Hoppa till innehåll

Programmerade Studentkort


ELF

Rekommendera inlägg

Nu har vi fått tillbaka våra studentkort. Dom är programmerade så att vi kan använda datorer som som ska finnas i korridorerna och lite annat tror jag.

Har ni datorer som ni har tillgång till med kort? Vad tycker ni om det här? Borde alla skolor ha ett sånt här system som inte har det?

På vår skola så får man bara använda datorn en viss tid per dag och det är det kortet är till för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

på min skola, sveriges bästa (!), så har vi 12 datorer i korridorerna som man får gå till närsomhelst, alla har internet förstås. samt att mitt gymnasieprogram har ca. 4 moderna laptop att låna ut. men de som går marinbiologi får en egen laptop, de e väldigt fuskit :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att det är lite onördigt att vara tvungen att använda kort för att få tillgång till datorn. För nu kommer det finnas datorer så det blir över. Det var innan då det bara fanns 2 med internet som det skulle ha behövts.

 

Det där med laptop. Jag tycker att alla skulle få låna en under skolgången. Det finns ju många som inte har datorer hemma och så kan man göra arbetet även om man är på semester :student:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hahaha, era småttingar. ^_^

 

Nejnej, jag skojar bara. ;)

 

Själv går man på ett gymnasium där alla får låna en laptop från skolan under hela sin skolgång. Det är okej, man måste ha ett stort ansvar för laptopen.

Nackdelar med detta är vi t.ex. behöver datorn till varenda lektion bortsätt från idrotten. Detta innebär att om man glömmer datorn hemma eller om datorn behövs ta in för lagning så står man där ganska handfallen då man vänjt sig vid lyxen att ha en laptop och göra alla arbeten på den. Och vissa lektioner behöver man jobba med datorn, då vi har flertalet datorrelaterade ämnen.

En annan nackdel är att man lätt driver iväg från sitt arbete under lektionen till att surfa för eget nöje. Det är inte så bra för ens eget arbete!

 

Men hur som helst. Egen laptop is the shit. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu tycker jag att det är lite onördigt att vara tvungen att använda kort för att få tillgång till datorn. För nu kommer det finnas datorer så det blir över. Det var innan då det bara fanns 2 med internet som det skulle ha behövts.

 

förstår inte riktigt kör ni in korten i en avläsare vid datorn?

i så fall kanske fyller korten en annan funktion OCKSÅ? :(

Kanske ser dom till så den data ansvarige kan veta vem som varit på vilken dator när?

vad kan detta vara bra för?

:visslar: ---> :student:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har inga kort, däremot serverlösning så alla elever och lärare har egna användare som du måste logga in på för att komma åt någon dator. sedan återställs de till ett normalläge när man startar om dem så spara något på hårddisken går inte, sparas på en server istället där alla har sin egna del.

 

hörde att de börjat med fingeravtrycksläsare någonstans nu, verkar rätt bra.

alla som inte har någon form av inloggning borde ha det, och separata ställen att lagra saker på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har precis som du skrev NICO. Vi har varsitt konto där vi har tillgång till 10MB.

Jag vet inte riktigt hur det kommer att funka med korten. För nu senast när jag var i skolan så var det inte klart. Vi blir ju naturligtvis tvugna att logga in tror jag när vi har satt in korten. Det kan ju inte vara autoinloggning. Och som jag har skrivit tidiagre, Korten är till för att man bara ska kunna använda datorn en viss tid.

Men tänk om det blir fel på systemet. Så att när man har avnänt den tiden man får och sen ska ha en datorlektion så kan man inte logga in på datorn som finns i datorsalen. Det skulle ju vara förödande :(

Fasst dom datorerna som kommer att stå i hallarna kommer nog att vara kopplade till ett helt eget nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...