Jimpa_93 Skrivet 27 December 2006 Rapport Dela Skrivet 27 December 2006 jag har gått enligt denna tab: brave new world tab men den känns lite osammanhängande. Jag har kört efter gitarr no. 2 i början kör man det första nåra gånger tills bruce börjar sjunga, då kör man på: -----------------------------------|----------------------------------|------- -10---------13---------------------|----------------------------------|------- ----------------------12v----------|---10--------12--------12v--------|------- -----------------------------------|----------------------------------|------- -----------------------------------|----------------------------------|------- -----------------------------------|----------------------------------|------- denna här, det står 2x men de vet jag inte riktit? sen när passar nästa tab in på låten? känns liksom fel lol? sen när han börjar sjunga wilderness...etc, ska man köra första grejerna från första tabarna eller den som är här ovan? om nån nu fattat detta är jag tacksamm för hjälp Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hajen Skrivet 27 December 2006 Rapport Dela Skrivet 27 December 2006 (redigerat) Jag har aldrig spelat efter noter som dessa, så hur tyder man dem? jag har en liten hypotes här om hur det kan vara: menas det att när det står en sjua så är det sjunde bandet, och när det är en femma femte, linjerna är gitarrsträngarna. misstar jag mig nu? Redigerat 27 December 2006 av Hajen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jimpa_93 Skrivet 28 December 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 28 December 2006 det är en sk tab, där det står tex en 7:a på 3:e raden betyder det att du ska ha fingret på 7:e bandet på 3:e strängen, och linjen längst upp är den längst ned på gitarren, altså e, den längst ned här är den högst öpp på gitarren, altså E, (notera att ena e:et var litet, andra var stort) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ThePunisher Skrivet 28 December 2006 Rapport Dela Skrivet 28 December 2006 (redigerat) exakt, om det står såhär t.e.x: |---------7----------------| |--------------0-----------| |-----------------8--------| |-----4---------------------| |---------------------------| |---------------------------| så ska du börja med att spela på 4:e bandet på 4:e strängen (D) för att du ser att 4an på tabben ligger lite före 7an, som du spelar efter 4an. 7an spelar du på 1a ljusaste strängen (e). Så då spelar du alltså först 4, 7, och sedan en 0a, alltså en lös sträng på 2a strängen ( b ). Och sedan till sist så spelar du på 8e bandet på 3e strängen (g). Allstå spelar du den här tabben såhär: 4-7-0-8 fast på dom olika strängarna då :) Och om du är osäker i vilken ordning du ska spela dom så titta påara på viken siffra som står längst åt vänster, och så följer du dom bara =) (detta var bara ett exempel, ingen riktig låt XD) Men siffrorna (eller banden ;p) kan också stå precis över varanda på tabben, såhär: |--------------| |--------------| |----8---9----| |----7---9----| |--------------| |--------------| då ska du först trycka ner 8:e bandet på 3:e strängen (G) och sedan ska du samtidigt som du trycker ner det bandet trycka ner D-strängens (eller 4:e strängens) 7:e band och så slår du på dessa två strängar samtidigt. Sedan så gör du samma sak med nästa, fast då med 9e bandet på G-strängen och 9-e bandet på D-strängen ;p It's pretty easy :) Redigerat 28 December 2006 av ThePunisher Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.