Hoppa till innehåll

Trådlöst?


Raptomex

Rekommendera inlägg

Jag vet inte vart detta ska vara men men..

 

Jo vi ska köpa en till dator, då ska vi ha den och denna jag använder nu.

Men då undrar jag hur internet ska vara.

Ska vi köpa ett nytt internet som är trådlöst eller ska vi behålla denna.

 

Vi har ju ett nätverk, många säger att det är bara skit att trådlöst.

Men det är så att jag har en sladd som går in till första hacket, men det går ju över golvet i hela huset.

Så då undrar jag om det är bättre med ett trådlöst, som man kan sätta in modemet i första hacket.

 

Eller??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Bf2-nörden-Niclas

Om du inte orkar sätta fast kabeln snyggt (som att sätta fast den längs listerna på golvet) så kan det vara bra att ha trådlös. Då sparar du arbete. Men visst, kabel är bättre. Nu när du ska ha två datorer behöver du två uttag på modemet och det finns inte. Så du kan behöva en router. De trådlösa har också uttag för nätverkskablarna om du vill ha både sladd och trådlös internet. Tex en dator med sladd och en dator med trådlös internetuppkoppling. Eller båda datorerna trådlösa osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns modem med fler utgångar. Jag har en som har 4 ;)

 

Men smidigast är nog en router. De brukar ha runt 4 uttag för kabelnätverk och ofta en antenn för trådlöst.

 

Jag har inga bra erfarenheter av trådlöst, tyvärr. Idag funkar det, men det är ingen bra signal. Men det kan ju bero på att vår router inte är annat än skit.

 

Om det inte är några problem tycker jag personligen att man bör använda kabel om man kan. Det är stabilare och snabbare. Men om det inte går eller om man inte orkar kan man ju alltid sätta upp trådlöst nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns modem med fler utgångar. Jag har en som har 4 ;)

 

Men smidigast är nog en router. De brukar ha runt 4 uttag för kabelnätverk och ofta en antenn för trådlöst.

 

Jag har inga bra erfarenheter av trådlöst, tyvärr. Idag funkar det, men det är ingen bra signal. Men det kan ju bero på att vår router inte är annat än skit.

 

Om det inte är några problem tycker jag personligen att man bör använda kabel om man kan. Det är stabilare och snabbare. Men om det inte går eller om man inte orkar kan man ju alltid sätta upp trådlöst nätverk.

 

I vilket fall som helst så måste han nog ha en router. Även om man har 8 jack i modemet så har man bara en ipaddress. Visst, man kan fråga vissa ISP om en till, men har man tre datorer måste man ha något som agerar router.

 

Trådlöst går bra om du har korta avstånd och helst inga väggar. 5 meter från routern så klarar du dig bra med trådlöst. Men om du ska ha 20 meter mellan så får du dra en nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Bf2-nörden-Niclas

Ja om du vill slippa kablar. Men du kan få problem med onlinespelen om du har det. Testade själv att köra Bf2 på trådlös och det gick inte. Det ståg hela tiden "det är problem med din anslutning". Så om du bara ska surfa på nätet kan du använda trådlöst eller mindre online spel.

 

Men som de andra säger, inget som rekomenderas.

Redigerat av Bf2-nörden-Niclas
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kör trådlöst, tycker det funkar helt okej, spela CS går fint och det går smidigt att tanka det mesta. Satsa dock på någon seriös router från t.ex. 3com eller Cisco. Och köp i så fall ett PCI-kort som mottagare och ingen USB-sticka. Har själv USB men ångrar att jag inte köpte ett PCI-kort istället. De få problem jag har är med mjukvaran som följer med USB-mottagaren, men om man kör laptop med inbyggd mottagare funkar det hur bra som helst.

 

Har "mycket hög" signal såhär cirka 15 meter från routern med en vägg emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...