Hoppa till innehåll

Rasism


andennn
 Dela

Rekommendera inlägg

I dagens läge så kan jag utan att tänka efter säga att den allmäna 'rasismen' mer eller mindre kommer från de som har annat ursprung än svenskt. Ord som 'Svenne' används med samma mening som 'Neger' av vissa, och ständigt sker våldbrott där offret blivit misshandlad av gäng pga att denne varit svensk. Minns ett inlägg jag läst om just detta ämnet i en debatt där en kille berättade om när han började i en ny skola ;) Han satte sig ner på en soffa när tre killar gick fram till honom och sa

"Kommer båda dina föräldrar från Sverige?"

"Nej", svarade han, och svaret han fick sedan var

"Bra, för här får bara blattar sitta".

 

Förr kunde man ju läsa i tidningen om hur vissa blivit misshandlade av gäng svenska ungdomar pga att de varit från ett annat land - Numera är det motsatsen.

 

Sen blir jag förbannad över folk som säger saker som

"Vi svenskar börjar bli minoritet", för det är ju rakt ut rasgruppering. Själv baserar jag min 'syn' på svensken så att denne har bott här i mer än 10 år, att denne pratar språket och som mest att denne ser sig själv som svensk, vilket är lite krångligt i dagsläget då de flesta mer eller mindre skäms för att kalla sig svensk. Att vara 'blatte' är något som ger ""RESPEKT"", notera hur jag har understrukit ordet respekt - Betydelsen för ordet bland ungdomar idag är "Att ha folk som föraktar en" (Att ha folk som är rädd för en).

 

Regeringen och alla människor som styr samhället måste ta grepp om situationen, för att det som har gjorts nu har gått i baksmäll.

 

Då det uppdagades om rasism mot invandrare och svarta så satte regeringen in en massa medel för att motverka diskrimineringen mot invandrare och svarta. Detta funkade, men nu har situationen vänts (Okej, inte vänts totalt men den är på god väg) och svenskarna börjar diskrimineras. Vad som egentligen borde göras är att satsa på att motverka diskriminering i allmänhet, att inse att idag diskrimineras både svenskar och invandrare.

Just nu är kontrollen av invandringen urspårad, Sverige har ingen som helst kontroll över invandrares anpassningsprocess till det svenska samhället. Många kommer till Sverige och får ingen hjälp att anpassas, de erbjuds ingen språklära eller så utan kastas bara ut på gatorna- Detta leder ju till att det bildas 'ghetton' i samhället där det finns en större mängd invandrare utan kunskap om samhället de lever i.

Samhället måste få folk att se att alla är likadana, det finns ingen minoritet av någon, och ingen majoritet i annat än människor. Regeringen måste se till att ta kontroll över invandringen, begränsa denna och fokusera mer på att anpassa de invandrare som släpps in. Alla måste få tillgång till språkkurser, och chanser att ta del av den kultur de nu befinner sig i.

 

Märkte just att jag skrivit en hel del ;) Ska avsluta med att säga att har ni, utifrån det jag skrivit uppfattat mig som rasistisk eller på annat sätt fel så påpeka gärna det, men var då beredd att förklara varför.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 159
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag blev lite irreterad på en sak, din lilla "berättelse" var baserat på svenskar, om jag får fråga dig...Tror du att det bara är Svenskar som är rasister?

Om du tror det så ska du inte komma med nått skitsnack.

 

Regeringen måste se till att ta kontroll över invandringen, begränsa denna och fokusera mer på att anpassa de invandrare som släpps in. Alla måste få tillgång till språkkurser, och chanser att ta del av den kultur de nu befinner sig i.

/MoveMe

 

 

Om man skulle förbjuda invandring så skulle man inte behöva bekymdra sig om hur dom ska agera.

Och så tänkte jag på, dom som vill bo i Sverige, ska ha kunskap innan dom kommer till Sverige.

