn Eriksson har forskare delat in offren i två huvudkategorier samt en underkategori. De passiva offren och de provocerande tillhör de två huvudkategorin.

De passiva offren är oroliga, osäkra och försvarar inte sig när han/hon blir angripen. Vanliga egenskaper är att man har låg självkänsla och är socialt isolerade. Det är samma typ av offer som Gunnar Höistad klassificerar som de barn som blir oftast mobbade. Men han nämner inte alls de provocerande offren eller de provokativa.

Enligt Björn Eriksson menar forskare att provocerande offer provocerar andra, men när det kommer till att försvara sig själva så är de ineffektiva. De ger igen men vinner aldrig. Underkategorin till provokativa offer är de som tar på sig rollen som offer för att vinna acceptans. Uppmärksamhet får de av omgivningen när de samtidigt tar på sig rollen som mobbade. Den här typen av mobboffren kan likna vid de som Gunnar Höistad påstår att de bidrar till att själva bli mobbade.

 

3.2 Mobbare

 

Mobbare har ett starkt behov av makt, dominans och kontroll. De kommer oftast från familjer som har olika svårigheter. Att förtrycka andra är oftast något som de gillar att göra. Aggressivitet tillhör deras vardag och de är oftast aggressiva mot sina kamrater samt föräldrar och lärare.

Utåt verkar en mobbare ha ett bra självförtroende men det är precis tvärtom. De som mobbar lider av dåligt självförtroende som alla mobboffer. Att mobbaren är aggressiv, dominant och profilerad är inte tecken på ett gott självförtroende, det är istället självsäkerhet menar Gunnar Höistad. De är säkra i sin roll att vara den aggressive och starke men det betyder inte att de känner sig trygga eller att de är jagstarka.

Mobbaren är oftast fysiskt starkare än sitt offer och han/hon hyser ingen empati för den utsatta. Samtidigt har mobbare en positivare inställning mot våld och använder våld mer än genomsnittet av eleverna. I de lägre klasserna är mobbarna populära, men ju mer barnen blir medvetna om vad som är rätt eller fel så avtar hans/hennes popularitet. Mobbaren har oftast tre eller fyra kamrater som ger honom/henne support. De s.k. passiva mobbare tar aldrig initiativ själv att mobba någon. Genom att heja eller att inte protestera när mobbaren är aktiv så godkänner de att offret blir plågad. Medlöpare och mobbare vet att det är fel att mobba, men de hittar snart en förklaring till varför man ska plåga just den klasskamraten. Man hittar bortförklaringar och skäl att mobba; allt från annorlunda dialekt ring i örat m.m. Det kan i stort sätt vara vad som helst.

Forskare har bevisat att makt och rädsla ofta är den drivkraft som gör att vissa barn stödjer mobbaren. Svaret är ganska enkelt, de är själva rädda att bli utsatta av mobbning. De söker sig inte till mobbaren för att finna en vän utan man gör det för att slippa själv råka illa ut. De låtsas vara vänner med mobbaren. Vissa mobbare är så pass starka att de klarar sig utmärkt utan stödkamraterna.

Men varför mobbar mobbare? Forskare säger att mobbaren stärker sin egen självkänsla genom att degradera och förödmjuka andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snooze: Stäng ner Google.

 

Folk som inte passar in blir ofta mobbade, jag var mobbad innan. Nu är det inte alls på samma nivå längre. Nu har jag bättre självförtroende och jag ignorerar dom helt. Dom som mobbade mig innan vet att jag inte längre får några utbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag alltid säger: Jag har rätt, ni har fel. Jag behöver inte vara så här i verkligheten. Rent av kanske jag bara är trött på korkade ungar som skriver skit på fuska och det gör att jag blir förbannad. (obs, inget personligt påhopp, jag sa inga namn, och dessutom sa jag kanske, så att alla moddar ser det).

 

Med andra ord, vet ni inte hur jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Människor blir ofta mobbade av personer som har det svårt i hemmet eller av personer som vill känna sig tuffa. I chatten kan jag framstå som en dryg fjortis, men inte är jag det i verkligheten. Oftast är det nördar som blir mobbade och nedtryckta. Dom som ser annorlunda ut, kanske en som har glasögon och har ett fult ansikte. I min skola förekommer knappt mobbing som tur är. Får väl se hur det blir på nästa skola...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...