Hoppa till innehåll

Ersättning Vid Feldömningar


sebastiannielse

Rekommendera inlägg

om man blir feldömd, varför ska man då få MÄNGDER med pengar? Det kostar ju oss skattebetalare massa pengar för det. Och dessutom får polismyndigheten mindre pengar över för extra resurser.

 

Jag tycker att om man blir feldömd i domstolen, eller får sitta flehäktad/felfängslad i några veckor/år så borde man få följande:

 

Vid frihetsberövande straff: Ett papper underskrivet av 2 polischefer, domaren och åklagaren där det står att man har blivit feldömd/felhäktad.

Detta papper ska man ha om en arbetsgivare nekar en person arbete pga feldömningen. Sedan tycker jag det ska gå ut en rättelse i alla tidningar som har haft den nyheten.

sen ska man bli frikänd.

 

Vid bötesstraff: återbetalning av bötern + Ett papper underskrivet av 2 polischefer, domaren och åklagaren där det står att man har blivit feldömd.

Samt rättelse om någon tidning skrivit om det.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du satt 20 år i fängelse för ett brott du inte har begått, skulle du inte vilja få skadestånd då ? Däremot är det lite skumt att man får ersättning för alla utgifter man har haft i samband med en rättegång. Bensin, bussbiljetter, parkering, tiden man har missat jobbet etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha.

Låt oss anta att du dömd till livstids fängelse för ett mord du inte ens varit i närheten av att vara inblandad i & sitter inne i 12-13 år utan en enda permission för att sedan släppas ut på gatan.

Man har förlorat 12-13 år av sitt liv, sina inkomster, en massa erfarenheter, småbarnen man kanske hade har vuxit upp & nått tonåren utan att du fått vara delaktig i deras uppväxt & sist men inte minst, friheten! Det är ett h*lvete att sitta inne för en Medelsvensson, fängelse är bara lyx för underklassen & hemlösa. Utan frihet är man ingen människa, man är ett djur i bur!

För allt detta du förlorat får du ett sketet j*vla papper som inte har någon j*vla betydelse eftersom du är bedömd som oskyldig till dådet!

Inte en krona i ersättning, de slänger ut dig på gatan hur du än hade det tidigare, jag har svårt att tänka mig att någon väntar så lång tid på en & hennes nye man vill sannolikt inte ha dig i deras hem. Dessutom är föräldrarna sannolikt gamla & gaggiga, alt. döda/bosatta på ett sjukhem.

Dessutom är man för alltid dömd av folket som en mördare, hur oskyldig du än är.

Man ska naturligtvis få ersättning för tiden man suttit inne, kanske 20000/månad för lidandet man tvingas utstå.

 

Guggo: Är man oskyldig ska man självklart ha ersättning för att man lagt ut & förlorat en massa pengar enbart för att hävda sin oskuld.

Tycker du på fullaste allvar att det är fel?

Nåja, du är ju moderat så...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha.

Låt oss anta att du dömd till livstids fängelse för ett mord du inte ens varit i närheten av att vara inblandad i & sitter inne i 12-13 år utan en enda permission för att sedan släppas ut på gatan.

Man har förlorat 12-13 år av sitt liv, sina inkomster, en massa erfarenheter, småbarnen man kanske hade har vuxit upp & nått tonåren utan att du fått vara delaktig i deras uppväxt & sist men inte minst, friheten! Det är ett h*lvete att sitta inne för en Medelsvensson, fängelse är bara lyx för underklassen & hemlösa. Utan frihet är man ingen människa, man är ett djur i bur!

För allt detta du förlorat får du ett sketet j*vla papper som inte har någon j*vla betydelse eftersom du är bedömd som oskyldig till dådet!

Inte en krona i ersättning, de slänger ut dig på gatan hur du än hade det tidigare, jag har svårt att tänka mig att någon väntar så lång tid på en & hennes nye man vill sannolikt inte ha dig i deras hem. Dessutom är föräldrarna sannolikt gamla & gaggiga, alt. döda/bosatta på ett sjukhem.

Dessutom är man för alltid dömd av folket som en mördare, hur oskyldig du än är.

