Xade Skrivet 16 April 2006 Rapport Dela Skrivet 16 April 2006 Jag tycker självklart vi borde ha en president istället. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 17 April 2006 Rapport Dela Skrivet 17 April 2006 för att ? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
lundquist Skrivet 19 April 2006 Rapport Dela Skrivet 19 April 2006 jag tycker kungen ska va kvar, dels för att han e chill, men dessutom för att vi är unike med det. på sommrarna kommer flera tusentals tursiter till sverige för att tex se kunga slottet och sånt. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad Skrivet 20 April 2006 Rapport Dela Skrivet 20 April 2006 Men det är så fel med monarki, om kungen kör 200 km/h på en "90 väg" så får han inga böter, Om han blir sjuk får han gå före alla andra i "sjukkön" Helt fel! Dessutom så anser endel att man inte ska få säga "du" till tex kronprincessan. Utan att man måste tilltala hon tex "Vill kronprincessan ta en kaka?". Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 21 April 2006 Rapport Dela Skrivet 21 April 2006 för att ? Behöver du ens fråga det? För att de har det i USA och jag gillar deras sätt att tänka. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 21 April 2006 Rapport Dela Skrivet 21 April 2006 (redigerat) Bara för att USA har det, måste alla ha det då ? Alltså, du vet väl att USA skiter fullständigt i dig och Sverige, det visste du väl va ? Om dem vet att Sverige finns med på världskartan, så är det bra ! Jag skämtar inte, jag är faktiskt allvar ! Åter till ämnet nu, Orzon, det skrev jag också, alltså om deras förmåner, det tycker jag är orättvist, Kungen och någon annan " Okänd " är lika värda, men det har några säkert inte förstått. Sen har jag två frågor, fick kungen kritik pga att han gifte sig med Silvia, och att hon är tysk ? Man ville att han skulle gifta sig med en svensk ? Redigerat 21 April 2006 av Fusion Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 21 April 2006 Rapport Dela Skrivet 21 April 2006 för att ? så du vill ha det bara för att de har det i USA ? Har du inga egna åsikter ? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 22 April 2006 Rapport Dela Skrivet 22 April 2006 Fusion: Ja, USA ger rätt att skita i sverige. Det är ett skitland. Guggo: Jo, och de råkar stämma överens med USA. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 22 April 2006 Rapport Dela Skrivet 22 April 2006 Prf. Då har du inga egna åsikter. Du har bara stulit Bushs. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
hoppetosse Skrivet 22 April 2006 Rapport Dela Skrivet 22 April 2006 Anslaget till Kungliga hov- och slottsstaten är 87,5 miljoner kronor om året. Av dessa går cirka 40 till Slottstaten - underhåll av slott, trädgårdar och samlingar. Resten, 48 miljoner, går till Hovstaten. Jag citerar SVT Debatt: "Det ska täcka kostnaderna för kungens representation inklusive resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi och information & press, Hovmarskalksämbetet (administration), Drottningens Hovstat (administration och hushåll) och Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av vagnar och selar). Anslaget, som kallas apanage, betalas ut vid årets början. Revision görs av revisorer som kungen själv utser. Antalet anställda är ca 75. Det handlar alltså inte om att kungen får 48 miljoner i lön, vilket republikanerna gärna låtsas. Dessa pengar kommer naturligtvis inte att sparas om man inför republik. Arkiv, byggnader, föremål och trädgårdar måste fortsätta att underhållas av bibliotekarier, snickare, restauratorer och trädgårdsmästare. Även en president måste ha en stab med sekreterare, chaufförer, kockar och kuskar. Det blir inte många kronor man sparar där. Då har man inte räknat med de tiotals miljoner ett presidentval skulle kosta. Ekonomiska skäl talar för monarkin. så kom inte och påstå att Carl-Gustaf snor era pengar. som dessutom inte är era utan era föräldrars. (undantag några gamlingar på forumet. ) Jag har inte sagt att han får det i lön, men han och hovet använder pengarna så då borde det ju vara lön!T.e.x; Ifall jag fick gratis mat, gratis resor, och ett av av dom största husen i sverige för jag åker och skakar hand med diktatorer, så borde det räknas som lön! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kilimanjaro Skrivet 22 April 2006 Rapport Dela Skrivet 22 April 2006 även fast kungen och drottingen inte kan bli fälld för något brott.Så måste dom vara lagliga för det Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 23 April 2006 Rapport Dela Skrivet 23 April 2006 Anslaget till Kungliga hov- och slottsstaten är 87,5 miljoner kronor om året. Av dessa går cirka 40 till Slottstaten - underhåll av slott, trädgårdar och samlingar. Resten, 48 miljoner, går till Hovstaten. Jag citerar SVT Debatt: "Det ska täcka kostnaderna för kungens representation inklusive resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi och information & press, Hovmarskalksämbetet (administration), Drottningens Hovstat (administration och hushåll) och Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av vagnar och selar). Anslaget, som kallas apanage, betalas ut vid årets början. Revision görs av revisorer som kungen själv utser. Antalet anställda är ca 75. Det handlar alltså inte om att kungen får 48 miljoner i lön, vilket republikanerna gärna låtsas. Dessa pengar kommer naturligtvis inte att sparas om man inför republik. Arkiv, byggnader, föremål och trädgårdar måste fortsätta att underhållas av bibliotekarier, snickare, restauratorer och trädgårdsmästare. Även en president måste ha en stab med sekreterare, chaufförer, kockar och kuskar. Det blir inte många kronor man sparar där. Då har man inte räknat med de tiotals miljoner ett presidentval skulle kosta. Ekonomiska skäl talar för monarkin. så kom inte och påstå att Carl-Gustaf snor era pengar. som dessutom inte är era utan era föräldrars. (undantag några gamlingar på forumet. ) har jag sagt att du sa det då ? Det mesta av apanaget går som sagt till underhåll av trägådar, slott parker m.m. Tror du man kommer sluta underhålla allt det bara för att vi har en president ? Nej, det kommer man inte. Dessutom så måste en president ha en massa stabsmedlemmar osv. Och driva en kampanj för tiotals miljoner kronor. Sedan så blir det svin dyrt att byta till president. Alla ekonomiska skäl talar alltså FÖR monarkin. Och kungen skakar inte (bara) hand bara diktatorer. Han jobbar, precis som alla andra. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg