Hoppa till innehåll

Rökbomber


Desu

Rekommendera inlägg

Fins många roliga reaktioner som går att göra.... oxidera någon oädel metall med hjälp av NaOH så får du en... hyfsad reaktion. Tyvärr blir det väl ingen tjockare rök precis men förvisso en trevlig reaktion och det ryker rätt rejält. Se till att ha bra ventilation bara...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enkel rök skulle ju vara att tände på en pingisboll, inte nån vidare tjock rök precis men alltid nåt.

Man kanske kan ta en spruta och fylla pingisbollen med nån annat rykande vätska och sen tejpa för hålet, du kanske tillochmed kan sätta dit en stubin, då blir det nog en riktig höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack för tipsen men jag syftar på att göa en rökbomb som man kan kasta på marken så det ryker.

Och skriv inte en massa H2o och såna tecken. utan skriv vad det är för ämne jag behöver. jag fattar noll av alla kemi berskrivningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill du ha en rökbomb du kan kasta på marken harj ag en idé:

 

Du behöver två olika vätskor som reagerar på varandra och bildar rök, vilka vet jag ej.

Skaffa en kinder-ägg behållere (eller vad det nu är) och häll i ena vätskan i ena k-ä behållaren.

Nu lägger du plast eller nåt (kanske folie?) över och ser till att det verkligen sitter fast så att ingenting läcker ut.

Sen fyller du den andra delen med vätska nummer 2 och tar sen första behållaren med plast över och sätter fast den på behållare nummer två.

 

För att sammanfatta det hela:

Du har nu en sluten kinder-äggs behållare med två rökbildande vätskor i var sida. Det ända som skiljer de två vätskorna åt är den plast som ligger fastklämd mellan de två delarna.

När du nu kastar behållaren i marken kommer antingen plasten lossna eller så öppnas behållaren, vilket sätt som hälst så får du rök.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill du ha en rökbomb du kan kasta på marken harj ag en idé:

 

Du behöver två olika vätskor som reagerar på varandra och bildar rök, vilka vet jag ej.

Skaffa en kinder-ägg behållere (eller vad det nu är) och häll i ena vätskan i ena k-ä behållaren.

Nu lägger du plast eller nåt (kanske folie?) över och ser till att det verkligen sitter fast så att ingenting läcker ut.

Sen fyller du den andra delen med vätska nummer 2 och tar sen första behållaren med plast över och sätter fast den på behållare nummer två.

 

För att sammanfatta det hela:

Du har nu en sluten kinder-äggs behållare med två rökbildande vätskor i var sida. Det ända som skiljer de två vätskorna åt är den plast som ligger fastklämd mellan de två delarna.

När du nu kastar behållaren i marken kommer antingen plasten lossna eller så öppnas behållaren, vilket sätt som hälst så får du rök.

 

smart!! men vad för syror ska man ha å var fåman tag på dem?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...