Hoppa till innehåll

Sladd Från Datorn Till Teven.


Avregistrerad

Rekommendera inlägg

Jag har fått hjälp av några här på fuska tidigare med ungefär det här. Tack för den hjälpen! Men nu vill jag kunna se filmer på teven genom en sladd på datorn. När jag ska se så är rutan där filmen ska vara bara svart (bara tå teveskärmen)

 

Hur får jag så jag kan se film på teven? ger 50 fm till den som ger en korrekt anvisning som funkar för mig (endast till den som skriver det först)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nu beror det lite på grafikkort och framför allt vilka drivare du har hur du ska bära dig åt. men en liten guide för Nvidia kort med nView (verktygsfält mm).

 

leta upp nView verktygsfält. om du har en nVidia logo vid klockan i windows så är det bara att högerklicka på den. leta upp en knapp som heter "Växla till kloningsläge". funkar inte detta så tryck den knappen igen och sedan på "Växla till Tv-ut signal".

 

obs: du kan få lite konstig upplösningen på skärmen av detta men tryck bara på Tv:n igen så ska det växlas tillbaks. hoppas du får det att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvär så har jag inte en logga vid klockan. Men jag hittar nått när jag högerklickar på skrivbordet och trycker på fliken "inställningar". Sedan trycker jag på "avancerat". Där trycker jag på fliken "GeForce4 MX 420" (mitt grafikkort). Där finns det en liten "flik" till vänster om "rutan" som heter "nView Display Mode". Går det att fixa därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst data-typen
? Svart i filmrutan

 

Allt syns utom själva filmen, när Calle och Fredrik kopplat datorn till tv:n.

 

Jag har nyligen skaffat tv-kablar till datorn. Problemet är att det bara blir svart när jag spelar upp en film i spelarna (Videolan, Winamp, Windvd, Powerdvd).

På min primära skärm funkar det, men inte på tv:n. Ljudet funkar bra, men alltså inte bilden.

Calle

 

Jag har ett litet problem med tv-utgången! Jag hade Windows 98 på datorn till dess att den kraschade och jag bytte till Windows XP home edition.

Nu när jag kopplar in datorn till tv:n så får jag bara fram själv ramen på Windows Media player men jag får ingen bild i filmrutan. Vad kan problemet vara?

Fredrik

 

+ Doktor PC svarar

 

Eftersom du ser skrivbordet och mediespelaren i tv-rutan så verkar allt vara rätt kopplat och inställt. Anledningen till att du inte ser själva filmen är troligen att filmuppspelningen använder sig av så kallad ”överlagring” (overlay) för att effektivisera filmuppspelningen.

Överlagringsfunktionerna innebär att uppspelningen får hjälp av hårdvaran på grafikkortet för att spela upp filmen och skala bilden till rätt storlek. Eftersom överlagringsfunktionerna bara fungerar på den primära bildskärmsanslutningen måste du tillfälligt konfigurera om grafikkortet så att tv-utgången blir den primära bildskärmen när du skall titta på film.

Dessa inställningar hittar du i Kontrollpanelen – Egenskaper för Bildskärm – Inställningar – Avancerat.

källa: www.pchemma.se

Redigerat av data-typen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvär så har jag inte en logga vid klockan. Men jag hittar nått när jag högerklickar på skrivbordet och trycker på fliken "inställningar". Sedan trycker jag på "avancerat". Där trycker jag på fliken "GeForce4 MX 420" (mitt grafikkort). Där finns det en liten "flik" till vänster om "rutan" som heter "nView Display Mode". Går det att fixa därifrån?

 

det är mycket möjligt att det går även därifrån, även om jag för min del har haft lite problem när jag har grejsat lite för mycket i just den menyn... nu har jag ganska sopigt graffkort så det borde inte uppstå några större fel... kolla om det finns något typ "byt primär och sekundär bildskärm" eller liknande.

 

hittar du ingen lösning där så prova om du får fram nView egenskaper när du högerklickar på skrivbordet, kolla då fliken Användargränssnitt (borde även finnas bland de inställningarna där du var förut). leta efter Aktivera nView verktygsfält. hittar du det är det bara att kryssa i och prova första tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du skulle kunna testa: Helskärmsvideo->Helskärmsenhet->Sekundär Bildskärm

 

 

eller

 

 

Byt från Klona till Dualview och dra mediaspelaren du använder till TVn och gör till helskärm.

 

 

-----------------------------------------------

Vissa filmformat kan bli svarta på TVn för mig, men då löser det sig alltid om jag gör något av ovanstående. Jag har aldrig behövt göra TVn till primär skärm dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...