Hoppa till innehåll

Ram-minne


Cristina

Rekommendera inlägg

Tack!Tror du min gamla-klena dator är emot Windows ME,kan det göra datan seg-att den hänger sej? Eller kan det vara mitt antivirusprog F-secure? :unsure:

 

Att datorn hänger sig kan bero på ditt operativsystem, har själv haft windows ME, datorn hakade upp sig stup i kvarten. Försökte sätta i 512 RAM, ingen skillnad.

Vad jag vet så är windows ME ett av de mest instabila operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jo, ME anses vara det mest instabila OS som Microsoft någonsin gjort..för att inte tala om det mest osäkra...kryphål överallt i det för crackers/hackers.

Men då jag hade ME, så fungerade det minst lika bra som 98 för mig...om inte bättre.

Vet inte varför.

 

 

@Zimens:

 

Ja, jag antar att det skulle vara ett förenklat sätt att förklara det på.

 

En liknelse skulle väl kunna vara människans simultanförmåga.

Ju mer RAM, desto bättre simultanförmåga har din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går typ inte "allt" snabbare?(starta datorn,logga in, starta program och sånt)

 

 

om inte finns det något annat sätt och få datorn att "logga in" snabbare, tar ju f*n 15 min för mig!

 

Beroende på hur kunnig och försiktig du är med att ta emot filer och installera program så skulle jag rekommendera dig att hoppa över antivirusprogram på den datorn. Antivirusprogram tar nämligen mycket resurser och på en sådann gammal dator så märks det. Du bör även installera Windows 98 Second Edition på den ifall du har tillgång till det. När det gäller RAM minne så kan det vara svårt och dyrt då det med stor sanolikhet inte tillverkas minnen till den längre. Men beroende på hur mycket det kostar så skulle jag rekommendera dig att köpa så du har 128mb åtminstonde. Betala dock inte mer än 100kr, det är då bättre och spara pengarna och lägga på en ny dator längre fram.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går typ inte "allt" snabbare?(starta datorn,logga in, starta program och sånt)

 

 

om inte finns det något annat sätt och få datorn att "logga in" snabbare, tar ju f*n 15 min för mig!

Tja datakillar! Tror ni det är någon idé att "sätta i mer" ram-minne i en gammal bärbar IBM 380XD me 64 RAM, bara så man kan chatta å så?Som det är nu så hänger den sej........... :(

Beroende på hur kunnig och försiktig du är med att ta emot filer och installera program så skulle jag rekommendera dig att hoppa över antivirusprogram på den datorn. Antivirusprogram tar nämligen mycket resurser och på en sådann gammal dator så märks det. Du bör även installera Windows 98 Second Edition på den ifall du har tillgång till det. När det gäller RAM minne så kan det vara svårt och dyrt då det med stor sanolikhet inte tillverkas minnen till den längre. Men beroende på hur mycket det kostar så skulle jag rekommendera dig att köpa så du har 128mb åtminstonde. Betala dock inte mer än 100kr, det är då bättre och spara pengarna och lägga på en ny dator längre fram.

Tack för dina råd!Om jag avinst mitt antivirusprog, finns det då nåt annat sätt jag kan skydda datorn på,nåt mindre krävande?Jag har brandvägg genom routern!

 

 

Går typ inte "allt" snabbare?(starta datorn,logga in, starta program och sånt)

 

 

om inte finns det något annat sätt och få datorn att "logga in" snabbare, tar ju f*n 15 min för mig!

Tja datakillar! Tror ni det är någon idé att "sätta i mer" ram-minne i en gammal bärbar IBM 380XD me 64 RAM, bara så man kan chatta å så?Som det är nu så hänger den sej........... :(

Beroende på hur kunnig och försiktig du är med att ta emot filer och installera program så skulle jag rekommendera dig att hoppa över antivirusprogram på den datorn. Antivirusprogram tar nämligen mycket resurser och på en sådann gammal dator så märks det. Du bör även installera Windows 98 Second Edition på den ifall du har tillgång till det. När det gäller RAM minne så kan det vara svårt och dyrt då det med stor sanolikhet inte tillverkas minnen till den längre. Men beroende på hur mycket det kostar så skulle jag rekommendera dig att köpa så du har 128mb åtminstonde. Betala dock inte mer än 100kr, det är då bättre och spara pengarna och lägga på en ny dator längre fram.

