Hoppa till innehåll

Tror ni på gud?

RealCS_2

Rekommendera inlägg

Nä precis bloko, om det kommer 30 000 personer som påstår sej sett ett UFO utan bevis, skulle inte du tro på dem? Man kan faktiskt tro på folk utan bevis, bara det att man kan bli lurad.

Fast endel saker blev jag ganska paff över både från UFO och Gud sidan, och det är när målningar eller statyer helt plötsligt börjar gråta blod helt utan förklaring. Det förstår jag inte. Och det är Maria eller Jesus målningar. Sen andra förundrade saker är stigment (eller hur det stavas), närvem som helst som är troende kan få blod sår som kommer på händer, fötter och huvud och får lida med det en gång per år när Jesus fick lida på samma sak när han kosrfästes. Och det har inte vetenskapen någon förklaring till, för såren bara kommer helt plötsligt. Sen andra saker som när folk såg Maria (fick se lite ljus i kameran just i det ögonblicket), och när en dam helt plötsligt såg Jesus som hon talade med. Precis då nör hon såg Jesus såg man nåt ljus u hennes ögon vilket kan ha varit Jesus.

Så det är lika bra och tro på det än att inte tro på nåt alls. Som att man inte tror att det är något prov på måndag och man kan plugga, men man gör det inte för att man inte tror på det. Lika bra att göra det. Var har man att förlora? Urusla betyg när det visar sej att det är sant, att "provet" är på måndag. Samma sak är det kanske, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 190
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Och att Jesus fanns men inte gjorde några under (som inte var bevisat), är ju som att bevisa att jag fanns och sen skriva en berättelse om lilla Ferrie som blev världens President och erövrade Universum. Kanske någon idiot tror på om 1000 år och gör Ferrie lov etc. etc. Kanske var nåt liknande med Jesus, vad vet jag. Bara för att han fanns behöver det inte betyda att han gjorde under.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först lite svar till de senaste inläggen, sedan till några som skrev nyss.

Punkt 1: Jag tror att Gud, Jesus och den Helige Ande FANNS innan livet på jorden, FANNS när livet skapades och FINNS än idag.

Punkt 2:Inga under säger ni? Intressant.

Låt mig då fråga - låt säga att jag är ateist - OM Jesus är den han är måste det ha skett under. Ta jungfrufödelsen t.ex. Jesus föddes genom den Helige Ande dvs INTE genom Josef och Maria. För att detta skulle ske var ett under tvunget att ske. Man har bevis på att Jesus funnits (finns enligt mig). Men om under inte skett kan han inte ha varit syndfri vilket var tvunget för att Guds plan skulle genomföras.

Punkt 3: Man kan inte direkt jämföra kristendomen med UFO:n.

Varför inte? Jo, för att trettitusen pers kanske påstår sig ha sett ett UFO.

Men många, många, många FLER än 30 000 tror på Gud. Bevis? Finns överallt. Ta en titt. Vad finns där ute? Kommer in på det i nästa punkt.

Punkt 4: Livet.

Hur uppstod livet? Var det ett stort KABOOM i en tom värld eller fanns det en plan bakom livet, något mer?

Evolutionsteorin: Inget finns i universum - INGET. Detta inget lyckas få en sådan enorm energi att det exploderar. Summering: inget exploderar.

Detta inget som exploderar lyckas få igång någon reaktion så att några atomer ploppar upp. De atomerna blir fler på nåt sätt och bildar vår värld.

Några atomer bildar andra varelser som får liv - hur de fick liv har ingen svar på - men de fick liv på nåt mystiskt sätt och börjar slå sig ner på det där stället som ingenting skapade. Några av de där djuren, som antagligen såg ut som andra av samma art, ville testa på att traska upp på land. De överlevde på något sätt - trots att de, enligt evolutionister, var fiskar. Fiskar har gälar dvs kan inte andas luft, men på land finns bara luft, men de lyckades andas ändå. Dessa djur andades alltså fast ändå inte eftersom de inte kunde andas. Med tiden förändrades de till en massa andra varelser som började klättra i träd - någonstans däremellan fick de lungor. De där trädlevande djuren hoppade ner på marken och började utveckla något att tänka med. Plötsligt kunde de tänka och började jaga de djur som inte hunnit utvecklas till apor än. Efter ytterligare en tid tappade de nästan allt hår och kunde tänka och tala med varandra.

