Gäst Mega93 Skrivet 15 Februari 2006 Rapport Skrivet 15 Februari 2006 Hej. Jag hade tänkt öppna en "E-affär" där jag säljer (och köper) begagnade prylar. (tex. köper billigt och säljer mindre billigt) Okej, men när det gäller betalning via PayPal osv så kan jag inte ett piss. Efter att ha läst på PayPals hemsida så verkar det som om allt går till så här: 1. Kunden på sidan lägger varan i sin "cart" 2. Kunden fyller i sina Paypal uppgifter. 3. Pengarna skickas till mig? 4. Jag skickar varan till kunden. Om jag nu fattat rätt så återstår frågan: Om jag nu redan fått betalt, varför inte bara skita i att skicka varan? Det är ju ett bevis på att jag måste fattat något fel. Hur går det till egentligen? Citera
skuurt Skrivet 15 Februari 2006 Rapport Skrivet 15 Februari 2006 Näee jag tror att det kostar för domm att plocka ut skitet från posten sen skickas pengarna till dig (från posten) Citera
nico Skrivet 15 Februari 2006 Rapport Skrivet 15 Februari 2006 Hej. Jag hade tänkt öppna en "E-affär" där jag säljer (och köper) begagnade prylar. (tex. köper billigt och säljer mindre billigt) Okej, men när det gäller betalning via PayPal osv så kan jag inte ett piss. Efter att ha läst på PayPals hemsida så verkar det som om allt går till så här: 1. Kunden på sidan lägger varan i sin "cart" 2. Kunden fyller i sina Paypal uppgifter. 3. Pengarna skickas till mig? 4. Jag skickar varan till kunden. Om jag nu fattat rätt så återstår frågan: Om jag nu redan fått betalt, varför inte bara skita i att skicka varan? Det är ju ett bevis på att jag måste fattat något fel. Hur går det till egentligen? jag tror de läggs i en buffert, när användaren har fått varan, får du dina pengar, även fast kunden redan betalat. eller så litar de på att du skickar varan och inte vill riskera dagsböter upp till fängelse... borde bli sluten ungdomsvård för din del i värsta fall... för bedrägeri. Citera
Gäst Mega93 Skrivet 15 Februari 2006 Rapport Skrivet 15 Februari 2006 Pengarna läggs i en buffert? Hur menar du då? Menar du att pengarna kommer, men jag får dom inte fören kunder fått varan och accepterat allt? Då skulle det betyda att kunden skulle kunna skita i att acceptera. Fast å andra sidan om pengarna läggs i en buffert så finns de inte på någons konto, så om kunden inte skulle acceptera skulle ingen få pengar. Citera
nico Skrivet 16 Februari 2006 Rapport Skrivet 16 Februari 2006 äh, jag är inte säkert. det är så de gör på de flesta köp/sälj sajter som blocket etc iaf. Citera
Gäst Mega93 Skrivet 17 Februari 2006 Rapport Skrivet 17 Februari 2006 ok... Nån som vet lite mer exakt? Citera
epaaj Skrivet 17 Februari 2006 Rapport Skrivet 17 Februari 2006 Jag vet inte säkert men har inte posten egna betalsätt? Eller hur funkar det där med postförskott? PayPal är inte att rekommendera. Det kanske verkar bra först men när man kollar närmare är det värdelöst. Folk har förlorat alla sina pengar som legat hos PayPal. De kan stänga ner konton utan förvarning och till vilken anledning de vill. http://www.paypalsucks.com/ Citera
Gäst Mega93 Skrivet 18 Februari 2006 Rapport Skrivet 18 Februari 2006 Okeeeej. Då vet väl du nåt bättre betalsätt förmodar jag? Citera
nico Skrivet 19 Februari 2006 Rapport Skrivet 19 Februari 2006 Paynova verkar lite seriösare enligt mig, har utrett detdär lite. och så på svenska. men det värsta är att för att kunna sälja saker som ska betalas via paynova måste man vara typ företagsmedlem vilket kostar. men du kan väl utreda saken närmare, kanske finns det en funktion för att skicka pengar mellan varann och då är det ju bra! Citera
Gäst Mega93 Skrivet 19 Februari 2006 Rapport Skrivet 19 Februari 2006 mm, annars kan man ju sköta allt genom Internetgiro, fast Paypal eller liknande skulle vara mycket, mycket bättre. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.