Hoppa till innehåll

Hur Ska Jag Gå Till Väga?


undrar

Rekommendera inlägg

Hejsan!

 

Jag har en väldigt gammal Macintosh dator, som inte har internet anslutning.

Sen har jag en ny PC.

 

Problemet är en dokument, eller snarare en färdig skriven bok i min gammla Mac som jag vill lägga in i min PC för utskrift.

 

Hur ska jag gå tillväga?

 

kan man använda Mac disketter till PC?...det går väl inte?

finns det kanske någon typ av program man kan använda?

 

Vore jätte tacksam om ni kunde berätta om ni har förslag!

 

Om ni har riktigt svar kan ni maila mig, alltså låt bli om ni inte är seriösa.

 

tack för er tid!

Ha det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska försöka svara så seriöst jag kan...

 

Men jag har ingen erfarenhet om Macintosh datorer. Men kan du inte använda ett USB minne av något slag? Jag brukar vanligtvis använda mig utav en USB sladd eller kanske kan du använda dig utav en korsadd nätverksladd?

 

Det finns så många olika utvägar du kan ta dig an men ja. Det jag sagt är det enda jag kunnat komma på. ^^'

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska försöka svara så seriöst jag kan...

 

Men jag har ingen erfarenhet om Macintosh datorer. Men kan du inte använda ett USB minne av något slag? Jag brukar vanligtvis använda mig utav en USB sladd eller kanske kan du använda dig utav en korsadd nätverksladd?

 

Det finns så många olika utvägar du kan ta dig an men ja. Det jag sagt är det enda jag kunnat komma på. ^^'

 

tack för svaret...men du förstår inte...detta är en riktigt GAMMAL Mac :P

sån som bleknat...är du med ;) ?

 

tack för svaret...men du förstår inte...detta är en riktigt GAMMAL Mac :P

sån som bleknat...är du med ;) ?

 

 

dvs finns inga USB och sånt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har rätt i att Macformaterade disketter inte går att läsa i en PC och vice versa...men självklart finns det program som gör att det går.

 

 

Om du har ett hyfsat nytt OS på din Mac följde det antagligen med PC Exchange...om du har det så kan du formatera disketter för PC på Mac.

 

Annars finns det TransMac som gör att Windows kan läsa och göra Mac-disketter.

TransMac finns på www.asy.com.

 

Har dock aldrig använt annat än PC Exchange..men TransMac ska fungera. Finns många, många andra program som gör samma sak...tror nog att det bara är att söka efter det på valfri sökmotor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har rätt i att Macformaterade disketter inte går att läsa i en PC och vice versa...men självklart finns det program som gör att det går.

 

 

Om du har ett hyfsat nytt OS på din Mac följde det antagligen med PC Exchange...om du har det så kan du formatera disketter för PC på Mac.

 

Annars finns det TransMac som gör att Windows kan läsa och göra Mac-disketter.

TransMac finns på www.asy.com.

 

Har dock aldrig använt annat än PC Exchange..men TransMac ska fungera. Finns många, många andra program som gör samma sak...tror nog att det bara är att söka efter det på valfri sökmotor.

 

 

 

tack för alla svar...

 

detta med PC exchange låter som något!

det blir det första jag gör...imorgon... ;)

 

tack än en gång

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mac OS system 8 och senare, kanske även 7, ska ha stöd för att läsa och skriva till PC formatterade disketter. om den skulle vara för stor kan du ju använda internet om den nu har telefonkontakt (för ethernet är väl för mycket att hoppas på). men risken finns ju att du bara har Apple talk istället. är det en otroligt gammal mac kanske den bara har stöd för 2HD (eller om det hette 2DD) disketter. då är det ganska kört faktiskt, om inte nu transmac kan hantera det. sannorlikheten är inte alltför stor i så fall. men så är den inte så stor att den bara har stöd för 2HD/2DD heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...