Hoppa till innehåll

Eragon

Gäst Pcplayer

Rekommendera inlägg

Gäst The heroin

Okej, fantasy kan vara lite begränsad och vissa saker kan vara lika i flera böcker/bokserier.

Men, denna bokserie, ack det är för mycket "inspirerat" av "Sagan om Belgarion"/"Sagan om Mallorea" av David Eddings samt "Sanningens svärd" av Terry Goodkind och en hel del andra fantasyserier.

Jag har läst rätt så många fantasyböcker och aldrig upplevt så mycket "kopierat" som i den här serien.

Kan ju skylla på att de andra författarna är ju mycket äldre, oftast 50+ och mycket mer erfarna, när just "Arvtagaren" skrivits av en tonåring med brist på erfarenhet av både livet och författarskap.

(Rättar min egen svenska :rolleyes:)

Redigerat av The heroin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 67
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har läst både Eragon och Den äldste, då böckerna verkligen framstår som mästerverk första gången man ser framsidan.

Christopher Paolini är var nämligen bara 15 år när han gav ut Eragon.  :o

Han var 15 år när han började skriva Eragon och 18 år när den utgavs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst The heroin

Där ser man, vår författare har visst blivit 21 nu, och den tredje boken kommer ju strax.

Känner ingen lust att läsa den, trots jag gillar fantasy. Samma sak med Sagan om Ringen, det faller inte mig i smaken, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Great Gonzales

nej men den låter bra.

ag har läst sagan om belgarion och sagan om mallorea f-n att det inte finns nån fortsätnnig till mallorea. om nu inte polgara besvärjerskan oh belgarath besvärjaren är fortsättnuingar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst The heroin

Nej, de både bokserierna om Belgarath och Polgara är bara sammanfattning över deras liv. Och vad jag minns, så innehöll det inte handlingen i Belgarion/Mallorea i dessa böcker. Bokserierna tar slut där Belgarion börjar, alltså är de FÖRE.

Ack, nu skall vi ej tala om det utan om Eragon.

Eragon bevisar att unga visst kan, att bara om man kämpar tillräckligt mycket (och har vissa kontakter?) så går det. Gäller inte bara författarskapet, utan också i vad som helst. Det kan gå!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, de både bokserierna om Belgarath och Polgara är bara sammanfattning över deras liv. Och vad jag minns, så innehöll det inte handlingen i Belgarion/Mallorea i dessa böcker. Bokserierna tar slut där Belgarion börjar, alltså är de FÖRE.

Ack, nu skall vi ej tala om det utan om Eragon.

Eragon bevisar att unga visst kan, att bara om man kämpar tillräckligt mycket (och har vissa kontakter?) så går det. Gäller inte bara författarskapet, utan också i vad som helst. Det kan gå!

Värst vad du var förnuftig då. Har du skrivit av det eller nått?

PS. Nu var jag lite sarkastisk o inte dum.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...