Megaklumpen Skrivet 1 April 2006 Rapport Dela Skrivet 1 April 2006 Jag hittade inte någon tråd om detta så jag tog mejj friheten till att skapa en... Denna tråden handlar om Förståndshanikappning såsom CP-skador och sånnt.. och även ADHD/Damp vet inte om det räknas som en fårståndshanikappning men det får vara me ändå... Så, vad tycker DU om folkets syn på förståndshanikappade personer?? Jag tycker att människors syn på förståndshandikappade personer kan vara väldigt nedlåtande. Jag kan ta ett exempel:Min kompis vi kan kalla honom Olle,"Olle" har en farbror eller morbror som är CP-skadad jag tycker att han har lite nedlåtande syn på honom, men det kan bero på att han inte riktigt fattar.Men nu vidare, om han pratar om honom säger han att han är "ball" eller "tuff" bara för att han är CP-skadad, men han har ingen allvarlig CP-skada så han kan prata å så, men en av mina andra kompisar har en syster som är "svårt" CP-skadad hon börjar just nu vid 10 års ålder att lära sig att säga lite svårare ord äm mamma och pappa å sånnt.Min kompis "Olle" som ja skrev om förut var hemma hos honom(han med den CP-skadede systern) en gång, så när dem skulle äta gick hon fram till "Olle" å skulle nog hälsa eller något men senn så var det so en spärr i hjärnan på henne så att hon drog honom i håret å då putte "Olle" bort henne så att hon ramlade och slog sig å då sprang "Olle" hem och var jätte sur på hans kompis(han med systern) och hans syster och pratade inte med honom förren jättelänge efter det. Men när jag var hos han med den CP-skadade systern så gjorde hon samma sak på mig som på "Olle" men till skillnad från "Olle" så tog jag det lugt å lät hennes föräldrar ta henne istället för att jag gjorde något å dem sa till mejj att jag var den enda som hade tagit det lugnt när hon gjorde så... Det kanse blev lite lågnt å kanse inte passade in riktigt men jag skrev det ändå.. Men alltså är min fråga:Vad tycker ni?Har ni någon funktionshidrad i släkten?Känner du någon funktionshindrad? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Putside Skrivet 1 April 2006 Rapport Dela Skrivet 1 April 2006 det beror ju på hur mycket skadad personen är Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Yantra Skrivet 1 April 2006 Rapport Dela Skrivet 1 April 2006 min kusin är så kallad "mongolid" men han e bara tre elr nåt så det märks inte,men på skolan har vi typ cp-störda elr vad de är, i cafeterian som jobbar men det är inget fel på dom de är schyssta och så men ibland kan man ju inte hålla sig för skratt typ på nån marknad när det går förbi en med en i rullstol som säger ett jättefint öhhhhhähh. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 2 April 2006 Rapport Dela Skrivet 2 April 2006 CP är ju ingen psykisk sjukdom, utan en fysisk hjärnsjukdom som gör att personerna inte kan kontrollera vissa delar av kroppen, så de spänner dem ofrivilligt. Vissa kan ha det i munnen, vilket medför talsvårigheter och sådant, men de är fortfarande helt friska psykiskt. Så blanda inte ihop CP med någon psykisk sjukdom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PussyCat Skrivet 2 April 2006 Rapport Dela Skrivet 2 April 2006 Min kusin har Downs Syndrom tror jag :( Snälla behandla denna tråd anonymt..!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kanji Skrivet 2 April 2006 Rapport Dela Skrivet 2 April 2006 CP är ju ingen psykisk sjukdom, utan en fysisk hjärnsjukdom som gör att personerna inte kan kontrollera vissa delar av kroppen, så de spänner dem ofrivilligt. Vissa kan ha det i munnen, vilket medför talsvårigheter och sådant, men de är fortfarande helt friska psykiskt. Så blanda inte ihop CP med någon psykisk sjukdom. Precis. Snälla förväxla inte CP med någonting annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 2 April 2006 Rapport Dela Skrivet 2 April 2006 Jag känner en som har DAMP och en som har en CP-skada. CP skadad sitter i benet eller vad man ska säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Soffan Skrivet 3 April 2006 Rapport Dela Skrivet 3 April 2006 TheDarkElf: Cp skadan kan sitta var som helst i kroppen. Kan finnas en person som kan ha sitt högra ben som Cp skadat. Han har då bara svårigheter att gå. Precis som Kola & Kanji sa. :) Men många ungdomar, jag med, använder Cp & Damp som svärord faktiskt. :/ Om jag blir arg på något säger jag antingen de två orden. Jag vet. Det är riktigt dåligt men något som etsatt sig fast i huvudet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst TheCow Skrivet 3 April 2006 Rapport Dela Skrivet 3 April 2006 En i min klass har ADHD. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
-=jedi knight=- Skrivet 3 April 2006 Rapport Dela Skrivet 3 April 2006 Jag har ADHD... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst TheCow Skrivet 3 April 2006 Rapport Dela Skrivet 3 April 2006 Jag har ADHD... Har du eller skojar du Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
-=jedi knight=- Skrivet 3 April 2006 Rapport Dela Skrivet 3 April 2006 Jag har ADHD... Jag har. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.