Hoppa till innehåll

Musstyrd Bil


ELF

Rekommendera inlägg

Jag kom på en liten rolig grej jag kan göra när jag inte är med något eller inte har något att göra. Jag kan ge mig på att göra en musstyrd leksaksbil.

Jag kom på den idén när jag tittade närmare på en mus jag har som inte y-axeln funkar på.

Men nu undrar jag om någon här är så smart så någon vet om det är en lätt uppgift eller om det är en svår uppgift att ge sig på detta.

En grej som jag sitter och tänker på just nu är om chipet i PS/2 musen är nödvändigt. Jag har läst mig till att det gör om allt till ettor och nollor så datorn fattar. Men det kan ju inte funka om man vill styra en leksaksbil. Det kan ju inte vara så svårt.

 

Hemma har vi småmotorer och lite allt möjligt liggande. Så bara jag vet hur jag ska göra så är det bara att börja. Det är bara musen som är lite småklurig. Me nannars så vet jag hur jag ska sätta motor och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Förlåt . jag råkade trycka på massa tangenter för att rensa min keyboard. menade inte att spamma. aja. Det e jätte svårt. först måste du ha en trådlös mus.

sen så kanske du ska ta din bil och göra en mottagare för frekvensen på musen. men sen måste du ha en speciellt mottagar chip i bilen som avläser och vilket håll osv man styr musen.

Redigerat av girder
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OM jag vore du så skulle jag först ta kontakt med nån radiostyrd affär eller nåt och special beställa två chip som kan kommunicera med varran trådlöst eller via IR. så chipper i bilen känner av vad musen styrs åt för håll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag ska styra den med en sladdig mus. Det är bara det att jag inte vet riktigt om jag behöver chippet. Annars så borde det ju bara vara att koppla en sladd till varje funktion mellan musen och det som ska styras.

Det blir nog så jag får göra. Men det blir inte under två veckor. För nu är jo hos mossan.

Men sen när jag har gjort det så får jag gå över till sladdlöd mus.

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...