Hoppa till innehåll

Är Microsoft Vista Bra?


Floud

Rekommendera inlägg

Gäst Twiztha_MF

ett operativ system är aldrig bra i början innan dom största buggarna har fixats.

 

och MAC är sämre än nått microsoft OS, kan inte köra några spel och är segt och hänger sig.

 

vänta med vista tills dom störta buggarna har fixats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ett operativ system är aldrig bra i början innan dom största buggarna har fixats.

 

och MAC är sämre än nått microsoft OS, kan inte köra några spel och är segt och hänger sig.

 

vänta med vista tills dom störta buggarna har fixats.

 

Mac datorerna är inte direkt gjorde till speldatorer.

 

 

Nån som kan visa nån bild på hur det ser ut? Alltså typ när man sätter på datorn eller liknande..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

pappa har vista på sin nya dator men det är otroligt seg å tar mycket plats. iof är allt snyggt gjort men det tar sin tid å lära sig allt. jag rekommenderar att ni väntar ett tag till buggarna är fixade som någon skrev före med :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OBS. Det heter Windows Vista inte Microsoft Vista.. Microsoft är de som utvecklat operativsystet.

 

Själv ska jag vänta med att köpa det tills jag fått mer information om operativsystemet..

 

Jag har hört att man kan röst styra den!!

 

te.x: "Öppna Den här datorn" så öppnas Den här datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst yojimbo123

OBS. Det heter Windows Vista inte Microsoft Vista.. Microsoft är de som utvecklat operativsystet.

 

Själv ska jag vänta med att köpa det tills jag fått mer information om operativsystemet..

 

Jag har hört att man kan röst styra den!!

 

te.x: "Öppna Den här datorn" så öppnas Den här datorn!

 

Om det är ett röststyrningsprogram du är efter så finns det även till datorer utan Vista. Dragon Naturally Speaking är ett sådant program! Funkar kanon, dock har jag bara testat en engelsk version och vet ej om det finns på Svenska.

 

En annan sak jag tänkte på häromdan angående det här: All hype kring röststyrning. Röststyrning har funnits i mer än 20 år, även om datorn då kanske endast kunde känna igen ett ord och inte en hel mening :) Så varför börjar hypen nu? Inte vet jag, men det är kanske först nu folk börjar inse möjligheterna?

 

För att hålla mig till ämnet dock: Vista verkar snyggt och bra. Det kommer förmodligen vara betydligt säkrare än XP någonsin var, eftersom Vista byggts upp från grunen med säkerhet i baktanke. Nackdelen är ju då - som redan nämnts - systemkraven. Rekommenderade systemprestanda för att köra Windows Vista Home Premium är i korta drag: En processor på 1GHz eller mer, 1GB RAM, 20GB hårddisk utrymme + ytterligare 15GB, ett grafikkort som klarar det nya krävande grafiska gränssnittet aero.

För att vara ett operativsystem är det oerhört krävande. Om man inte visste bättre skulle man kanske vid en första anblick tro att systemkraven hörde till ett spel eller liknande. För även om de flesta datorer som säljs idag kanske klarar av Vista, så får du ha betydligt mer resurser i datorn om du över huvudtaget skall kunna göra någonting på datorn. Tänk dig att du skall spela ett krävande spel som kräver minst 1GB RAM. Då behöver du minst 2GB (gärna mer) eftersom bara windows roffar åt sig hälften. Sen får man inte glömma bort alla bakgrundsprogram så som antivirus applikationer som även de råffar åt sig av minne och processorkraft!

 

Men men, om man vill så kan man ju helt enkelt dra ner på allt grafiskt lull lull, om man vill det :) Snabbare dator, men inte samma schysta look =/

 

Som postare tidigare nämnt: Vista har en del "barnsjukdomar". En del väljer att vänta tills man kommit på vilka dom är och hunnit fixa dem. Kanske du också vill vänta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...