Hoppa till innehåll

Klockning


pop8

Rekommendera inlägg

Om jag har fattat det rätt så tror ni att hur mycket man kan klocka beror på temperaturökningen. En dator som ligger på -20C behöver inte nödvändigtvis klocka bättre än en dator på 50C.

 

Angående processortemeraturer är det lite knepigt. Intel brukar normalt klara högre temperaturer och de blir också varmare i allmänhet jämfört med AMD. En processor bör dock aldrig ligga över 60C medan ett grafikkort kan klara upp till 120 som max (vilket inte är bra för grafikkortet).

 

Att det står att temperaturen är 80C behöver inte heller nödvändigtvis betyda att det är den egentliga temperaturen. Känn istället lite försiktigt på flänsen och se om den är brännhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Gäst Twiztha_MF

jag vet vad klockning är men hur klockar man, antar att man behöver ett program men vilket då? länk tack:) sen hur tittar man hur varm datorn är, inte på dxdiag eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså... Du får prova dig fram, har du bara bra kylning så går det att klocka så mycket som datorn klarar, alltså utan att den hänger sig etc. Min processor ligger på 53 grader när jag bara surfar lite... Den går knappt upp något när jag konverterar film som kräver väldigt mycket kraft. Jag har en P4 processor med socket 775 och 3.0Ghz. Jag har Freezer 7 som processor fläckt o den är en av de lite dyrare fläcktarna som kyler bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...