Den där hårlösa varelsen kallades människa, och fortsatte utvecklas.

Skapelseteorin: Jorden och Gud fanns från början. Gud använde sin enorma kraft för att skapa liv på jorden. Han skapade djur och människor.

Människorna var fullt utvecklade från början, och Guds ande andades liv i dem. De stod över djuren eftersom de kunde tala, tänka osv som inte djur kan.

Vilken av de teorierna är mest/minst trovärdig?

Nu svar till vissa personer:

Till Ferries näst senaste inlägg:

Det där sista var intressant. Lika bra att tro på det än att inte tro alls.

Genom att tro är man övertygad om att det är sant. Och enligt vad jag tror är tron skillnaden mellan liv och död.

Till Ferrie, ett tidigare inlägg:

Svar på din eviga fråga: universum, "material" och varelser skapades av Gud. Hur Gud kom till? Enligt mig har han alltid funnits. Vissa frågor är det inte meningen att vi människor ska känna till svaren på än.

Om Bibeln är påhittad vet jag inte om jag litar på. Man har hittat bokrullar på olika ställen och de ska vara skrivna av olika människor på väldigt skilda årtal. Om Bibeln är påhittad så måste dessa människor ha någon koppling till varandra och ha "gjort upp" att de ska hitta på en hel mängd historier som människor ska tro på.

En sak till om Bibeln. Vissa saker kan inte vara påhittade. När man skriver en bok tar man inte med vissa saker. Om du skulle skrivit Bibeln - vad skulle du plockat bort? När Jesus gick på vattnet och Petrus klev i för att gå till Jesus men tvivlade och sjönk, hade du kommit på det? Knappast.

Eller att han skulle rida in i Jerusalem på en åsna, och inte svara på anklagelserna från prästerna? Att han sa till rövaren på korset intill att han redan idag ska vara med honom i Hans rike? Att han begravdes och vakterna blev skrämda och sprang, att han uppstod efter precis tre dagar, att han for upp till himlen i ett molntäcke? Det finns en hel mängd historier som bara inte KAN vara påhittade.

Gud vill inte vara grym. Den Onde förstörde hans skapelse genom att lura människorna. I Sodom och Gomorra var människorna homosexuella. Det slutade i att Gud förgörde städerna. Gud gillar alltså inte homosexualitet. Men poängen är - han varnade de som inte var homosexuella i städerna och lät dem komma undan innan han förgörde städerna.

Vid Syndafloden räddade Gud de som trodde på honom. Gud straffar inte hela folkslag, utan räddade de som älskade honom.

Min syn på döden är inte att man *poff* så är man borta och finns aldrig mer. Döden är när själen lämnar kroppen. Just det, en dag får man veta sanningen.

Till Mikael: ja, Gud, Jesus och den Helige Ande är världskända. Men visst har det gjorts filmer, massor, den kända boken heter Bibeln och tavlor finns det gott om.

Hu, tror inte någon orkar läsa detta. Men ett litet slutord bara, ett citat:

"Sätt dig och titta på ett akvarium i några miljoner år så börjar det klättra ut människor ur det"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du Realcs_2, enligt myten/legenden så har den såkallade "Gud" skapat Adam & Eva, men jag tror inte på nån av dem.

Hur f*n har gubbaf*n kommit till (gud asså)

I fall han hade funits skulle han väl ha skapat oss, vi förstör ju bara jorden

Vissa säger ju att solen växer och växer tills den blir så stor att den krymper till vette tusan och försvinner om ca 1 000 000 år... va e iså fall meningen me att blitt skapat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst understryker jag vad jag skrev nyss:

Gud har alltid funnits, varför är en av frågorna som enligt vad jag vet inte vi människor ska känna till svaret på än

Meningen med att bli skapad?

Jag antar att du menade varför han skapade oss eftersom vi bara förstör vår planet?

Svaret är att det inte var meningen från början. Det var menat att alla skulle leva i fred med djuren tillsammans med Gud. Men den Onde, alias s*tan eller Djävulen, hade blivit utkastad från Guds rike och ville hämnas genom att lura människorna. Han gjorde det vilket orsakade det kaos vi lever i nu. Krig, svält, naturkatastrofer mm är hans vapen.

