Hoppa till innehåll

Rasism


andennn

Rekommendera inlägg

  • Svar 159
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

"Rasism är åskådningen att mänskligheten kan indelas i raser med olika värde, där den egna rasen tillmäts ett högre värde. Synsättet legitimerar att den egna rasen gynnas på andras bekostnad. Ibland kan rasism emellertid användas om synsätt som strikt sett inte uppfyller dessa kriterier, men i de flesta fall är "främlingsfientlighet" ett mer adekvat uttryck i dessa fall."- Wikipedia

 

Rasism, eller främlingsfientlighet är inte bundet till en viss typ av människor. Det innebär att man är fientlig mot människor som är annorlunda, där av namnet. Främlingsfientlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rasism behöver verkligen inte vara mot kriminella invandrare. Och alla kan vara rasister, vilken hudfärg man än har.

Tydligen så har jag extremt svårt att fatta hur en neger kan vara rasist..Jag har alldrig hört talas om det, kanske för att negrer inte kan vara rasist.

 

Alla kan vara rasister som jag och Guggo sa... du skulle ju kunna förklara lite mera om varför du tror att inga mörka osv kan vara rasister?

Jag kan ju också säga att det finns judisk rasism, bara för man inte har hört/sett är det inte självklart.

 

också en väldigt intressant kommentar Cyper

Redigerat av MursCruento
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla raser är lika mycket värda, oavsett hudfärg.

Vi är människor inte ogräs, som ska sorteras in i dom bra och dåliga grupperna.

¨

Och det finns färgade rasister, jag såg en dokumentär för länge sen, då vart det mörka nazister, så allt är inte omöjligt.

Redigerat av Corpsgrinder
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Inte här kanske, i till exempel Afrika är det förmodligen vanligare.

Kanske det, jag har i allfall ingen information, eller kunnighet om det där.

 

Robert Mugabe, Zimbabwes president, är rasist. Han diskriminerar(-ade) de vita invånarna i Zimbabwe när han kom till makten. De flesta vita har flytt landet undan hans förtryck. Robert ville på så vis "hämnas" på ättlingarna till kolonialherrarna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...