Hoppa till innehåll

Rogue-guide


shacti
 Dela

Rekommendera inlägg

För er som valt rogue, grattis, ni kommer ha svårt att hitta en guild, och ingen kommer vilja ha er i ett party. Nej jag skojar bara, på äldre servrar med mycket folk är det svårt, väljer du en med inte så mycket folk bör det inte vara nåt problem. Men ni kommer ha jädrans roligt ändå. Så för er som ännu inte valt, ignorerar de första raderna och läs följande.

 

Rogue (eller Assasin, som den heter i andra spel) gör mest skada av alla klasser i hela spelet på kortast tid. Ja, mage kan göra mer skada men definitivt inte lika fort. Och mage's har inte stealth eller stuns. I pve (player versus enviroment dvs när du slåss mot datastyrda varelser och inte mot levande spelare) är din uppgift att göra massvis med skada, och det fort som bara den. First to kill, first to die är en mycket bra beskrivning av rogue. I pvp (player versus player, motsatsen till pve där du slåss mot riktiga människor, mycket svårare men mycket roligare) kommer din uppgift att bli samma sak, med undantag för Warsong Gulch där du kanske får hämta flaggan, om ingen druid är i närheten alltså. Efter level tjugo kan rogue's också (efter att ha klarat en quest) använda gift med olika effekt. Tillexempel Instant poison som gör så dina vapen skadar ännu mer, deadly poison som gör lite skada under en viss tid och Crippling poison som saktar ner offret med 50%. Det finns fler poisons med dom kommer du upptäcka själv.

Rogue's har ingen mana utan en energybar som har 100 enheter. Varje ability förbrukar energy, oftast mer än hälften av den. MEn oroa dig inte, energy kommer tillbaka fort, du får tillbaka 20 energy varannan sekund, så det är bara att ösa på med attacker. Ett vanligt misstag bland rogue's är att inte använda sina abilities tillräckligt mycket. När du använder vanliga attacker genereras combo points, varje special attack ger 1 combo point. Vissa kan ge två, och med speciella talents kan de ge upp till tre. Som max kan du ha fem. När en rogue har en combo point kan dom släppa loss kraftfulla finishing moves, som gör massvis med skada, stunnar eller sänker armorn. Med 1 combo point är det ingen skillnad på finishing moves och vanliga attacker, men med 5 combo points kan du göra extremt mycket skada.

 

pve, solo

 

Rogue är en utmärkt klass att soloa (strida ensam) med. Tack var stealth (förmågan att vara osynlig för fiender) kan oönskade mobs (mobile character, förkortning för dom datorstyra typerna som larvar runt lite här och var, tillexempel vildsvinen i Elwynn forest) undvikas. Stealth låser också upp ett antal abilities så som pickpocket (sno pengar och föremål) och Ambush. Typisk strid med en rogue är alltså att smyga sig på med stealth, öppna med antingen cheap shot eller ambush. Sen fortsätter man med Sinister strike till man har fem combo points och då kör man tillexmpel Eviscerate, som är en direct damage finishing move.

 

pve, party/raid

 

Din uppgift i ett party är att göra skada, samt att utöva en viss crow control. Innan striden börjar kan du använda sap (söva ner) för att hindra en mob från att delta i striden. Sen är det bara att låta tanken ta aggro (reta upp fiendernaså dom bara slår på tanken) och sätta igång att dunka. Använd inte gouge eftersom den bara avbryts eftersom någon annan i gruppen oftast attackerar samma fiende.

 

pvp

 

Stealtha alltid innan duellen börjat, så får du ett visst övertag.

 

Warrior: warriors kommer använda sine berserker stance för att bli immun mot dina stuns, åtminstone om dom vet hur dom ska spela, så det bästa är att bara försöka skada dom innan dom hinner skada dig. Warrior är överhuvudtaget en knepig klass eftersom dom båder kan skada mycket och har mer armor än dig.

 

Mage: Mage's är knepiga och hittils har jag ingen hundraprocentig taktik mot dem, väntar på förslag från andra på forumet.

 

Priest: Priests har en sköld (som tål en del stryk) och heals. Men priest borde annars vara lättare än vissa andra klasser. Förutom att en priest kan försöka feara dig (använder en magi så din rogue springer iväg i panik, grymt irriterande). Var noga med att spara din kick till du ser att prästen försöker heala sig själv.

