Hoppa till innehåll

Videokamera


Gäst Mega93

Rekommendera inlägg

Gäst Mega93

Hej.

Jag har börjat spara till en videokamera men vet inte så mycket om dom.

pixlar, focus, zoom och alla "standard-ord" känner jag ju till men är fortfarande inte riktigt säker.

Sist jag köpte en videokamera blev jag riktigt besviken (Det var en av märket Mustek - Håll er bort från Mustek-varor!).

 

Det ska vara en kamera som jag kan filma med både inne och utomhus, morgon och kväll, ljudet ska självklart vara stereo.

Priset kan ligga mellan 2-5 tusen kronor.

Någon som kan lite om sånt här och kan tipsa om nån kamera?

Om ni tipsar så måste det inte vara en kamera som passar perfekt på mina krav.

Redigerat av Omega99
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Videkameror är jag inget geni på direkt, men en sak du ska akta dig för är digital zoom.

Lägg hellre ut en tusenlapp mer på en med optisk zoom.

Med digital zoom blir det bara normal kvalitet i standardläget, dvs "ozoomat".

 

Jag kan visa exempel från en digitalkamera för att visa den enorma skillnaden.

(Bilder kommer snart)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en sak du måste vara noga med är att den INTE spelar in på minneskort!!! det finns max 2 seriösa sådana kameror på hela marknaden, och som sagt är det de som bara har digital zoom, det var också en sådan du köpte (tror jag iaf).

 

se till att den spelar in på t.ex. Mini Dv eller Digital 8.

kolla även så att den har firewireutgång (iLink). har den dessutom sådan ingång är det ju ännu bättre men då kanske priset har blivit lite för högt...

med en firewireingång kan du redigera och importera dina filmer på datorn, och med en firewireingång kan du dessutom skicka tillbaks dem in i kameran efter redigeringen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...