Det är förutbestämt att han förlorar i slutet. Men han vill få grepp om så många som möjligt innan det händer.

Det är inte Guds vilja, men eftersom att den Onde lurade Eva att äta av den där frukten fick hon insikt i gott och ont. Det betyder att människorna inte förstod sanningen och vände sig ifrån Gud.

Man kan inte tvinga någon att tro. Gud vill inte tvinga människorna att tro på honom. Människorna måste välja själva.

Alltså, Gud skapade oss inte för detta utan för något helt annat, som en dag blir återskapat.

Att solen försvinner om typ 1000 000 år tror jag aldrig kommer hända. Det är sagt att i jordens sista år kommer det synas tecken och världen kommer komma in i en extra kaotisk period.

Tecknen är olika, vissa förutsagda, vissa har, vad jag vet, skett.

Jordens befolkning har blivit vansinnig. Krig, svält och naturkatastrofer orsakade av människan. Jorden går enligt mig mot sitt slut redan nu.

Man har länge trott att jorden snart kommer förgås, men de senaste åren har tekniken utvecklats mer och mer. Världskrigen. Genteknik.

Vad finns egentligen kvar av den ursprungliga jorden? Djurarter utrotas och människor blir allt mer fyllda av hat och mordiska.

Jag har en uppfattning om vad som kommer hända.

Men om jag nämner den riskerar jag att få nästan alla på forumet mot mig.

Är någon intresserad, PM:a mig hellre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst -Snake_bite-

så här sa dom på tv = År 2004 på nyårs afton, kommer allt liv på jorden förstöras!!! sen var det en stor grej där det stog * gör det vikt igast i ditt liv fort!! *, nu har det varit 2004 och det har snart gått en måndad sen 2004, så dem ljög!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först lite svar till de senaste inläggen, sedan till några som skrev nyss.

Punkt 1: Jag tror att Gud, Jesus och den Helige Ande FANNS innan livet på jorden, FANNS när livet skapades och FINNS än idag.

Punkt 2:Inga under säger ni? Intressant.

Låt mig då fråga - låt säga att jag är ateist - OM Jesus är den han är måste det ha skett under. Ta jungfrufödelsen t.ex. Jesus föddes genom den Helige Ande dvs INTE genom Josef och Maria. För att detta skulle ske var ett under tvunget att ske. Man har bevis på att Jesus funnits (finns enligt mig). Men om under inte skett kan han inte ha varit syndfri vilket var tvunget för att Guds plan skulle genomföras.

Punkt 3: Man kan inte direkt jämföra kristendomen med UFO:n.

Varför inte? Jo, för att trettitusen pers kanske påstår sig ha sett ett UFO.

Men många, många, många FLER än 30 000 tror på Gud. Bevis? Finns överallt. Ta en titt. Vad finns där ute? Kommer in på det i nästa punkt.

Punkt 4: Livet.

Hur uppstod livet? Var det ett stort KABOOM i en tom värld eller fanns det en plan bakom livet, något mer?

Evolutionsteorin: Inget finns i universum - INGET. Detta inget lyckas få en sådan enorm energi att det exploderar. Summering: inget exploderar.

Detta inget som exploderar lyckas få igång någon reaktion så att några atomer ploppar upp. De atomerna blir fler på nåt sätt och bildar vår värld.

Några atomer bildar andra varelser som får liv - hur de fick liv har ingen svar på - men de fick liv på nåt mystiskt sätt och börjar slå sig ner på det där stället som ingenting skapade. Några av de där djuren, som antagligen såg ut som andra av samma art, ville testa på att traska upp på land. De överlevde på något sätt - trots att de, enligt evolutionister, var fiskar. Fiskar har gälar dvs kan inte andas luft, men på land finns bara luft, men de lyckades andas ändå. Dessa djur andades alltså fast ändå inte eftersom de inte kunde andas. Med tiden förändrades de till en massa andra varelser som började klättra i träd - någonstans däremellan fick de lungor. De där trädlevande djuren hoppade ner på marken och började utveckla något att tänka med. Plötsligt kunde de tänka och började jaga de djur som inte hunnit utvecklas till apor än. Efter ytterligare en tid tappade de nästan allt hår och kunde tänka och tala med varandra.

Den där hårlösa varelsen kallades människa, och fortsatte utvecklas.

Skapelseteorin: Jorden och Gud fanns från början. Gud använde sin enorma kraft för att skapa liv på jorden. Han skapade djur och människor.

Människorna var fullt utvecklade från början, och Guds ande andades liv i dem. De stod över djuren eftersom de kunde tala, tänka osv som inte djur kan.

Vilken av de teorierna är mest/minst trovärdig?

Nu svar till vissa personer:

Till Ferries näst senaste inlägg:

Det där sista var intressant. Lika bra att tro på det än att inte tro alls.

Genom att tro är man övertygad om att det är sant. Och enligt vad jag tror är tron skillnaden mellan liv och död.

Till Ferrie, ett tidigare inlägg:

Svar på din eviga fråga: universum, "material" och varelser skapades av Gud. Hur Gud kom till? Enligt mig har han alltid funnits. Vissa frågor är det inte meningen att vi människor ska känna till svaren på än.

Om Bibeln är påhittad vet jag inte om jag litar på. Man har hittat bokrullar på olika ställen och de ska vara skrivna av olika människor på väldigt skilda årtal. Om Bibeln är påhittad så måste dessa människor ha någon koppling till varandra och ha "gjort upp" att de ska hitta på en hel mängd historier som människor ska tro på.

En sak till om Bibeln. Vissa saker kan inte vara påhittade. När man skriver en bok tar man inte med vissa saker. Om du skulle skrivit Bibeln - vad skulle du plockat bort? När Jesus gick på vattnet och Petrus klev i för att gå till Jesus men tvivlade och sjönk, hade du kommit på det? Knappast.

Eller att han skulle rida in i Jerusalem på en åsna, och inte svara på anklagelserna från prästerna? Att han sa till rövaren på korset intill att han redan idag ska vara med honom i Hans rike? Att han begravdes och vakterna blev skrämda och sprang, att han uppstod efter precis tre dagar, att han for upp till himlen i ett molntäcke? Det finns en hel mängd historier som bara inte KAN vara påhittade.

Gud vill inte vara grym. Den Onde förstörde hans skapelse genom att lura människorna. I Sodom och Gomorra var människorna homosexuella. Det slutade i att Gud förgörde städerna. Gud gillar alltså inte homosexualitet. Men poängen är - han varnade de som inte var homosexuella i städerna och lät dem komma undan innan han förgörde städerna.

Vid Syndafloden räddade Gud de som trodde på honom. Gud straffar inte hela folkslag, utan räddade de som älskade honom.

Min syn på döden är inte att man *poff* så är man borta och finns aldrig mer. Döden är när själen lämnar kroppen. Just det, en dag får man veta sanningen.

Till Mikael: ja, Gud, Jesus och den Helige Ande är världskända. Men visst har det gjorts filmer, massor, den kända boken heter Bibeln och tavlor finns det gott om.

Hu, tror inte någon orkar läsa detta. Men ett litet slutord bara, ett citat:

"Sätt dig och titta på ett akvarium i några miljoner år så börjar det klättra ut människor ur det"

Mycket intressant, men som du vet är det materia i kometer etc. som kan ha gett upphov till liv. Mer orkar jag tyvärr inte skriva om det, det borde du iaf. veta i Fysik. Sen finns en mängd olika material i olika planeter och kometer, annars hade vi inte kunnat ha guld eller järn här på jorden. Det är materia, finns mängder med materia ute i rymden.

Och en kabom tror jag heller inte på, det går inte. Man får spekulera på något annat.

Sen kan man inte finnas före något som inte finns, du kan t.ex. inte finnas om inte dinna föräldrar funnits? Om man inte är klonad, ja. Är gud klonad? Av vem? Just det, man kan inte finnas om inte något skapar honom. Någon måste ha skapat materia till vad gud skulle bestå av? Om det inte var gud som skapade materia, vem var det då? Då kan det inte varit gud som skapade Universum? Alltså skapade Universum gud? Dt kanske låter lite sjukt...

Sen finns det faktiskt inga bevis än bläck o papper att gud gjorde underverk. Och UFO kan man faktiskt jämnföra eftersom UFO är än så länge ett under som man bara kan tro eller inte tro på, ingen vet. Samma sak med spöken, gud etc.