 

Warlock: Lock's är den riktiga pinan. Med magier som ökar deras förmåga att se dig så kan det lätt bli dom som slår första slaget. Sen har dom en demon som hjälper dem också. Warlocks slåss främst genom så kallade DoTs (damage over time). Lyckas dom sätta tre fyra dots på dig och sen använda fear är du körd. Så se till att dom inte får chansen att göra det. Bästasättet är att hålla dom stunnade så ofta som möjligt.

 

Druids: druids är en knepig klass eftersom dom kan ta så många roller. En druid lär knappast försöka se dig, dom lär bli osynliga själva med hjälp av cat form och prowl (en form stealth). Så precis som de flesta rogue vs rogue dueller lär det bli den som får första slaget som vinner. Druids kan också använda magi och bear form( i bear form blir dom som en warrior) vilket betyder attdu kan behöva ändra din taktik. Stunlock (beskrivning längre ner) funkar dock alltid, även om det är en svår taktik.

 

Hunter: Hunter har flera sätt att upptäcka dig i stealth, det första är Flare. En flare (lysraket) lyser upp det håll den skickas åt och avslöjar osynliga saker (som dig tillexempel). Ett annat sätt de har är Volley, en volley (eller salva, på svenska) är en stor mängd pilar skjutna på ett stort område, träffas du så bryts stealth och du blir skadad. Ett tredje sätt för huntern är Track Humanoids, med den abilityn aktiverad kommer dom se dig på sin minimap och kan på så vis undvika att du anfaller dem.

Lyckas du undvika allt det här och ta dig fram till huntern så är allt bra, fram tills dess att du slår till. Hunters använder ofta en taktik som kallas kiting, dvs att dom saktar ner dig, skjuter ett skott, springer lite längre bort och skjuter igen. Taktiken har samma verkan som rogue's stunlock eller warlock/priests taktik fearlock. Det vill säga att offret dör och den som använder taktiken vinner. Så använd crippling poison för att sakta ner huntern och hål lden stunnad så länge du kan. Hunters är en pina för alla melee klasser.

 

Shaman: Har inte slagits så mycket med dem, se till att stunlocka dem och akta dig för deras totems är allt jag kan komma på.

 

Paladin: Liksom warrior har denna klass extremt mycket armor, men som tur är gör de inte så mycket skada. Istället kan dom heala sig själva samt använda divine shield, vilket gör dem odödliga under några sekunder. Eftersom jag spelar alliance har jag aldrig mött paladins (nej, inte så många dueller mot dem heller) men jag antar att bästa sättet är att stunna dem och hindra dem från att heala sig själva med några välriktade kicks (rogue ability som avbryter spellcasting).

 

Så, det var klasserna det.

 

Unika förmågor- alla klasser är unika, men här är några saker som definitivt bara rogues kan göra.

 

Lockpick: Alla tjuvar kan dyrka upp lås, och rogues är tjuvar. Mest låsta grejer stöter du på i Instances, så se till att träna upp din förmåga till max innan du ger dig in i en instance. Fråga rogue trainern var det finns ställe natt träna på.

 

Pickpocket: I stealth kan du sno pengar och föremål, gör detta när du farmar, du lär tjäna mycket merpå det viset.

 

Poison: Efter en quest kan du köpa poisons och lägga på dina vapen. Poisons finns med en rad förmågor, allt från extra skada till DoTs.

 

Vanish: Med hjälp av flash powder kan du "vanisha". Ifall du håller på att dö är det bara att aktivera den här förmågan och i ett rökmoln försvinner du. Mobs kommer inte följa efter dig och i pvp har du en god chans att komma undan.

 

Detect/Disarm Trap: Hunters lägger fällor och rogues plockar upp dem. Med dessa två förmågor kan du oskadligöra hunters irriterande fällor.

 

Safe Fall: Hoppa från en höjd och landa levande a la ninja style. Där andra tar skada av sina hopp klarar du dig utan en skråma.

 

Och till sist, den (enligt mig svåraste saken att lära sig) stunlock.

Enligt en omröstning på gamingeye tyckte 30 % att detta var irriterande, och det kan jag förstå.

 

Stunlock är ett stridsätt där man håller sin måtståndare stunnad hela tiden, så han/hon inte kan slå tillbaka. Det är en effektiv metod för att slå ihjäl warriors och andra klasser som man kan ha problem med.