Men om dom har bott på gatan i 20 år, och sen kommer till Sverige för hopp på ett bättre liv,, men dom kan tydligen inte anse att dom får det bara värre här och därför kommer jag till detta Vi borde förbjuda invandring (om vi bara kunde) för att dom kommer hit utan kunskap, när dom gör det så måste regeringen och sånt ta hand om dom, som är ganska svårt tror jag.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev lite irreterad på en sak, din lilla "berättelse" var baserat på svenskar, om jag får fråga dig...Tror du att det bara är Svenskar som är rasister?

Om du tror det så ska du inte komma med nått skitsnack.

 

Regeringen måste se till att ta kontroll över invandringen, begränsa denna och fokusera mer på att anpassa de invandrare som släpps in. Alla måste få tillgång till språkkurser, och chanser att ta del av den kultur de nu befinner sig i.

/MoveMe

 

 

Om man skulle förbjuda invandring så skulle man inte behöva bekymdra sig om hur dom ska agera.

Och så tänkte jag på, dom som vill bo i Sverige, ska ha kunskap innan dom kommer till Sverige.

Men om dom har bott på gatan i 20 år, och sen kommer till Sverige för hopp på ett bättre liv,, men dom kan tydligen inte anse att dom får det bara värre här och därför kommer jag till detta Vi borde förbjuda invandring (om vi bara kunde) för att dom kommer hit utan kunskap, när dom gör det så måste regeringen och sånt ta hand om dom, som är ganska svårt tror jag.

Vi kan inte helt sluta ta emot invandrare - Majoriteten av dessa är flyktingar från krigsdrabbade länder och att neka dem fristad här i Sverige är allt annat än rätt. När vi inte kan sluta ta emot flyktingar helt så får vi helt enkelt se till att anpassa de som släpps in.

 

Och jag vet inte vartifrån du fick intrycket av att jag anser att bara svenskan är rasister? Jag tyckte jag drev på lite väl mycket om motsatsen i början att jag kände mig tvingad att upplysa den andra delen för att inte bli sedd som rasist.

Redigerat av MoveMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Jag blev lite irreterad på en sak, din lilla "berättelse" var baserat på svenskar, om jag får fråga dig...Tror du att det bara är Svenskar som är rasister?

Om du tror det så ska du inte komma med nått skitsnack.

 

Regeringen måste se till att ta kontroll över invandringen, begränsa denna och fokusera mer på att anpassa de invandrare som släpps in. Alla måste få tillgång till språkkurser, och chanser att ta del av den kultur de nu befinner sig i.

/MoveMe

 

 

Om man skulle förbjuda invandring så skulle man inte behöva bekymdra sig om hur dom ska agera.

Och så tänkte jag på, dom som vill bo i Sverige, ska ha kunskap innan dom kommer till Sverige.

Men om dom har bott på gatan i 20 år, och sen kommer till Sverige för hopp på ett bättre liv,, men dom kan tydligen inte anse att dom får det bara värre här och därför kommer jag till detta Vi borde förbjuda invandring (om vi bara kunde) för att dom kommer hit utan kunskap, när dom gör det så måste regeringen och sånt ta hand om dom, som är ganska svårt tror jag.

Kunskapsprov tillämpas i somliga europeiska länder (bland annat Danmark med mycket invandrarfientlig politik) och de har visat sig vara en katastrof. I Danmark är proven så svåra att en stor del av de infödda danskarna inte ens får godkänt. Bör dessa då kastas ut? Varför skall invandrare vara mer insatta i samhällets funktioner än de som redan är bosatta i landet? Vad skall räknas som relevant kunskap när man invandrar till ett land? Själv tycker jag det är viktigt att veta hur samhällsapparaten är uppbyggd (val, rättssystem m.m.), men är det information man kan plugga in innan man emigrerar? Om du sitter mitt i ett krig i Irak tror jag inte att du börjar beställa läröbocker om det svenska samhället som är översatta till t.ex. kurdiska. Det är dessutom inte ens säkert att det finns läromaterial på alla språk. Eller hade du tänkt dig att de skulle surfa på Wikipedia och lära sig utantill antalet kommuner i Sverige och Sveriges landarea? Vet du själv det utan att kolla upp?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag blir ledsen...

