Hoppa till innehåll

Data Hackers Titta Hit!


Slumpen
 Dela

Rekommendera inlägg

Slumpen,du var inte själv om det.

 

Jag hade råkat ut för exakt samma sak,jag lämnade in burken till en affär dom kollade på den efter en vecka så fick jag tillbaka den dom sa att ett virus hade satt sig i alla delar i burken.

Så då köpte jag en ny burk så nu funkar allt som det ska.

Ett tips lämna in den på lagning eller nåt!.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Damnsuga lät bra, ska testa det.

2. Vad är BIOS and that? fattar inte så mycket :P

and om datorn har varit av en längre tid så funkar den för det mesta, den låser sig om den står still och inget händer typ.

 

Darkangel: Jag fick den här datorn av min broder för att den hade fått virus. men jag lyckades formaterade den, men det kanske har något med virus att göra :/ bara det att jag sökt igenom den med massor av pogram och det hjälper inte :(

 

mu1991: ok chassit borta, men skulle behöva en närmare beskrivning om vars och hur denna bios "knapp" fungerar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Dammsuga är endast bra om du gör det med största försiktighet, såg en guide på något annat forum som beskrev väldigt bra hur man skulle göra det, de hade till och med frågat någon professor i ämnet om hur man skulle bära sig åt. Dammsug med ett metallrör, inge plast här inte, och kom absolut inte åt någonting inne i din dator. Se dessutom till att du håller röret jordat, detta gör du enklast genom att stänga av strömbrytaren till nätagget (inte dra ut sladden) och håller i chassiet.

 

2. BIOS "Basic Input/Output System" är ett program som som inte är installerat på din hårddisk utan på ett minne i ditt moderkort. Det startar upp datorn och kontrollerar alla komponenter. Om du trycker Delete eller F4 (kan skillja sig beroende på moderkort) när du startar din dator kommer du in i bios. Där kan du ändra diverse saker som tex klocka datorn, ändra minnes-, ljudkorts-, hårddisks- och ströminställningar.

 

- Lite kortfattat, om det är något så säg till ~~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slumpen,du var inte själv om det.

 

Jag hade råkat ut för exakt samma sak,jag lämnade in burken till en affär dom kollade på den efter en vecka så fick jag tillbaka den dom sa att ett virus hade satt sig i alla delar i burken.

Så då köpte jag en ny burk så nu funkar allt som det ska.

Ett tips lämna in den på lagning eller nåt!.

 

umm då lurade de nog dig ett virus kan inte förstöra något bara radera prgram och skit kanskre hårdisken men f*n inget annat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

umm då lurade de nog dig ett virus kan inte förstöra något bara radera prgram och skit kanskre hårdisken men f*n inget annat

 

Du har he4lt rätt. ett virus kan ej förstöra klompnenter. därimot kan den stänga av och radera saker. men aldrig förstöra själva kortet. fast det ska va att is¨fall att virus överklockar datorn så den brinnerupp. men det tror jag inte dom gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående det här med jordning...det är inte så viktigt som alla säger.

 

Har dammsugit datorer, mekat & byggt dem otaliga gånger utan att jorda mig.

Risken att du är så laddad att du skulle ge ifrån dig en stöt stor nog att skada komponenter är extremt liten om du inte nyligen kom tillbaka från ett ballonggnuggarparty.

 

Om du är osäker eller känner dig extra laddad...ta i ett element eller liknande...det räcker. Det är inte så farligt som vissa påstår.

 

När du dammsuger ska du undvika att röra moderkortets komponenter med dammsugarröret...det beror mest på att du inte vill råka störa de lödningar som finns där och inte på att röret kan vara laddat.

 

Det är inte direkt vanligt att en komponent dör med statisk laddning som orsak.

 

 

Det är bara en gammal myt...precis som den som påstår att det är farligt att uppdatera/flasha BIOS.

Risken för fel är så liten att den knappt finns....

 

 

Bara så ni vet...det krävs att ni är rejält laddade för att moderkortet ska skadas och datorer är inte så fragila som alla tror...de tål en hel del misshandel.

 

Meka på ni bara!

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...