Man ska naturligtvis få ersättning för tiden man suttit inne, kanske 20000/månad för lidandet man tvingas utstå.

 

Guggo: Är man oskyldig ska man självklart ha ersättning för att man lagt ut & förlorat en massa pengar enbart för att hävda sin oskuld.

Tycker du på fullaste allvar att det är fel?

Nåja, du är ju moderat så...

 

Sen har man säkert förlorat jobbet, man måste ju kunna försörja sig medans man söker efter jobb, vilket är svårt, med tanke på att man har dömts felaktigt till mord.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha.

Låt oss anta att du dömd till livstids fängelse för ett mord du inte ens varit i närheten av att vara inblandad i & sitter inne i 12-13 år utan en enda permission för att sedan släppas ut på gatan.

Man har förlorat 12-13 år av sitt liv, sina inkomster, en massa erfarenheter, småbarnen man kanske hade har vuxit upp & nått tonåren utan att du fått vara delaktig i deras uppväxt & sist men inte minst, friheten! Det är ett h*lvete att sitta inne för en Medelsvensson, fängelse är bara lyx för underklassen & hemlösa. Utan frihet är man ingen människa, man är ett djur i bur!

För allt detta du förlorat får du ett sketet j*vla papper som inte har någon j*vla betydelse eftersom du är bedömd som oskyldig till dådet!

Inte en krona i ersättning, de slänger ut dig på gatan hur du än hade det tidigare, jag har svårt att tänka mig att någon väntar så lång tid på en & hennes nye man vill sannolikt inte ha dig i deras hem. Dessutom är föräldrarna sannolikt gamla & gaggiga, alt. döda/bosatta på ett sjukhem.

Dessutom är man för alltid dömd av folket som en mördare, hur oskyldig du än är.

Man ska naturligtvis få ersättning för tiden man suttit inne, kanske 20000/månad för lidandet man tvingas utstå.

 

Guggo: Är man oskyldig ska man självklart ha ersättning för att man lagt ut & förlorat en massa pengar enbart för att hävda sin oskuld.

Tycker du på fullaste allvar att det är fel?

Nåja, du är ju moderat så...

 

 

Ursäkta ?!

Om du orkar läsa inlägget så står det att jag inte tycker att man borde få pengar för att man har tagit bussen till rättegången. Detta får man även om man är skyldig. Även om du är ett vittne, som kom dit, men aldrig användes, så får du pengar för resekostnad och ev. andra utgifter. Lite högre upp så frågar jag sebastiannielsen om han inte skulle vilja få skadestånd om han hade suttit i fängelse 20 år. Det kan nog tolkas som att jag tycker att man SKALL få skadestånd. Dessutom trodde jag inte du hade några fördomar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäkta ?!

Om du orkar läsa inlägget så står det att jag inte tycker att man borde få pengar för att man har tagit bussen till rättegången. Detta får man även om man är skyldig. Även om du är ett vittne, som kom dit, men aldrig användes, så får du pengar för resekostnad och ev. andra utgifter.  Lite högre upp så frågar jag sebastiannielsen om han inte skulle vilja få skadestånd om han hade suttit i fängelse 20 år. Det kan nog tolkas som att jag tycker att man SKALL få skadestånd. Dessutom trodde jag inte du hade några fördomar.

 

Det var precis det jag syftade på.

Jag tycker att man SKA ha ersättning för kostnaderna man förlorar eftersom man tvingas till rättegången, kallas du in som vittne MÅSTE du infinna dig, åtalas du för något du inte gjort måste du dit & förlora viktig arbetstid + transportkostnader.

Även om man "bara tar bussen" kostar det 40 kr + lön & arbetstid, så självklart ska man få ersättning även vid sådana lägen.

Tycker du att bidragen ska gå till överklassen så ni får det ännu bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker du att staten skall betala en kille 40 spänn för att han inte har gjort någonting ? Tycker du bidragen skall gå till fördomsfulla moderatorer ?

 

Om han tagit sig till rättssalen för att han tvingats till det, ja.

 

Så länge bidragen inte går till överklassen, varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...