 

 

Vad är det som har hänt? Har dagens småungar gått och blivit helt störda i huvudet? (Notera frågetecknet)

För mig är det en gåta hur man lyckas försöka klämma ut så mycket ondska ur invandringen som möjligt.

Kom igen liksom, medelåldern här ligger väl på tretton år. Barn som inte vet någonting om politik och som ist drar

lärdom av vad storebrorsorna och deras farsor säger. Ingen egen åsikt, man baserar ist sina åsikter på andra och vad man

har sett invandrare göra, har ni aldrig sett någon svensk göra något dumt? Skärpning.

 

Ja vi kan väl precis lika gärna utvisa dem ifrån landet och slänga in dem i krigets hetta och skylla på att han inte gjorde någon nytta för sverige, ellerhur?

Hör ni inte hur bisarrt det låter? Tänk på att det är mänskligt att fela. Det ni vill är alltså att invandraren ska sköta sig under hela sitt liv här, skulle ni

kuna göra det? aldrig någonsin göra något dumt?

 

Ni skämmer ju ut er.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev lite irreterad på en sak, din lilla "berättelse" var baserat på svenskar, om jag får fråga dig...Tror du att det bara är Svenskar som är rasister?

Om du tror det så ska du inte komma med nått skitsnack.

 

Regeringen måste se till att ta kontroll över invandringen, begränsa denna och fokusera mer på att anpassa de invandrare som släpps in. Alla måste få tillgång till språkkurser, och chanser att ta del av den kultur de nu befinner sig i.

/MoveMe

 

 

Om man skulle förbjuda invandring så skulle man inte behöva bekymdra sig om hur dom ska agera.

Och så tänkte jag på, dom som vill bo i Sverige, ska ha kunskap innan dom kommer till Sverige.

Men om dom har bott på gatan i 20 år, och sen kommer till Sverige för hopp på ett bättre liv,, men dom kan tydligen inte anse att dom får det bara värre här och därför kommer jag till detta Vi borde förbjuda invandring (om vi bara kunde) för att dom kommer hit utan kunskap, när dom gör det så måste regeringen och sånt ta hand om dom, som är ganska svårt tror jag.

Kunskapsprov tillämpas i somliga europeiska länder (bland annat Danmark med mycket invandrarfientlig politik) och de har visat sig vara en katastrof. I Danmark är proven så svåra att en stor del av de infödda danskarna inte ens får godkänt. Bör dessa då kastas ut? Varför skall invandrare vara mer insatta i samhällets funktioner än de som redan är bosatta i landet? Vad skall räknas som relevant kunskap när man invandrar till ett land? Själv tycker jag det är viktigt att veta hur samhällsapparaten är uppbyggd (val, rättssystem m.m.), men är det information man kan plugga in innan man emigrerar? Om du sitter mitt i ett krig i Irak tror jag inte att du börjar beställa läröbocker om det svenska samhället som är översatta till t.ex. kurdiska. Det är dessutom inte ens säkert att det finns läromaterial på alla språk. Eller hade du tänkt dig att de skulle surfa på Wikipedia och lära sig utantill antalet kommuner i Sverige och Sveriges landarea? Vet du själv det utan att kolla upp?

 

Å nej, du tror jag du missuppfattat det lite ;) Regeringen ska ju inte göra så att endast de med kunskap om Sverige får komma hit.. Vi är väl inte danska heller? :P

Tanken var att vi ska erbjuda de invandrare som släpps in i landet en chans att få lära sig språket, gratis språkkurser till invandrare. När de lärt sig språket kan de ju studera vidare i vuxenutbildningar och verkligen etablera sig i samhället ;)

 

 

Otur: Vi debatterar, vi pratar rakt ut om ämnet och våra synpunkter, hade du läst de första sidorna så hade du sett hur det började med breda diskussioner, men nu har det dragit ihop sig till denna smala konversation. Det går inte att lovprisa jämställdheten i varje inlägg man gör.

Redigerat av MoveMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag blir ledsen...

 

 

Vad är det som har hänt? Har dagens småungar gått och blivit helt störda i huvudet? (Notera frågetecknet)

För mig är det en gåta hur man lyckas försöka klämma ut så mycket ondska ur invandringen som möjligt.

