Hoppa till innehåll

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?

Cyper

Tycker du att Sverige ska införskaffa dödsstraff?  

184 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

• Svar 650
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Nej... En mördare skall få dödsstraff, resten kan sättas i fängelse.

Du som var så petig med att det skulle väga lika, nu kanske du inser att det inte går. Inte ens med dödstraff, säg att en människa har mördat 2 personer. Ska man då avrätta han två gånger?;>

Vi säger att vi skulle införskaffa dödsstraff, vad skulle hända då? Jo dom flesta mördare som åker fast skulle avrättas. Det spelar alltså ingen roll då om man ger upp och överlämnar sig till polisen, man kan lika gärna fortsätta sitt mördande tills man blir skjuten. Nu är det väl så att dom flesta mördarna inte är seriemördare och går runt o dödar folk helt random. Men o andra sidan så kan man inte veta hur människor reagerar när dom förlorar hopp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda brottet jag har pratat om här är mord. Dra inte in något annat. Nej, naturligtvis kan man inte avrätta en mördare 2 gånger. En gång duger alldeles utmärkt. Men tycker du allvarligtalat. Att en människa som har berövat en annan människa dennes rätt att leva skall få ha kvar sin egen ?

Seriemördare dödar absolut inte folk på random tvärt om, de väljer offer noga. Psykopater däremot, kan döda folk slumpmässigt. Detta är dock mycket ovaligt. Det vanligaste är att offret känner mördaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Thomas Quick mördade väl helt random, men hur som helst så har väl inte det riktigt med saken att göra. Jag skiter väl i att det enda brott du pratar om är mord, försöker bara förstå varför det endast vid mord ska vara lika straff för lika brott.e Och ja, jag tycker att man ska ha kvar sin rätt att leva. Att beröva någons rätt att leva är vidrigt oavsett vad denna person har gjort tidigare. Har denna person tagit någon annans liv så är det helt plötsligt okej att göra samma sak, ta hans liv? Dubbelmoral.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grunden för min åsikt i denna fråga är att: Ingen förtjänar att dö. Folk som blir mördade förtjänar inte att dö, men de som mördar förtjänar det inte heller. Mördare har vanligtvis utsatts för våld eller andra övergrepp i barndomen, och har därmed lidit hela livet. Visst, de har aldrig blivit mördade, men troligtvis är ett sådant liv värre än döden. Alltså, jag menar att de redan har fått sitt straff innan de begick brottet, och att det inte skulle vara nödvändigt att straffa dem mer (förutom fängelse, så att dom inte mördar igen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Där kommer det förebyggande arbetet in; man koncentrerar sig väldigt mycket på vad man skall utdela för straff åt brottslingar, men tyngdpunkten borde ju istället ligga på att försöka förstå orsaken till att brotten begås. Om man skulle kunna förebygga redan när de var barn, skulle brotten aldrig behöva begås. Man måste kunna se saken ur olika synpunkter, t.ex. man lyssnar alltid på anhörigas synpunkter, medan förövarens förblir i det fördolda.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grunden för min åsikt i denna fråga är att: Ingen förtjänar att dö. Folk som blir mördade förtjänar inte att dö, men de som mördar förtjänar det inte heller. Mördare har vanligtvis utsatts för våld eller andra övergrepp i barndomen, och har därmed lidit hela livet. Visst, de har aldrig blivit mördade, men troligtvis är ett sådant liv värre än döden. Alltså, jag menar att de redan har fått sitt straff innan de begick brottet, och att det inte skulle vara nödvändigt att straffa dem mer (förutom fängelse, så att dom inte mördar igen).

Ne. Alla som mördar har inte utsatt för våld i barndomen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej. såhär är det.

Person A mördar person B. Eftersom person A tar person Bs rätt att leva så tar han också sin egen. Person A blir fångad av polisen, han blir dömd till dödsstraff. Person C avrättar person A. Men eftersom person A nyss avsade sig sin rätt att leva så avsäger sig Person C inte sin, eftersom Person A inte hade kvar den rätten.

Fattar du eller måste jag sjunga det för dig ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej , ingen ska få döds straff men därimot fängelse .

Om någon har dödat nån så blir det inte bättre ifall vi dödar honom , då är det redan två för många döda . Dessutom så kan den krimminellas vänner eller familj vilja ha HÄMND på dom som döda han dvs. minst en till död ..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...