Jag är ingen mästare på det, men jag ska försöka skriva hur man gör.

Man börjar med att stealtha och sen använder man cheap shot. Därefter väntar man till man har 5 cb och sen använder man kidney shot. Bygger upp fem cb igen och en till kidney shot. Så fortsätter man till striden är över. Mer än så vet jag inte.

 

Så till sist, en lista med addons som kan vara nyttiga.Alla mina mods går att hitta på curse-gaming.com eller ui.worldofwar.net. Därför kommer jag inte länka utan bara skriva namn och beskrivning. För att hitta dessa, gå in på nån av sidorna och sök på deras namn.

 

MyMainBar - Förminskar din actionbar genom att ta bort onödiga grejer, som tillexempel fyra ikoner för alla väskor, stället får du bara en som öppnar alla väskor. Funkar bra med alla klasser. Krockar med Move Anything, stäng av en av dessa mods innan du aktiverar den andra.

 

Move Anything: Alternativ till MyMainBar. Istället för att förminska din mainbar kan du flytta runt den, dölja den eller gör den mindre/större. Mycket bra för alla er som tycker att actionbaren sitter på fel stället, eller bara vill ha ett tuffare UI.

 

ArchHud - Runt din gubbe får du ett antal mätare som visar fiendens liv, ditt liv, energy/mana/rage och en till som visar combopoints (combopoints mätaren syns endast för druids och rogues). Den visar också en cast/channel meter och vem som har mest liv i procent av dig och din target. Funkar för alla klasser.

 

Titan Panel: Lägger till två toolbars vid kanten av skärmen. Visar en massa nyttiga saker som coords, pengar, dps, item durability, item bonuses och en massa annat. Finns och en rad plugins till denna mod som soulshard räknare och critline (visar alla crits och jämför med vanliga hits). Det finns också en bg plugin som auto realesar och håller koll på honor. Kort sagt, en grej som visar alla värden och statistik du kan ösnka dig. Funkar för alla klasser.

 

Pockethelper - Visar en symbol mitt på skärmen för att pickpocketa fienden. Endast för rogue's.

 

Pickskill - Visar hur hög lockpick skill som krävs för lådor och dörrar. Den gör också så att du automatisk låser upp något med ett enkelt högerklick. Endast för rogues.

 

Buypoisons - Ersätter alla ingredienser i vendor fönstret med poisons istället. Så alltså, istället för att köpa massa ingredients så köper dne automatiskt allt som behövs. Går också att ställa in så man köper ingredients för exemplevis 20 instant poisons med ett klick. Otroligt smidigt. endast för rogues.

 

Roguetracker - Visar en stor symbol mitt på skärmen för att vanisha:a om du ligger lågt med liv. Visar också siffror runt minimap för hur mycket blindpowder/flashpowder du har. Det finns också en symbol du kan klicka på för att lägga på poisons på vapen. Endast för rogues.

 

Ctwatch - Behöver jag ens säga vad den gör? JO antagligen eftersom den här guiden är för alla, inklusive nybörjaren. Ctwatch visar en timer för alla debffs på din target. Som tillexmpel hur långt det är kvar på dina stuns. Stunwatch är en simplare version som bara visar stuns.

 

Stunwatch - Visar en mätare för hur länge motståndaren kommar vara stunnad. Vet ej vilka klasser den funkar för.

 

Cooldownpulse - Blinkar en stor symbol mitt på skärmen när tillexempel gouge är redo att användas, för alla klasser.

 

Clean - Låter en dölja vilken del som helst av gränsnittet. För alla klasser. Krockar med Move Anything, stäng av en av dessa mods innan du aktiverar den andra.

 

Energywatch v2 - Visar combo points/energy och en mätare för varje energy tick. Endast rogue's och druids.

 

ItemSync - Gigantisk databas över alla items i spelet. Aningen buggad men utmärkt för att länka föremål du inte har.

 

CEnemyCastBar - Visar spells som riktas mot mig samt hur länge det är kvar tills dom är klara. Alla klasser.

 

ElkBuffBar - Visar en timer för Buffs. Samt gör att du kan flytta runt symbolerna istället för at tde sitter fast vid minimap.

 

SimpleHealthFade - Gör så att healthmätaren blir rödare och rödare ju mindre liv man har. Var inbyggt i wow men togs sedan bort i en patch för länge sedan. Alla klasser.

