Hoppa till innehåll

Övernaturilgt


Zoxy

Rekommendera inlägg

  • Svar 443
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Stor chans att spöken finns!

I sånna fall tycks det bo ett (ytterst litet) på mitt badrum :o

Finns alltid handavtryck på spegeln där.

För små för att vara mina/föräldrarnas.

Dom kommer tillbaks fastän man skrubbar...

Och ja, dom är alltid i olika possitioner, vilket antyder på att det INTE beror på dåligt arbete med rengöring'n.

Men jag har inte sagt att jag är rädd för't :)

Utomjordingarna låter högst troligt.

Som alla säger, universium är stort.

 

Har ingen bror/syster... :visslar:

Det värsta var igår: Två handavtryck där som var större än nån familjemedlemms...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vaknade en gång på natten och kunde inte sova då hördes det som att någon tände lyset men ingen var uppe.

Sen var 6:orna på vår skola på lägerskola där vi sovde över och där så fanns det ett mysko hus där dörrhandtaket kunde fara upp och ner och dörren öppnas och stängas utan att någon rörde den.

Och det var någon tjej som såvde där inne som vaknade att handtaget på en dörr for upp och ner och sen gick hon upp och kollade då var det ingen som var vaken.

Redigerat av Dr.cheat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen borde hela begreppet övertro och spöken vara ett historiskt fenomen. Det finns tre saker som håller det vid liv. Ett; vetenskapens syfte är att bevisa en företeelse för att vinna ära, berömmelse och så småningom pengar. Det finns inget att vinna på att bevisa att något inte finns, så ingen vetenskap är intresserad. Två; film och bokindustrin tjänar däremot pengar, inte genom att bevisa något utan genom att spekulera och underhålla. Underhålla i dubbel bemärkelse genom att ljuga eller roa. Tre; personer som inte är intresserade av en närmare granskning som religösa samfund, ockulta bedragare och varför inte, turistnäringen.

Det finns goda rationella förklaringar till allt, om man törs gå emot starka ekonomiska intressen. Ta spöken i sina transparanta skepnader. En naturlig förklaring hittar man i sömnbrist. En normal person hallucinerar efter ca tre dygn utan sömn. En längre tids sömnstörningar kan ge samma effekt, då i en lindrigare form med "aningar". Fenomenet beror på vad som kallas hypnogogt tillstånd som är ett stadium i vår dygnsrytm där vi är i lika portioner vakna och sovande. Medvetandegrad och vakenhetsgrad är inte samma sak vilket också sömngångare och hypnotiserade personer bevisar.

 

Nu protesterar en del och säger att "gamla spöken" kan man väl ändå inte se så. En del förklarar bort det med filmtittande vilket jag tycker är att banalisera folks upplevelser. Däremot har människors tidiga minnen ibland förväxlats med vuxna minnen därför att de blivit burna och därför "sett allt i en vuxens perspektiv". Minnen från barndomen är ofta fragmentariska hos många vuxna. Ett besök bakom kulisserna på teatern eller en filminspelning. eller en liten statistroll i ett bygdespel är allt som behövs för att se "gamla spöken".

 

Minnen är förknippade med all våra sinnen, av naturliga skäl är dessa normalt avslagna under det vakna dygnets timmar. Annars skulle förväxlingar och missförstånd kunna inträffa, vilket i vissa fall skulle kunna leda till kroppsskada. Till exempel genom distraktion vid ett farligt moment. Det här gäller även djur, men till skillnad mot oss är de inte rädda för t ex ljudminnen, luktpåminnelser och sånt vi tränat bort för att verka "normala". Som jag nämnde är detta enbart öppet vid vila eller sömn och inte vid aktivitet då det är en medveten tanke eller jämförelse. Instinkten svarar mot minnesbanken utan att alarmera eller oroa hjärnan, fly betyder fly och stanna betyder stanna.

 

Kylan som ofta nämns vid dessa skrämmande upplevelser, är av samma art som vid trauma eller chock. Skulle detta läggas till minnesbanken skulle kategorien vara kroppsminne, alltså känsel och temperaturbortfall pga. blodkärlen dras samman för att skydda mot blödningar. Teoretiskt sett skulle en tunn klädsel eller extrem kyla ge samma effekt om det är ett relevant minne för din överlevnad :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...