Hoppa till innehåll

Varför Låter En Bränd Skiva Anorlunda ?


SwedenRockz
 Dela

Rekommendera inlägg

Varför låter en bränd skiva anorlunda ?

 

Berätta gärna era erfarenheter kring brända skivor.?

 

(helst inte bara att det låter dåligt utan beskriv då i så fall vad det är som låter dåligt, hur det ändrar ljudet.)

 

Exempel tycker ni att alla får samma ljudförsämmring oavsett om det är repor och sådant ?

 

Någon med kunskap kan kanske svara på det ?

 

Berätta jag vill veta.

 

Då jag bränner lägger jag ner den på hårddisken först i 1 gångs hastighet och bränner sedan av den i 1 gångs hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1x låter väldigt segt, kan du inte bränna fortare eller?

 

hastigheten är inte samma som kvaliteten. visst blir bränningen oftast bättre i 24x än i 52x men ingen större skillnad. felet ligger förmodligen i att du rippar med för dålig kvalitet, alltså när du för över från cd till hårddisk.

 

vill du ha en exakt kopia får du antingen välja att kopiera skivan istället för att rippa och bränna, alternativt att rippa ner till wav format. duger det med nästan cd kvalitet kan du rippa ner till mp3 320 kbps och bränna.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur du än gör, kommer du aldrig att få en bränd skiva till att hålla samma kvalitet som en pressad skiva.

 

Om det är ljudskivor du snackar om, har jag aldrig fått sämre ljud än originalet.

Jag gör alltid om till mp3, med nyaste Lame på High Quality 128...eller 192 om jag vill kunna pressa ur mer bas ur dem. Sen är det bara att bränna därifrån.

 

Dessutom bränner jag alltid i skivornas maxhastighet...oftast 48x-52x.

Den enda skillnaden som märks är att jag får något bättre ljud i mina brända skivor än från mina original. Mycket bättre dunk.

 

Kör aldrig med normalise, det förstör oftast ljudet totalt.

 

 

1x hastighet är oftast bara nödvändig då du vill göra backup av en skyddad skiva som kräver att du ska scanna alla subsektorer. Det går oftast att köra i maxhastighet även här, men ibland kan 1x hastighet krävas.

 

 

 

OBS! High Quality på lame tar längst tid att rippa, men det är det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...