Vet man att gud finns, då är det bevisat. Tror man på han, då vet man inte. Vi vet inte ens om det är UFO'n som har skapat oss, eller om det är en bit av Mars (tidigare liv) som kommit på jorden och på så sätt spritt ut sina bakterier över jorden och gett liv.

Man kan inte ta till vilken slutsats som helst, att gud skapade jorden. Allt ska man inte tro på. Men jag är fortfarande skeptisk till själen, vad har du för bevis?

Dör man dör kroppen, din personlighet försvinner (hjärnan), dina minnen etc, fösvinner. Skulle själen bara flyga omkring som spöken o kunna tänka? Nej. Är man död så är man. Det går inte leva i ett annat liv som själ. Isåfall är själen något konstigt som flyger in i nya liv. Konstigt. Skulle itne man komma till himmelen?

Sen hur kan man vara så säker på att Gud finns? Hur kunde dem veta det innan våran teknologi? Jesus kanske var ett under, som vissa andra männsikor är, men att Gud finns det är som när vi människor trodde på Tor, Frej och dem andra Asa Gudarna. Varför trodde dem så? Dem visste ju inte att blixtrarna är partiklar i marken och i molnen som påverkar. Dem trodde ju att det var gud Tor. Men nu vet vi det, tack vare vår teknologi. Tänk dej vår teknologi om ca 3000 år? Hur mycket vet vi som vi inte vet idag? Mycket mer. Säkert har vi utforskat större delen av dem närmsta solsystemen.

Sen varför hatar Gud homosexuella? Var själva "författaren" anti-homo eller? Eller älskar inte Gud all folk? Varför vill inte Gud att vi ska tro på honom? En vacker dag kommer sanningen fram, om det så ska ta 1 miljard år. (hu, jag fattar inte om vi människor orka leva i 1 miljard år.)

Och sen till vilket syfte har han skapat jorden? Varför skapade han dinosauriena? Därför det var bakterierna som skapade livet. Och när dem dog skapades däggdjur som liknade dino men var mer däggdjurs liknande. Och vi är bara apor som råkade rymma från träden och käkade kött, vilket gjorde att vi blev rovdjur = större hjärna (kött), mindre mage.

Det gjorde oss ovanligt intelligenta, och dumma, att vi kunde tro på vad som helst. Någon dag lär vi inse att han finns eller inte. Verkar lite konstigt om han hade funnits.

1. Varför visar han sej aldrig?

2. Varför skapa liv överhuvud taget?

3. Varför likna en apa? Han skapade oss till sin avbild. Apor? Herregud... var han en apa?

4. Varför inte förgöra mänskligheten helt och hållet, starta en ny syndaflod så mycket som vi förstör etc?

5. Man kan inte finnas före nåt som inte fanns, om man inte skapades av det som fanns, men det går ändå inte...

6. Hur kunde Gud veta så mycket ensam? Omöjligt.

Tror mer på bakterierna, för dem finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen kan fastställa när jorden går under. När det händer, enligt mig, händer det inte bara sådär *poff*. Man har sagt likadant om år 2000, inget hände, och man har sagt 2012. Själv vet jag att man inte kan fastställa något år över huvud taget. Det är inte meningen.

När Jesus kommer tillbaka kommer han. När är inte meningen att vi ska veta. Men man bör vara beredd. Det kan hända om 2000 år, om en vecka, idag om två minuter...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen kan fastställa när jorden går under. När det händer, enligt mig, händer det inte bara sådär *poff*. Man har sagt likadant om år 2000, inget hände, och man har sagt 2012. Själv vet jag att man inte kan fastställa något år över huvud taget. Det är inte meningen.

När Jesus kommer tillbaka kommer han. När är inte meningen att vi ska veta. Men man bör vara beredd. Det kan hända om 2000 år, om en vecka, idag om två minuter...

Jesus kan aldrig visa sej mer, det är som om jag skulle komma tillbaka om 3000 år. Helt omöjligt. Är man död så är man. Han kan aldrig komam tillbaka, en liknande Jesus kanske. Men då lär han kanske vara en katt nu eller nåt liknande hehe ;)

Sen förgör vi människor oss själva just nu. Och amerikanarna samt Ryssarna tycks vilja att vi människor ska dö ut eftersom dem inte gör nåt. Idioter, världens smartaste djur... Så ser det ut idag. Och om 4 miljarder år kommer ändå så solen att slockna, så deadlinen ligger där typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...