Japp!!!!!!!!!!Du hade rätt, tack.Så fort jag inaktiverade mitt F-secure 2006 antivirusprog så kunde jag chatta :gitarr: på msn mm.Hm känns lite oroligt att vara utan antivirus..finns det något mindre krävande?

 

 

Går typ inte "allt" snabbare?(starta datorn,logga in, starta program och sånt)

 

 

om inte finns det något annat sätt och få datorn att "logga in" snabbare, tar ju f*n 15 min för mig!

Tja datakillar! Tror ni det är någon idé att "sätta i mer" ram-minne i en gammal bärbar IBM 380XD me 64 RAM, bara så man kan chatta å så?Som det är nu så hänger den sej........... :(

Beroende på hur kunnig och försiktig du är med att ta emot filer och installera program så skulle jag rekommendera dig att hoppa över antivirusprogram på den datorn. Antivirusprogram tar nämligen mycket resurser och på en sådann gammal dator så märks det. Du bör även installera Windows 98 Second Edition på den ifall du har tillgång till det. När det gäller RAM minne så kan det vara svårt och dyrt då det med stor sanolikhet inte tillverkas minnen till den längre. Men beroende på hur mycket det kostar så skulle jag rekommendera dig att köpa så du har 128mb åtminstonde. Betala dock inte mer än 100kr, det är då bättre och spara pengarna och lägga på en ny dator längre fram.

Tack för dina råd!Om jag avinst mitt antivirusprog, finns det då nåt annat sätt jag kan skydda datorn på,nåt mindre krävande?Jag har brandvägg genom routern!

 

 

Går typ inte "allt" snabbare?(starta datorn,logga in, starta program och sånt)

 

 

om inte finns det något annat sätt och få datorn att "logga in" snabbare, tar ju f*n 15 min för mig!

Tja datakillar! Tror ni det är någon idé att "sätta i mer" ram-minne i en gammal bärbar IBM 380XD me 64 RAM, bara så man kan chatta å så?Som det är nu så hänger den sej........... :(

Beroende på hur kunnig och försiktig du är med att ta emot filer och installera program så skulle jag rekommendera dig att hoppa över antivirusprogram på den datorn. Antivirusprogram tar nämligen mycket resurser och på en sådann gammal dator så märks det. Du bör även installera Windows 98 Second Edition på den ifall du har tillgång till det. När det gäller RAM minne så kan det vara svårt och dyrt då det med stor sanolikhet inte tillverkas minnen till den längre. Men beroende på hur mycket det kostar så skulle jag rekommendera dig att köpa så du har 128mb åtminstonde. Betala dock inte mer än 100kr, det är då bättre och spara pengarna och lägga på en ny dator längre fram.

Japp!!!!!!!!!!Du hade rätt, tack.Så fort jag inaktiverade mitt F-secure 2006 antivirusprog så kunde jag chatta :gitarr: på msn mm.Hm känns lite oroligt att vara utan antivirus..finns det något mindre krävande?

Ha :D jag löste problemet.Jag aktiverade F-secure igen,gick in och avaktiverade webbläsarkontroll :cool: Fårse hur länge lyckan varar!?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kör med en hårdvaru brandvägg/router. Detta skyddar mot maskar och liknande virus. Dvs de kan inte komma in utifrån automatiskt och installera sig. Se sedan till och installera så lite saker som möjligt och bara saker du är säker på att de inte innehåller virus och liknande så skall du nog klara dig utan ett antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är nog bra att köra utan antivirsu tror jag med, men vill du ändå ha något så är två mindre krävande AVG och Nod32. men det är nästan bättre att använda gratis weddtjänster för att ta bort virus. inte lika bra som ett antivirusprogram, men en bra kompromiss kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man måste ju bort sidan av datorn o ta ut o allt. Tror inte att det är så jätte svårt men om du inte kan om datorer så mkt så e det bäst att du låter nån annan göra det.

