Gäst Soffan Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 !Obs! Denna tråden kan finnas stötande för vissa p.g.a att det är ganska läbbiga djur, så om du vet om att du har lätt för att känna dig otillfreds vid sådana saker, var snäll och bortse från länkarna. Jag surfade runder lite på internet en dag och upptäckte en ganska skrämmande sak. Det är antagligen något jag redan visste, men har inte riktigt förstått hur skrämmande varelser det verkligen finns i de djupa delarna av havet. Den första bilden jag såg var denna : http://blogs.acceleration.net/images/blogs...iant_isopod.jpg och http://img154.imageshack.us/my.php?image=jjjjj6er4jv.jpg Det är en extremt stor "isopod" (engelska, om någon vet det svenska namnet, var god och hjälp mig) en släkting till vår kära gråsugga. Detta är då den största arten(ca 40 cm). Det finns mindre i havet som har ett ganska skrämmande sätt att överleva på. "Isopoden" kravlar sig in i munnen på fiskarna och äter upp deras tunga(!). Väl inne i munnen börjar den agera som tunga för fisken, och äter upp det som fisken ska äta. Detta leder då till att fisken inte får någon näring, och slutligen dör, så att "isopoden" kan äta resten av fisken. I de djupa delarna av havet, lever skrämmande varelser. Och många har man inte upptäckt än. Tror att man bara har utforskat ca 5 % av havet (inte säker, men någon löjligt låg siffra) Läste även om ett rykte att de hittat en blåval med stora rivsår på kroppen. Dessa var relativt nya, och kan inte ha orsakats när den var liten. Forskarna sa även att det inte hade kunnat vara någon människa eller känt djur som orsakat skadorna. Så vem vet vad det kan finnas för odjur där nere. Om ni har någon länk med ett konstigt/skrämmande vatten djur från djupen kan ni väl skicka dem? Om ni har någon information gällande ovan så skicka gära det med. Men vad tycker ni om ovanstående? Själv så börjar jag nästan bli livrädd för havet, även om jag vet att djuren inte finns där vi människor hade klarat av att ta oss. Diskutera gärna andra myter/rykten om havets giganter och mysterier. // Row Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skellington Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Dom var coola! Såg ut som aliens Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dretskit Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 De såg ju coola och äckliga ut. Man skulle ju inte direkt vilja stöta på dem i havet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Soffan Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 (redigerat) Tar in tre nya fina bilder på den. ^^ Ännu en "Alien": http://img472.imageshack.us/my.php?image=searoach15cn.jpg En till: http://img140.imageshack.us/my.php?image=tatui211de.jpg En annan: http://users.skynet.be/bk263300/horror.jpg Det är en isopod som börjat agera tunga för en fisk! ;) (den lilla krabaten ser dock väldigt belåten ut) Redigerat 22 Mars 2006 av Rowyn Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst QuikSilver Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 (redigerat) Coola fiskar! Redigerat 16 Juni 2006 av R-110 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Den här skulle inte jag vilja stöta på i havet. (Även om det inte är en djuphavsfisk ) http://aftonbladet.se/nyheter/0506/28/NYHE...-vithaj-605.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dretskit Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 (redigerat) Den tredje bilden där var ju helt sjuk. Redigerat 22 Mars 2006 av Corpsegrinder Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skellington Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Tredje bilden var lite konstig xD Skulle vilja ha en sån i ett akvarium Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaddy Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Men de där 40 cm isopoderna då? Agerar dom tunga för vithajar och sånt eller vad då? Phew! jag är i alla fall glad att jag inte kommer vara vid liv den dag då människan kommer på ett sätt att dyka ända ner till den mörkaste bottnen av de mörkaste delarna av de mörkaste brådjupen. Läskigt det där med blåvalen. Man börjar tro att något historiskt monster från dinosauriernas tid eller innan det har sitt hem nere i haven. Börjar också tänka på nåt Godzilla liknande väsen. f*n, det är ju hysteriskt sinnessjukt. Varför skulle det finnas såna här monster på vår vackra jord? Det känns overkligt asså. Man börjar förstå varför människan aldrig var menad att äta nyfikenhetens äpple som växte i Guds lustgård. :( Men tur att det inte finns några fastställda fakta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skellington Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 btw, rivsåren på blåvalen kan ju vara att han har skärt sej på en vass klippa =P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Men de där 40 cm isopoderna då? Agerar dom tunga för vithajar och sånt eller vad då? Phew! jag är i alla fall glad att jag inte kommer vara vid liv den dag då människan kommer på ett sätt att dyka ända ner till den mörkaste bottnen av de mörkaste delarna av de mörkaste brådjupen. Läskigt det där med blåvalen. Man börjar tro att något historiskt monster från dinosauriernas tid eller innan det har sitt hem nere i haven. Börjar också tänka på nåt Godzilla liknande väsen. f*n, det är ju hysteriskt sinnessjukt. Varför skulle det finnas såna här monster på vår vackra jord? Det känns overkligt asså. Man börjar förstå varför människan aldrig var menad att äta nyfikenhetens äpple som växte i Guds lustgård. :( Men tur att det inte finns några fastställda fakta. Man kan dyka ner dit. Hur tror du man fick upp dem ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaddy Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Så du menar att man kan dyka ner till havsbottar på mer än 10.000 meters djup? Jojo, vad vet jag. Jag trodde bara inte man hade kommit så långt i utvecklingen än. Och om det är som du säger, hur kommer det sig då att man inte har utforskat mer än 5 % ( efter vad Rowyn sa ) av havet vid det här laget? Och det där med att valen skärde sig på klippor. Skulle ju kunna hända men Rowyn sa ju att forskare hade tittat på såren. De borde ju kunna avrgöra om det var nån ond monsterbitch som hade rivit upp halva valen, eller om valen bara varitklantig och simmat rätt in i ett klipprev. Fast vi vet ju att överextatiska vetenskapsmän kan vara lite kollriga i skallen ibland. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.