KalphiteQ Skrivet 2 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 2 Mars 2007 Jag frågade KalphiteQ varför han har kopierat 40 recensioner och fick svaret: "Jag visste inte att man inte fick kopiera" Haha inte sant! Jag visste inte att man inte fick göra det eftersom det inte stog någonstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst TheCow Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Mars 2007 (redigerat) det står i lagen att man inte får kopiera någon annans saker. Jag tror att du vet det Redigerat 3 Mars 2007 av TheCow Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lander Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Mars 2007 (redigerat) (Från regeringen.se) Framställningar i tal eller skrift, datorprogram, databaser, musikaliska och sceniska verk, bildkonstverk, byggnadskonst, brukskonst - liksom alla typer av andligt skapande av ett litterärt eller konstnärligt verk - är skyddade genom upphovsrättslagen. Lagen ger konstnärer, författare, kompositörer eller andra skapande personer rätt att bestämma över hur deras litterära eller konstnärliga verk ska användas. För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla. En upphovsman har ekonomiska och ideella rättigheter till sitt verk. Rättigheterna avser verket både i dess ursprungliga form och när det finns tillgängligt i ändrad form (såsom en översättning eller bearbetning). Upphovsrätten varar under upphovsmannens livstid och 70 år efter hans eller hennes död. Upphovsmannen har: Ekonomiska rättigheter - rätt att tillåta eller förbjuda mångfaldigande av verket, t.ex. fotokopiering eller annan kopiering. - rätt att göra verket tillgängligt för allmänheten, dvs. att framföra verket offentligt, att visa det offentligt eller att sprida exemplar av verket. Ideella rättigheter - rätt att - i den omfattning och på sätt som god sed kräver - bli namngiven i samband med att verket utnyttjas. - rätt till respekt för verket, dvs. att verket inte får ändras eller göras tillgängligt för allmänheten i en form eller i ett sammanhang som är kränkande för upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart. I vissa fall får man lov att använda verk utan hinder av det upphovsrättsliga skyddets ekonomiska rättigheter. De ideella rättigheterna ska däremot alltid iakttas. Exempelvis får man lov att citera ur offentliga verk, men ska då namnge källan. De ekonomiska rättigheterna kan också, till skillnad från de ideella, överlåtas på en annan person. Redigerat 3 Mars 2007 av Humla Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HUHEUEHEUEHUH Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Mars 2007 Jag frågade KalphiteQ varför han har kopierat 40 recensioner och fick svaret: "Jag visste inte att man inte fick kopiera" Men herre gud, sidorna har för f*n copyright, vet du vad det innebär ;) Du kan till och med bötfällas.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 4 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 4 Mars 2007 (redigerat) moderaterna borde kolla Ordentligt vad dom godkänner och om man kopierar en recension borde man minst få en varning Då kan du ta den där extra-minuten till att läsa igenom alla nya recensioner som moderatorerna accepterar och google igenom de och sedan skicka ett mail tilll [email protected] och säga om den är kopierad eller inte.Eller så kan du skicka den till [email protected] så kan jag ta tag i det. På så vis sparar vi moderatorer den minuten till att ta hand om alla andra saker på sidan! Redigerat 4 Mars 2007 av Boffaroffe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Elite Skrivet 5 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 5 Mars 2007 Jag frågade KalphiteQ varför han har kopierat 40 recensioner och fick svaret: "Jag visste inte att man inte fick kopiera" Du borde väl förstå att man inte ska kopiera recensioner? :-/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dolphin Skrivet 5 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 5 Mars 2007 moderaterna borde kolla Ordentligt vad dom godkänner och om man kopierar en recension borde man minst få en varning Men då gör jag det i fortsättningen. (: Men det skulle ha varit lättare med en anmälareknapp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.