Hoppa till innehåll

Varför Bränns Cd-skivor I Minuter..


WASD

Rekommendera inlägg

rubriken säger allt, oavsätt kvalitén på en låt så så är det längden på låten som räknas, varför är det så? :huh:

 

EDIT: 100mb musik är ungifär 150 minuter tror jag & det för ju plats 80 minuter & 700mb på en vanlig CD-skiva så det är också väldigt onödigt att det är som det är

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du bränner MP3-filer på en skiva så görs formatet om till något annat som jag inte kan just nu. XD

Filerna bliur mycket större då och du kan max få plats med 20 låtar på en skiva.

Om du bränner ut MP3-filerna som vanligt så att du inte kan spela det i en vanliga CD-spelare så kan du få plats med många fler låtar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du bränner MP3-filer på en skiva så görs formatet om till något annat som jag inte kan just nu. XD

Filerna bliur mycket större då och du kan max få plats med 20 låtar på en skiva.

Om du bränner ut MP3-filerna som vanligt så att du inte kan spela det i en vanliga CD-spelare så kan du få plats med många fler låtar.

 

wave är det väl elr? elr cda format ;p
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rubriken säger allt, oavsett kvalitén på en låt så är det längden på låten som räknas, varför är det så? :huh:

Då är vi två som undrar! Skulle verkligen vilja veta varför, det verkar ju jättemystiskt. Jag har inte bränt en musikskiva på evigheter så jag kommer inte riktigt ihåg hur det är. Men om det verkligen är en maxgräns på tiden så verkar det konstigt. :S

 

För att kunna spela musik i vanliga cd-spelare så är det .wav som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst AntonJ3000

Den konverterar till runt ca.1000 kb/s.

 

nedan för är det text som kanske inte stämmer det är vad jag tror

(och den e gjord för minuter och så måste väl alla cd spelare såklart kunna läsa av den...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*suck, det är inte lätt att vara ljudtekniker*

 

Jaja, jo, i en data-cd, eller en mp3-cd, består av musiken i digital format - ettor och nollor som datorer kan förstå. Bränner du däremot som audio-cd lagras spåren efter varandra och i en annan form, inte som ettor och nollor utan som gropar och upphöjningar (vilket iofs även digitala skivor består av men ändå). Detta gör att bara en visst antal minuter kan lagras, musiken är ju inte i megabyte utan istället som gropar i cdskivan...

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*suck, det är inte lätt att vara ljudtekniker*

 

Jaja, jo, i en data-cd, eller en mp3-cd, består av musiken i digital format - ettor och nollor som datorer kan förstå. Bränner du däremot som audio-cd lagras spåren efter varandra och i en annan form, inte som ettor och nollor utan som gropar och upphöjningar (vilket iofs även digitala skivor består av men ändå). Detta gör att bara en visst antal minuter kan lagras, musiken är ju inte i megabyte utan istället som gropar i cdskivan...

 

Haha lol! Detta var det roligaste svaret att läsa. Först säger du att det är ettor och nollor på "dataskivor", och att det inte är det på "musikskivor" utan att det är gropar. Men sen säger du att det egentligen är gropar även på "dataskivorna", då är det ju ingen skillnad på dem?!? - Nej just det, men sen fortsätter du ändå att skriva som att det skulle vara skillnad på dem. (Vilket det inte är i den bemärkelsen.) haha :)

 

Data på skivor lagras alltid som små "gropar" i olika mönster. Det är ju inte ettor och nollor som någon suttit och skrivit in på skivan! :P

Redigerat av Moberg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...