Hoppa till innehåll

Code Ruta


ELF

Rekommendera inlägg

Jag har sparat lite om javascript programmering och ska läsa om det. Men när jag bantade ner sidorna och sparade så försvann code fälten.

Alltså sånt här:

 

IF pistol i handen=("Gå skjut någon")
          ELSE("Skjut dis själv")

 

Jag har försökt med att skriva <CODE></CODE>, men inget händer. Ska jag skrive mer. Vad jag vill ha för färg? Exakt vad gör <CODE></CODE>? Jag vet att det gör något så att man lättare ser att det är ett script skrivet i en text.

Jag vill gjärna använda det för att lättare förstå...

 

Vet någon hur man gör?

Ska det inte bara vara att skriva <CODE></CODE>?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

detta är för php men jag fattar 0 vad du mennar om du ska göra ett spel baserat på javascript så får du nog lässa en javascript bok...

 

<?PHP
$pistol = '1';
if ($pistol) {
echo 'Gå skjut någon';
} else {
echo 'Skjut dig själv';
}
?>

Redigerat av Samir
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

detta är för php men jag fattar 0 vad du mennar om du ska göra ett spel baserat på javascript så får du nog lässa en javascript bok...

 

 

Funkar inte

 i HTML alltså? Är det bara till PHP?

Vad finns det för kod annars om inte [code=auto:0]när man bara använder HTML?

 

PS.

Du har visst fattat lite fel. Det går inte att göra spel i Javascript. Det är nog Java du menar. Det är stor skillnad.

Det kanske går att göra något väldigt enkelt spel i JavaScript. Något matte spel eller liknande enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur menar du eg? Har jag fattat dig rätt vilket jag förmodligen inte har så har du klistrat in en massa guider om javascript i ett dokument och nu har exempelkoderna försvunnit? Eller nåt....

 

Jag fattar inte vad code-taggen har med saken att göra, men iaf så ändrar den typsnittet till något monotype-typsnitt som courier t.ex. och dessutom tror jag den gör så att om du skriver en tagg mellan <code> och </code> så skrivs taggen som text på sidan istället för att instruera webbläsaren om hur dokumentet ska se ut och vad som ska göras. Skriver jag <br> inom två code taggar så får jag inte en ny rad utan istället så står det <br> på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Du har delvis fattat rätt. Jag har inte blivit av med alla exempelkoder. Jag vill bara kunna göra så att jag får koderna i code rutor i ett HTML dockument.

 

Om jag testar att göra ett enkelt .html dockument och skriver en kod. Så syns den ju inte. Men om jag skriver <code> </code> så syns den ändån inte.

Och jag har skrivit in att det är Javascript i dockumentet (Language)

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag börjar fatta nu. Som jag skrev förut så trodde jag att taggarna skulle synas om man skrev dem innanför <code>, det var så det stod i min html referens och det är nog så det ska vara egntligen. Men när jag en gång försökte så gick det inte och det kan vara samma sak här. Vill du skriva ut taggar som text på din sida så måste du nog använda dig av koderna < för < och > för >.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OK. Brandväggen i huvudet blockade signalerna :P

Nu fattar jag. Det var jag som inte tänkte. Jag har ju suttit och skrivit det i Javascript delen hela tiden. Så det är ju därför det inte har synts <_< Jag skrev det direkt i BODY och då funkade det. Nu blir det annan stil på texten.

 

< funkar som blir <, men &lg; blir ingen > Det går ju att skriva > utan &lg;

 

Sen undrar jag bara hur man kan få en sån där streckad ram runt koden med någon bra färg inuti?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...