 

Ja, jag menade det. ;) Men är det inte samma med bärbara datorer? Att man bara öppnar burken?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är ganska svårt att öppna en platt dator och sätta i ram minne!

det är "full" proppat med saker i en bärbar dator.

 

Om jag nu väljer att installera windows 98 istället för ME (som jag har nu) så läste jag någonstans att man måste ta bort "formatera" ME innan jag sätter i 98:an.Kan det stämma?Isåfall hur gör man då?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är ganska svårt att öppna en platt dator och sätta i ram minne!

det är "full" proppat med saker i en bärbar dator.

 

jag tror att det är så att du måste höger klicka på din disk (a eller nått)

 

formatera och sedan stäng av datorn och instalera 98..

 

 

FRÅGA NÅGON SOM KAN INNAN DU GÖR DET!! ÄR INTE SÄKER!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har formaterat ett antal datorer de senaste månaderna och jag har gjort följande:

1. Se till så jag har start diskett/skiva till W98 samt drivrutiner (om du inte har drivrutiner på skiva så finns det att hämta på internet, dessvärre måste du veta vad du har för grafikkort i den).

2. Går till startmenyn -> kör -> command -> öppna.

3. När du är i MS-DOS prompt så skriver du "fdisk".

4. Leta upp "Ta bort primär dos partition".

5. När du har tagit bort den så går du till "Skapa primär dos partition". skapar en partition som tar upp hela hårddisken.

6. Den kommer säga att du ska starta om datorn.

7. Starta datorn med disketten samt skivan i.

8. Starta datorn med hjälp av CD-rom stöd.

9. Följ instruktionerna...

10. Skriv in Serie nummer, namn, organisation, datorbeskrivning etc...

11. Låt datorn stå och instalera windows operativsystem.

12. Du behöver inte göra något till den säger åt dig att skriva in något eller liknande.

13. Vänta... Instalationen tar c:a 30-40 minuter.

14. Vänta lite till så kommer den startas om ett par gånger och automatiskt, så du behöver inte trycka på någon knapp när "Starta från CD-rom" eller "Starta med MS-dos"~ kommer upp.

15. Sedan ska du ha instalerat ett operativsystem, sedan är det bara att instalera drivrutinerna för grafikkort/ljudkort.

 

Grattis, nu har du formaterat din dator för första gången.

 

Om det är något du inte fattar så fråga NU, innan du börjar formatera.

Om det är något du inte fattar och det händer något när du formaterar så kan det gå relavtivt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har formaterat ett antal datorer de senaste månaderna och jag har gjort följande:

1. Se till så jag har start diskett/skiva till W98 samt drivrutiner (om du inte har drivrutiner på skiva så finns det att hämta på internet, dessvärre måste du veta vad du har för grafikkort i den).

2. Går till startmenyn -> kör -> command -> öppna.

3. När du är i MS-DOS prompt så skriver du "fdisk".

4. Leta upp "Ta bort primär dos partition".

5. När du har tagit bort den så går du till "Skapa primär dos partition". skapar en partition som tar upp hela hårddisken.

6. Den kommer säga att du ska starta om datorn.

7. Starta datorn med disketten samt skivan i.

8. Starta datorn med hjälp av CD-rom stöd.

9. Följ instruktionerna...

10. Skriv in Serie nummer, namn, organisation, datorbeskrivning etc...

11. Låt datorn stå och instalera windows operativsystem.

12. Du behöver inte göra något till den säger åt dig att skriva in något eller liknande.

13. Vänta... Instalationen tar c:a 30-40 minuter.

14. Vänta lite till så kommer den startas om ett par gånger och automatiskt, så du behöver inte trycka på någon knapp när "Starta från CD-rom" eller "Starta med MS-dos"~ kommer upp.

15. Sedan ska du ha instalerat ett operativsystem, sedan är det bara att instalera drivrutinerna för grafikkort/ljudkort.

 

Grattis, nu har du formaterat din dator för första gången.

 

Om det är något du inte fattar så fråga NU, innan du börjar formatera.

Om det är något du inte fattar och det händer något när du formaterar så kan det gå relavtivt dåligt.

 

Tack för utförlig info........en sak:drivrutinerna för grafik-ljudkort,var hittar jag vilka jag har och var hittar jag sedan att insallera om dem?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...