Hoppa till innehåll

Bygga Usb Apparat


Gäst Moberg

Rekommendera inlägg

Hallojsan.

Jag ska bygga en egen lite gamepad eller nåt liknande hade jag tänkt. Men jag har ingen aning om var man kan få tag på usb delar(kablar/kontakter) eller hur man ska göra. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bygga en gamepad etc. är en väldigt, väldigt komplex idé. Detta beror just på själva usb-kontakten. Ett exempel;

Om du tar en lampkontakt så är det ingen stor grej att sätta den på nån annan apparat, det går nämligen bara ström i den och du har bara tre sladdar att hålla reda på. Samma sak gäller t.ex. XLR-kontakter, hörlurspluggar och en del kontakter på datorn. Men detta gäller inte USB (förutom två sladdar som det bara går ström från datorn i)

 

En USB-kontakt är ganska så komplex, det går exempelvis inte att löda ihop en hörlursplugg och en USB-kontakt och tro att det kommer att funka.

Om du ska göra något med USB så behövs någon slags kretskort eller chip för att omvandla signalen till USB. Sedan ska drivare skrivas i något lämpligt språk dessutom...

 

Om jag vore du skulle jag bygga något mindre komplext fö att börja med. En kontroll som styr en liten motor åt två olika håll exempelvis.

Lycka till!

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha okej, det kanske är lite för komplext att göra från grunden iaf =/...

Kanske nåt tips på var jag skulel börja om jag vill bygga bara en liten motor som du tips om?

 

Annars har jag funderat på att bygga om en gammal gamepad jag har, då har jag ju liksom själva grejen klar, och behöver gentligen bara göra nya knappar osv.(själva klickandet) Är mikrobrytare ett bra alternativ?

Redigerat av Moberg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...