Hoppa till innehåll

Tv-out Med Ati Grafikkort


Avregistrerad
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej!

 

Har haft väldiga problem med tv-out tidigare. Det har fungerat med mitt gamla GeForce MX440. Men det blev för dåligt och jag köpte ett nytt. Med mitt Radeon ATI X550 får jag bara svartvit bild på min TV. Det har fungerat förut så min TV är inte för gammal eller dylikt. Kortet borde ju klara S-video när jag får bild, bara inte färg. Först fick jag bara min bakgrundsbild på TV-bilden (svartvit). Sedan laddade jag ner programmet "ATI tray tools". Då fick jag bild på filmerna, tyvär svartvitt!

 

Har googlat hur många gånger som helst men svaret dem flesta får är "Din TV är för gammal", "Fel kabel" eller "Ditt grafikkort pallar det inte". Men allt det där är ju uteslutet för mig.

 

Jag ger 1000 fm till den som först hjälper mig få allt att fungera perfekt (skall inte kosta något)!

 

Lycka till!

 

(EDIT : Stavfel)

Redigerat av Orzon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Bf2-nörden-Niclas

Hej!

Jag har haft samma problem med ett ATI kort. De är ju lite speciella men det går att fixa. ;) Med geforce korten så finns inte detta problem tack vare den proffisionela programvaran som medföljer. Hur som helst så är det så att datorn skickar ut en signal som tv inte klarar av. Tv:n tar emot komposit och datorn skickar ut en annan signal. Det du måste göra är att skaffa en adapter som konverterar datorns signal till komposit. Det borde följa med en sådan adapter till ditt grafikkort men om du inte har en sådan adapter så kan du gå in i en elektronik affär och fråga så vet de säkert vad det är för något.

 

Mvh

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Twiztha_MF

har kortet tillgång till TV-out? ett kort som funkar är x1300,x1600,x1800 och x1900 serien klarar detta, och det är inget fel alls på Catalyst motorn, har aldrig buggat för mig och inte för någon av mina kompisar heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon adapter lär du tyvärr inte hitta, dock så ska du leta efter någon meny där du kan välja vilket system du vill använda, det brukar finnas förinställningar för NTSC och PAL i olika varianter där. Har tyvärr ett Nvidia-kort så kan inte säga exakt vart du ska leta. Men hittar du någon sådan meny ska du välja någon förinställning som använder PAL, då borde det funka ;)

 

Hittar du absolut inget så kan du även prova att växla bildskärm och Tv. Detta funkar ibland, men det är inte något bra sätt att göra det på och du gör det på egen risk. Det har hänt att mitt uråldriga grafikkort fastnat på en alldeles för låg upplösning som det senare krävts lite tålamod för att få tillbaks när jag gjort det...

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har redan PAL-B

 

Hur tar du emot signalen då? Skickar du ut via S-video och hämtar via S-video också? Ansluter du S-video direkt i TV'n eller via en adapter först?

Du kan prova att ändra så att den skickar ut som RCA/komposit istället, även om det är S-video du använder. TV'n kan nämligen tro att den ska ta emot kompositvideo och inte S-video.

Om det går att ändra mellan dessa lägen på TV'n kan du ju försöka ändra läge där.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...