Hoppa till innehåll

Skolan Blir Strängare Om Ett Halv År Ungefär


Gäst DonKeN
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 76
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Det är sjukt att begära att 2:aklassare ska ha nationella prov.

 

Om de nu måste ha det får de tamefan se till att det inte läggs för mycket vikt på det.

När man går i 2:a klass ska skolan vara rolig...annars kommer det bli många fler som blir skoltrötta tidigare och skolket ökar...det är nästan garanterat.

 

 

Jag är medveten om vad ett Nationellt Prov är. Har ju tagit ett par.

 

Läxor används ju och de ger ju generellt en bra uppfattning om hur barnet ligger till.

Prov behövs inte för att avgöra sådant.

TOTALT onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är sjukt att begära att 2:aklassare ska ha nationella prov.

 

Om de nu måste ha det får de tamefan se till att det inte läggs för mycket vikt på det.

När man går i 2:a klass ska skolan vara rolig...annars kommer det bli många fler som blir skoltrötta tidigare och skolket ökar...det är nästan garanterat.

 

Läxor säger inte så mycket, jag gjorde väldigt sällan mina läxor i grundskolan och när jag väl gjorde dom så skrev jag oftast av kompisar. Och alla skolor/klasser har inte samma läxor och då finns inte möjligheten att se vad "standarden" ligger på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in att man gör nationella prov i 3:an, 5:an samt 9:an. Men det man gör i 3:an samt 5:an är endast statistiska och för att få en bild av hur eleven ligger till. De i trean vet det flesta inte ens om är nationella prov, det märks över huvud taget inte. Det är ju en viss skillnad på åk 9 nat. prov och de andra...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då vill jag flika in att...jag aldrig gjort ett nationellt prov i 3:an.

Det fanns inte på min tid (vilket jag har dubbelkollat såklart).

 

Jag gjorde mitt första i 5:an eller 6:an.

Det var mycket som förändrades just då, så minns inte riktigt vilken klass det var.

5:an eller 6:an var det iaf.

 

 

Så länge eleverna inte vet om de nya proven har jag inget klagomål..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är sjukt att begära att 2:aklassare ska ha nationella prov.

 

Om de nu måste ha det får de tamefan se till att det inte läggs för mycket vikt på det.

När man går i 2:a klass ska skolan vara rolig...annars kommer det bli många fler som blir skoltrötta tidigare och skolket ökar...det är nästan garanterat.

 

Har du hört talas om att folk fuskar med läxorna? T.ex, med miniräknare. En läxa säger inget. Proven visar om man har lärt sig något utan att ha hjälp från föräldrar, lärare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Donken, varför är det fel att använda miniräknare? Det är ett väldigt bra verktyg. ;)

Dessutom har man väl inte bara läxor i skolan, man har ju faktiskt också lektionsarbeten då läraren kan se hur man ligger till. När det gällde att läsa på lågstadiet var vi indelade i olika grupper beroende på hur duktig man var på att läsa, man hade olika böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Donken, varför är det fel att använda miniräknare? Det är ett väldigt bra verktyg. ;)

Dessutom har man väl inte bara läxor i skolan, man har ju faktiskt också lektionsarbeten då läraren kan se hur man ligger till. När det gällde att läsa på lågstadiet var vi indelade i olika grupper beroende på hur duktig man var på att läsa, man hade olika böcker.

 

Visst, miniräknaren är bra, men det är inte bra att alltid använda den, för det är bra att träna huvudräkning också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Donken, varför är det fel att använda miniräknare? Det är ett väldigt bra verktyg. ;)

Dessutom har man väl inte bara läxor i skolan, man har ju faktiskt också lektionsarbeten då läraren kan se hur man ligger till. När det gällde att läsa på lågstadiet var vi indelade i olika grupper beroende på hur duktig man var på att läsa, man hade olika böcker.

 

Du har så rätt, det tränar jag upp i skolan. Alltså jag över på huvudräkning då, hemma så använder jag bara kalkylatorn. Det här snacket med att man bara ska ha läxor och inga prov, detta låter som vansinne. Visst läxor är bra, men man har många hjälpmedel då som man inte har under ett prov.

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte prov varje vecka som dem menar. Typ 1gång i terminen så ska det ske kontroll för alla barn som är från andra klass och uppåt. Och varför inte ha betyg tidigare? Så folk ska slappa ännu mer? Man ska få vänja sig så att man inte börjar skolka i 8:an som dem flesta gör. Man ska tänka på betygen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...