Gäst Muuu Skrivet 13 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 13 Oktober 2006 Tog bara några lösa exempel...kan göra listan längre om ni vill. Om en svensk inte ska ta illa vid sig för att någon säger svenne, ska heller inte en mörk invandrare ta illa vid sig för att någon säger neger. Båda orden pekar ju bara ut det självklara...en är svensk och en är svart. Det är hur de används som spelar roll. Det skulle heller inte vara praktiskt att byta ut neger mot exempelvis kongosnubbe eller dylikt. Bara för att någon är svart och pratar med brytning i sverige betyder inte det att de kommer från kongo. De kan väl lika gärna komma från jamaica, england, ja...ni fattar. Neger används alltså som slang för mörk invandrare av okänt ursprung. Hade man kunnat avgöra vart varje person kom ifrån hade man säkert använt sig av andra ord. Hursomhelst...neger är för mig detsamma som svenne. Om jag minns rätt så är det väl Nigger och Kaffer som är de grova orden, inte neger. om man inte är från afrika vart är man då ifrån? usa eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 13 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 13 Oktober 2006 nja alltså, araber kan ju vara ganska mörkhyade, men den hudfärgen vi kallar "svart" finns bara i afrika (och ställen som människor utvandrat till. typ USA) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 13 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 13 Oktober 2006 Dem flesta araber är inte mörkhyade <.< Har själv vart i massor av arabländer... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 13 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 13 Oktober 2006 jag med. vart går gränsen för mörkhyad då ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Muuu Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 om man är från Afrika eller är afro amerikan då kan man klassas som mörkhyad Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
suna Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 om man är från Afrika eller är afro amerikan då kan man klassas som mörkhyad Ledsen att förstöra din bubbla men det bor vita i afrika också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ajar Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 Dem flesta araber är inte mörkhyade <.< Har själv vart i massor av arabländer... Araber är väl inte lika mörkhyade som negrar?(ursäkta uttrycket men jag kom inte på något annat) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 NEj det är dem inte men om du kallar en arab för svarting eller nåt liknande så är det rasistiskt..... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Muuu Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 om man är från Afrika eller är afro amerikan då kan man klassas som mörkhyad jojo men det är ju inte många (mest i sydafrika va?) dem i afrika som inte jag räknar som svarta är ju marocco,algeriet och egypten. alla länder under dem bor det mest svarta i. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Amaeli Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 NEj det är dem inte men om du kallar en arab för svarting eller nåt liknande så är det rasistiskt..... Nej det tycker inte jag.Om någon kallar en dansk för norsk är inte det rasistisk så varför skulle ovanstående vara det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ajar Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 NEj det är dem inte men om du kallar en arab för svarting eller nåt liknande så är det rasistiskt..... Det kanske räknas som rasistiskt men det är det inte enligt mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 14 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 14 Oktober 2006 Ja men araber (inte alla dock) är något mörkhyade.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.