Hoppa till innehåll

Fördommar


lagge_92
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag undrar hur man kan vara en rasister och/eller homofob? finns de några rasister eller homofober som kan förklara hur ni tänker? Jag bodde i sthlm förut men när jag gick i 2 an flyttade jag till gotland. å jag fattar inte varför alla gotlänningar är så j*vla inskränkta? dom tror att alla från afrika är 50 cent och alla turkar pratar med brytning och cuttar varandras morsor med sina kusiner! visst alla gotlänningar e inte så, men väldigt många! bara för att jag säger emot när dom leker ghetto-smurf eller slänger bög-kommentarer omkring sig blir jag automatisk en invandrar-bög?! :huh: är det några andra som upplever samma sak, eller har någon kommentar?

 

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det stämmer ju faktiskt.. alla invandrare som inte sköter sig borde utvisas direkt.. medan det absolut inte e nåt fel med dem som sköter sig å inte bara lever på socialbidrag.. som lever som vilken svensk som helst. som inte dödar hit å dit.. :blink:

 

Jag har många invandrarvänner.. som sköter sig!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det stämmer ju faktiskt.. alla invandrare som inte sköter sig borde utvisas direkt.. medan det absolut inte e nåt fel med dem som sköter sig å inte bara lever på socialbidrag.. som lever som vilken svensk som helst. som inte dödar hit å dit..  :blink:

 

Jag har många invandrarvänner.. som sköter sig!

 

Så du påstår att Svenskar inte dödar och att alla har arbete och så? och inte lever på socialbidrag?

Det är sånna som du som ser ner på invandrare och inte ger dem en chans att lyckas!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det stämmer ju faktiskt.. alla invandrare som inte sköter sig borde utvisas direkt.. medan det absolut inte e nåt fel med dem som sköter sig å inte bara lever på socialbidrag.. som lever som vilken svensk som helst. som inte dödar hit å dit..  :blink:

 

Jag har många invandrarvänner.. som sköter sig!

 

de är minst lika många svenskar, om inte fler som lever på socialbidrag, håller på me olagliga grejer osv. Väldigt många invandrare har jätte lång utbildning men dom får ändå jobba med att städa toaletter bara för att dom inte heter per svensson! är inte det sjukt? jag tror att dom som har fördommar är dom som är rädda, eller inte vet att alla människor är samma! det är inte olika "raser" som nå j*vla hundar! :angry: alla människor är lika värda! kan inte alla bara fatta de?!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fördomar, antagligen så vet inte dessa gotlänningar (de fördomsfulla, inte alla) så mycket om invandrare, de har hört om de väldigt få som cuttar upp varandra, eftersom de är de ända som kommer med i tidningen, och då tror de att alla invandrare är så, trots att de allra flesta sköter sig. Fördomar är ungefär som okunskap, och man är rädd för det som man inte vet så mycket om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fusion: Visst finns det svenskar som också lever på socialbidrag och det är ju inte rätt det heller, men varför ska folk komma från andra länder och leva på våra pengar som vi här i Sverige har sammlat ihop, det är ju ungefär som om jag skulle åka över till Norge och börja leva på deras pengar.

 

 

 

Det här med invandrare och jobb är en svår fråga och det är svårt att avgöra vad som är fel och vad som är rätt för om man tänker efter så har vi ju inte så mycket jobb här i sverige, men endå låter vi fler och fler människor från andra länder flytta hit och bo här det går ju inte i längden ett litet land som sverige klarar inte av att ta imot tusentals människor i månaden och sedan ge alla dem jobb. Men det krångliga är ju att det säkert finns många högutbildade invandrare som säkert är jätte bra läkare m.m och då borde ju dom få chansen till ett bra jobb här i sveige, men problemet då som man kan fundera över då är tex. en högutbildad läkare kommer hit till sverige från något land och vill ha ett bra jobb samtidigt är det en högutbildad svensk läkare som har slitit hårt här i sverige för att nå så långt som den har gjort. Men då är problemet vem ska få jobbet? Båda är lika duktiga, samma betyg m,m enda skillnaden är var de kommer ifån för land.

 

Jag är absoulut inte rasist/narzist eller något liknande men man måste ha flera åsikter om samma sak, man kan inte bara tycka synd om alla utan man måste se det ur många olika perspektiv både ta fram det dåliga och det bra.

Det finns en hel del fördomar om invandrare och en del är sanna, men det gäller inte alla invandrare utan det är bara en del som beter sig dåligt fast dom fått chansen att komma hit till Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fusion: Visst finns det svenskar som också lever på socialbidrag och det är ju inte rätt det heller, men varför ska folk komma från andra länder och leva på våra pengar som vi här i Sverige har sammlat ihop, det är ju ungefär som om jag skulle åka över till Norge och börja leva på deras pengar. 

 

 

 

Det här med invandrare och jobb är en svår fråga och det är svårt att avgöra vad som är fel och vad som är rätt för om man tänker efter så har vi ju inte så mycket jobb här i sverige, men endå låter vi fler och fler människor från andra länder flytta hit och bo här det går ju inte i längden ett litet land som sverige klarar inte av att ta imot tusentals människor i månaden och sedan ge alla dem jobb. Men det krångliga är ju att det säkert finns många högutbildade invandrare som säkert är jätte bra läkare m.m och då borde ju dom få chansen till ett bra jobb här i sveige, men problemet då som man kan fundera över då är tex. en högutbildad läkare kommer hit till sverige från något land och vill ha ett bra jobb samtidigt är det en högutbildad svensk läkare som har slitit hårt här i sverige för att nå så långt som den har gjort. Men då är problemet vem ska få jobbet? Båda är lika duktiga, samma betyg m,m enda skillnaden är var de kommer ifån för land.

 

Jag är absoulut inte rasist/narzist eller något liknande men man måste ha flera åsikter om samma sak, man kan inte bara tycka synd om alla utan man måste se det ur många olika perspektiv både ta fram det dåliga och det bra.

Det finns en hel del fördomar om invandrare och en del är sanna, men det gäller inte alla invandrare utan det är bara en del som beter sig dåligt fast dom fått chansen att komma hit till Sverige. 

 

Du skrev att ifall en invandrar som är högutbildad läkare kommer till Sverige, och en Svensk som har slitit hårt här i Sverige som också är högutbildad, vem ska få jobbet?

Men invandraren har ju också slitit hårt i hemlandet, förstår du?

Fast jag vet vad du menar, men detta är debatt, skulle bli roligare att debattera. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...