Hoppa till innehåll

Homosexualitet


kola_king

Rekommendera inlägg

Chihuahua: Vadå ser mellan fingrarna, bara för att man är präst måste man väl inte tro på allt som står i biblen. Man får lov att skaffa sig en egen uppfattning av religonen.

 

Vi kan ta rastafarin som exempel.

Här är en del ur Gamla Testamentet: 4 Mos 6:1-21.

Så länge nasirlöftet gäller får ingen rakkniv vidröra hans huvud. Han skall vara helig och låta håret växa fritt tills hans tid som Herrens nasir är fullbordad.

http://www.bibeln.se/framemaker.jsp?visaka...e&markvers=3832

 

Rastafaris tror stenhårt på detta och låter håret växa.

 

Kan du säga mig en präst som aldrig klipper sig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 234
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Så man behöver inte känna till sin religion för att vara religiös?

Då kan alltså vem som helst kalla sig religiös utan att tro på det. Kloka ord...

 

Kan du förresten ge mig namnet på en präst som är nasir?

Att vara nasir är något man själv väljer. Det handlar inte om en "order" eller vad helst du nu vill kalla det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, vad jag menar är att alla tolkar bibeln på olika sätt. Alla så kallade "terroristgrupper" som slåss för koranen till exempel. Dom har ju använt en ganska fri tolkning av koranen. Man får väl ha en personlig åsikt även om man är präst eller? Bara för att man är präst är man inte helt bunden till bibeln. Du får vara fri att tolka den hur du vill.

Homo-präster vet jag inte om det finns men det tycker tillochmed jag är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart får man ha vilka tolkningar man vill, alla kan ju inte tycka likadant.

Det är bara jag som anser att man som präst ska ta avstånd från homosexualitet eftersom det klart och tydligt står i Bibeln att man ska ta avstånd från det.

 

Det är en sak med frågor som man kan tolka olika, men det går inte att tolka Bibeln på något annat vis i homosexualitetsfrågor.

Då anser jag att åtminstone präster ska ta avstånd från det.

Homopräster? Finns säkert...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Yantra

hmm jag är emot böger men inte läbbar vet ej vrföf men tänk er en kille som ska börja i en ny klass så frågar fröken vad hans mamma och pappa htr hade inte han blivit mobbab elr vad om han sagt att de htr joakim och sebastian tex elr har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart får man ha vilka tolkningar man vill, alla kan ju inte tycka likadant.

Det är bara jag som anser att man som präst ska ta avstånd från homosexualitet eftersom det klart och tydligt står i Bibeln att man ska ta avstånd från det.

 

Det är en sak med frågor som man kan tolka olika, men det går inte att tolka Bibeln på något annat vis i homosexualitetsfrågor.

Då anser jag att åtminstone präster ska ta avstånd från det.

Homopräster? Finns säkert...

 

lär inte bibeln även ut, att man skall vara snäll, och alla är lika mycket värda ? Dessutom så måste man inte följa bibeln slaviskt. Och så länge det inte står: Du skola taga avstånd från alla homosexuella. Så är det en tolkningsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart är det valfritt, vi lever ju i ett fritt land... sägs det...

 

Guggo:

Svarar genom ett citat:

"Du skall behandla andra som du själv vill bli behandlad, och din nästa så som dig själv"

Följa Bibeln slaviskt? Det beror på hur du ser det. Att följa allt som står i både GT och NT är totalt omöjligt för vem som helst. Försök att ta en enda dag utan att göra något fel (i synd menat) och se hur det går... det är där förlåtelsen kommer in i spelet. Men det innebär inte att man ska strunta i vad där står.

Att vägra viga ett homosexuellt par är inte detsamma som att ta avstånd från dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm jag är emot böger men inte läbbar vet ej vrföf men tänk er en kille som ska börja i en ny klass så frågar fröken vad hans mamma och pappa htr hade inte han blivit mobbab elr vad om han sagt att de htr joakim och sebastian tex elr har jag fel?

 

Det där är ett sådant gammalt och utdött argument. Jag säger såhär: Då är det mobbningen som man ska göra något åt, inte homosexualiteten. Jag skulle aldrig mobba någon med homosexuella föräldrar, alltså finns det de människor som inte gör det, vilket bevisar att man inte automatiskt blir mobbad av det, utan det beror på de andra elevernas uppfostran. Så om någon som är emot homosexuella säger så, då är det bara att säga: "Sluta vara emot homosexuella, för då blir de homosexuellas barn inte mobbade".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...