Hoppa till innehåll

Snabbt Ram Eller Mycket Ram


nico

Rekommendera inlägg

Funderar lite på ny dator (äntligen) och tänkte köra på en Amd X2 på 2.2 eller 2.4 GHz. Måste dock hålla priset nere lite för att få farsan att gå med på att betala, så det blir nog lite för dyrt med toksnabba 6400 minnen. 5400-minnen är billigare men inte lika snabba. Frågan är om det spelar någon större roll, är det t.ex. bättre att satsa på 1 eller 1,5 GB 6400 istället för 2 GB 5400-minne?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska föröska att skaffa 1.5 gig med 6400 om det inte går så tycker jag att du kör på 5400. Om du lyckas att få 6400 så kan du ju alltid köpa lite i efterhand.

 

Kort och gott så tycker jag om du lyckas köp 1.5 gig 6400 om inte det går köp 2gig med 5400-minnen.

 

Jag passade även på nu att kolla vad skillnaden i pris va mellan de oliak och jag såg på komplett.se att skillnaden mellan 2 gig 5400-minnen och 2 gig 6400-minnen va ca 400:- på de billigaste så det är inte stor skillnad :) Hoppas iaf att jag har lyckasts hjälpa till med något iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jups, var inne på 2 gb från början, men ville bara höra så att det inte blir någon slags flaskhals...

 

@admin: I förhållande till vad menar du? I förhållande till Core Duo så är jag inte säker på vilken jag ska välja, Core Duo presterar något bättre och busshastigheten leder också till att det borde gå bättre att köra med slöare minnen, däremot ogillar jag Intel starkt.

I förhållande till singelcore processorer så är det ju klart att de inte är så värst prisvärda, dock inbillar jag mig att det inte ligger någon större framtid i processorer med en kärna. Kan ju iofs kolla om det finns något bra jämförande test mellan dual och singlecore... för om man väljer en vanlig Athlon med AM2 sockel går den ju att byta ut mot en dualcore nästan gratis (dvs utan att byta moderkort och minne).

 

Föressten vad gäller graffekort (okej då, Grafikkort för de som inte vill vara lika roliga som jag), kommer det inte gå att köra Direct X 10 om man inte har ett speciellt graffekort med stöd för just detta eller hur funkar det? Har definitivt inget minne av att mitt gamla hederliga Geforce 2 hade något Direct x 9-stöd när den köptes...

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jämförelsen med att köpa en Athlon AM2 för att sedan uppgradera till X2 är inte så värst bra då du kan göra samma sak med intel, köpa en P4:a 775 eller PD för att uppgradera till Core 2 Duo. Core 2 Duo är för övrigt DualCore, det är det Duo står i namnet för. Är lite osäker på om du visste det.

 

Ditt Geforce 2 är troligen DX 7 om jag inte minns fel. Du behöver inte köpa ett DX 10 kort men risken finns ju att ett DX 9 kort t.ex. inte kommer fungera med spelen i fall de inte är bakåtkompatibla. Jag hade köpt ett billigt grafikkort och uppgraderat senare till ett DX 10 kort när behovet finns och de har sjunkit i pris.

 

Jag skulle rekommendera att du sätter ihop en rigg med

 

2 GB DDR4200 (533mhz)

Intel Core2Duo E6300

Radeon 1900GT (Ruggigt billigt på komplett, 1300kr)

 

För antar att din budget är rätt begränsad?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har för mig att mitt Geforce 2 är ett DX8-kort, sitter på värstingversionen nämligen B)

 

Jamen typ nåt sånnt kanske, det är nog en fördel med en budget på nånstans under 10k. Hade faktiskt missat att det fanns x1900-kort för såpass lite, funderade på ett 512 x1600 pro annars för ungefär samma pengar från webbhallen.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Twiztha_MF

jag köpte mitt gamla X1600 PRO 512 MB på www.dustin.se för 1000 KR med frakt

 

annars kan man köpa ett X1950 XTX för 1.8 - 2.3 tusen

 

och om man verkligen har ett stort behov av ett DX10 kort, vänta 1 år innan det kommit nåra bra (tänker på FX serien floppen) och köp ATI R660 som kommer ha till exempel upp till 150 000 P/s (pixlar per sekund) medans Nvidia 8800 "bara" har 79000, och för mindre pris får du R660:an!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...