 

LazyRogue - Jag använde det här addonen under en mycket kort tid. Automatiserar din char och gör så att allt du behöver göra är att springa fram till fienden. Så nära man kan komma en bot utan att vara det. Mycket tråkigt, REKOMMENDERAS EJ.

 

 

Jag har skrivit allt själv (inget är kopierat, så det så) vilket betyder att det kommer finnas en del fel. Vad det nu kan vara för fel, berätta så ändrar jag. Tycker du att jag har fel, säg till, så kan vi diskutera saken. Kör du på Mazrigos EU kan vi mötas in-game om du undrar vad jag är för snubbe i wow alltså.

 

Till sist hoppas jag att tråden klistras, och att allt för många av er inte börjar spela rogue så jag kan hitta en guild :P

 

Version 1.1 Taktiken mot vissa klasser ändrad, listan med addons updaterad.

Version 1.0 Guiden postas

Redigerat av shacti
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vänta lite här va... vad är det för en tactic mot hunters? döda deras pet!? jag råkar ut för det ofta man jag pwnar dom noobs som dödar MITT pet i duellen!!! bara använda flair förs i närheten så dom inte gömmer sig sedan så gör man volley och håppas på att den träffar efter det gör man conservative shot (obs denna bit är bara för dom som spenderar tallents i Markmanskip) och håppas dom blir suned och försök göra aimed shot 1 gång och kanske om du har tur en scorpion sting lr nåt... och då BORDE dom ha så lite liv att du kan våga dig i närstrid (med mågra potions i hand)

så pwnar man fega rogues som dödar pets!

fast om dom går rakt mot dig så kan jag bara säga R.I.P sweet hunter

 

 

lol detta låter som en början på en Hunters guide ^^ bara ingen snor min ide här va?)

Redigerat av Hunted
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså Din Mage Taktik Funkar Ej....Om Du Försöker Stunlocka En Mage Över 20 Måste Du Ha Timing...Om Du Stunnar En Mage Gör Han Blink...Och Får Bort Stunnen Också...En Bättre Taktik Iallfall Om Du är Gnome....Gör En Ambush (Oftast Så För Dom Frost Nova Då)Gör Då Escape Artist(Tar Bort Dig Från Imborlized) Sprint Försöker med nårra backstabs...Om Han Slowar Dig Eller Imbolizar Dig Igen Ta Vanish...

 

Och Hunter Taktiken...Den Var Dum...Afta Dig För Deras Fällor...Ofta Så Står DOm På Fällorna Så En Smart Ide Är Blind På Huntern Disarma Hans Trap Vänta Till Du Kan Göra Stealth Och Sen Stunnlocka Han...

Redigerat av B4z4r
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du lätt hittar en bra guild undrar jag vilken server du kör på? Den jag lirar på så är alla guilds fulla av rogues, typ 50% rogue's och resten andra klasser.

 

Dessutom är det här bara första versionen. Många saker är fel, det vet jag.

 

hunted: Om en rogue sappar dig kan du inte göra nåt på 45 sekunder. Det är gott om tid att döda ditt pet på och re-stealtha. Sen har du åtta riktningar minst att skicka din flare åt, med en liten sannolikhets kalkyl får jag fram att du har 12.5% chans att sikta åt rätt håll. Antingen har du bara mött sopor som inte har talent points på camofluage (alltså combat rogues som tror dom ownar bara för att dom dw två svärd och bara har talents i combat) eller så har du haft en jädrans tur. Volley täcker inte heller ett så jättestort område. Dessutom har båden en cd som ger en rogue gott om tid att stunlocka dig på. Men det är klart, träffar din volley eller flare så är roguen körd.

 

Men jag lyssnar alltid på kritik så jag tar bort de felaktiga taktikerna för att inte förvirra någon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Isf måste jag fråga vilken lvl du är på? din rogue alltså.

För sap på högsta ranken (som går att få av en trainer) är på 45 sec.

 

Visst, du gör volley i en cirkel, men vad händer efter de 6 sekunder den varar? Då har du en minuts cd på den och roguen kan attackera. Det ska vara en jädrans dum rogue till att bara rusa rätt på i stealth och hoppas på att huntern står stilla och inte gör nåt.

Redigerat av shacti
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Dela

×
  • Skapa ny...