Hoppa till innehåll

Nånting Jag Inte Fattar

waddis

Rekommendera inlägg

Hallå!

Det här är nånting jag inte fattar hoppas det är nån som kan förklara nån som e bra på datorer.

Det är såhär att min kompis säger att dom ska göra en systemåterställning genom gå in nånstans på datorn och bränna ut en skiva, dom har XP.

Men om man bränner ut nån formaterar man inte då ?

För om man ska jag en "Systemåterställning" så går man väl bara in på:

Start>alla prog.>Tillbehör>Systemåterställning sen väljer man där.

kan man kanske kalla en Formatering en systemåterställning förklara!

//Waddis :gitarr:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, man kan inte kalla formatering systemåtterställning.

När man formaterar så tar man bort allting som finns i datan.

Men systemäterställning tar inte bort allting, utan gör datan kanske lika snabbar som den datum du har skrivit in, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hallå!

Det här är nånting jag inte fattar hoppas det är nån som kan förklara nån som e bra på datorer.

Det är såhär att min kompis säger att dom ska göra en systemåterställning genom gå in nånstans på datorn och bränna ut en skiva, dom har XP.

Men om man bränner ut nån formaterar man inte då ?

För om man ska jag en "Systemåterställning" så går man väl bara in på:

Start>alla prog.>Tillbehör>Systemåterställning sen väljer man där.

kan man kanske kalla en Formatering en systemåterställning förklara!

//Waddis  :gitarr:

Systemåterställning betyder att datorn blir som den var den datumet du återställer den till. Vilket innebär (tror jag) att det filer du har lagt till efter det datumet kommer att försvinna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu kommer proffset och skriver. :P

En systemåterstälning ska du göra om någon system fil i systemet har blivit skadad!

Om tillexempel du har råkat ta bort en viktig fil i systemet, så återställer du systemet till en dag då du hadde filen i systemet.

Tiden, datumet ändras inte, bara systemet.

Inga program du skapat på skrivbordet heller.

Formatering är när du ska starta om datorn till fabriksinstälningar.

När du köpte datorn och andvände den första gången, så kommer din dator att vara efter en formatering.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en fråga angående detta.

Om jag har instalerat ett spel/program eller lagt in något i datorn.

Kommer alla ändringar försvinna? Om vi säger att jag har fått ett videoklipp från en kompis när vi var på Gröna Lund förra sommaren, kommer den försvinna om jag väljer ett datum som är innan jag tog emot videoklippet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmer, dokument, bilder, musik o liknande försvinner inte. Har aldrig hänt mig iaf.

Program kan försvinna..det är ganska vanligt att någon enstaka fil försvinner och gör att det inte fungerar som det ska. Som tur är går det ju att ångra en systemåterställning, så det är inget större att bry sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...