Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Hej.

Jo jag har 2 st datorer, men bara internet på en utav dom.

Då om jag skulle vilja ha på den andra också, hur gör jag då ?

Jag har kollar runt lite, och det jag vet nu är att jag måste ha en trådlös router med nätverks kort.

Kortet sätter jag ju in i den internet lösa datorn.

Kommer jag då få internet på den datorn också?

Eller måste jag göra nått mer innan det funkar ?

Jag har ju ett nätverk i huset.

Skrivet (redigerat)

Det skulle väl vara det enda du behövde i så fall. Hoppas bara du har XP på den datorn du vill ha internet på, annars kan det bli lite problem...

Jag tror att det är skillnad på vanligt nätverk och trådlöst, men du bör nog ha de under samma arbetsgrupp. Jag tror och hoppas att det ska fungera.

Redigerat av CheatCat
Skrivet

Win XP eller inte spelar ingen som helst roll. Det kan dock vara enklare att installera drivrutiner om du använder Win XP.

Ska du köra med trådlöst nätverk till en av datorerna behöver du som sagt en router som klarar detta. Sen behöver du även ett trådlöst nätverkskort.

Om du har möjlighet så tycker jag att det är bättre om du kan köra med nätverkskabel. Det är stabilare och mycket enklare att installera. Enda nackdelen är om man inte vet var man ska göra av kabel, som kan bli ganska lång om det är några meter mellan router och dator.

Skrivet

Win XP eller inte spelar ingen som helst roll. Det kan dock vara enklare att installera drivrutiner om du använder Win XP.

Ska du köra med trådlöst nätverk till en av datorerna behöver du som sagt en router som klarar detta. Sen behöver du även ett trådlöst nätverkskort.

Om du har möjlighet så tycker jag att det är bättre om du kan köra med nätverkskabel. Det är stabilare och mycket enklare att installera. Enda nackdelen är om man inte vet var man ska göra av kabel, som kan bli ganska lång om det är några meter mellan router och dator.

Ok, men jag har bestämt mig för en trådlös router å nätverks kort.

Så man behöver inte xp..Så bra.

Men vad menar du med att det är enklare att installera, med kabel ?

Skrivet

Med kabel är det oftast plug-and-play, dvs att du bara behöver koppla in det så funkar det som det ska. Med trådlöst måste du installera drivrutiner. I Win XP är det, oftast, väldigt enkelt att installera. Men om du använder ett annat OS så kan det bli lite mer omständigt. Men det behöver inte bli det.

Skrivet

Med kabel är det oftast plug-and-play, dvs att du bara behöver koppla in det så funkar det som det ska. Med trådlöst måste du installera drivrutiner. I Win XP är det, oftast, väldigt enkelt att installera. Men om du använder ett annat OS så kan det bli lite mer omständigt. Men det behöver inte bli det.

Jo, det ser ju enklare med kabel. Men jag tror nog att jag måste ha ett trådläst, bara för att uttaget är på översta våningen :unsure:
Skrivet (redigerat)

Det var ju synd :(.

Men kontollera att nätverkskortet är kompliabelt (eller hur det nu stavas) för det oprativsystem du har på den datorn, innan du köper det. Annars kan det krångla...

Fast det har du nog säkert gjort.

Redigerat av CheatCat
Skrivet

Om du ska köra trådlöst måste du se till att sätta lösenord och kryptera signalerna som skickas. Tror det är ganska enkelt att fixa så det är inget att oroa sig för ;)

Bör stå i manualen om du inte hittar det själv.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...