Kom igen liksom, medelåldern här ligger väl på tretton år. Barn som inte vet någonting om politik och som ist drar

lärdom av vad storebrorsorna och deras farsor säger. Ingen egen åsikt, man baserar ist sina åsikter på andra och vad man

har sett invandrare göra, har ni aldrig sett någon svensk göra något dumt? Skärpning.

 

Ja vi kan väl precis lika gärna utvisa dem ifrån landet och slänga in dem i krigets hetta och skylla på att han inte gjorde någon nytta för sverige, ellerhur?

Hör ni inte hur bisarrt det låter? Tänk på att det är mänskligt att fela. Det ni vill är alltså att invandraren ska sköta sig under hela sitt liv här, skulle ni

kuna göra det? aldrig någonsin göra något dumt?

 

Ni skämmer ju ut er.

Men du missar ju hela poängen, en invandrare som skjyer ner 49st personer blir utkastad med huvet före från Sverige och får sitta livstid i sitt land, men man kan inte kasta ut en svensk så du borde tänka lite.

Om invadrare håller på med någon form av olagligt i sitt hemland och sedan kommer hit då varför i hela världen ska dom åka till ett annat land då?

 

Otur/Ja vi kan väl precis lika gärna utvisa dem ifrån landet och slänga in dem i krigets hetta och skylla på att han inte gjorde någon nytta för sverige, ellerhur?

 

-Ja, en svensk som inte har någon inkomst han lever ett skit svårt liv i Sverige, och sen om en utlänning är fattig och lever i Sverige blir det inte större problem då? <_<

 

Otur/Hör ni inte hur bisarrt det låter? Tänk på att det är mänskligt att fela. Det ni vill är alltså att invandraren ska sköta sig under hela sitt liv här, skulle ni

 

-Jag skulle bli skit glad om dom ändå kunde göra det för en gångs skull.

Men man kan inte bara ställe en sån fråga, för att alla i Sverige är faktiskt små rasister å sånt, men det finns ju undantag, det jag har läst här, det får ju mig att framstå som en rasist, jag vill inte ha dom här i Sverige, här ska det bara vara Svenskar inget fel med det, dt är min åsikt och sen om ni har problem med det så bryr jag mig inte ett skit. <_<

Så försök att fatta, alla har en sån åsikt, men bara för det så behöver man inte vara en ras hatare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriöst, jag förstår inte ett enda av de svaren du givit mig.

Det ända som tycks gå fram är att du tror att alla är rasister på något sätt?

Han menar nog att de flesta personerna i Sverige har ras/naz åsikter, men bara för att man har det så betyder det inte att man är en.

Inom vissa områden så är mina åsikter rasistiska, men inte är jag en rasist bara för det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriöst, jag förstår inte ett enda av de svaren du givit mig.

Det ända som tycks gå fram är att du tror att alla är rasister på något sätt?

Han menar nog att de flesta personerna i Sverige har ras/naz åsikter, men bara för att man har det så betyder det inte att man är en.

Inom vissa områden så är mina åsikter rasistiska, men inte är jag en rasist bara för det.

 

En rasist är någon med öppna hatåsikter om någon med annat ursprung - Bara för att någon te.x. tycker att Sverige borde förbjuda invandring betyder inte det att de är rasister. Hatar man folk av annat ursprung, tycker att de är mindre värda som människor, ja då är man rasist.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan vara rasistisk på många olika motton.

Hata invandrare som kommer in i Sverige kriminella.

Eller invandrare som förbjuder och/eller anser att våran Nationalsång våra traditioner skall tas bort.

 

Så, frågan om rasism är rätt stor. För att vara ärlig blir jag själv upprörd över personer som kommer till Sverige, som får komma hit av vänligheten, och då de väl gör det anpassar de sig inte efter vårat land. Blir de upprörda av våra Svenska traditioner bör motsvaret bli- Skicka hem. En del är sk. ''fjortisrasister'' och en del inte. Jag är inte rasist, men jag förstår ilskan som många rasister har inom sig i vissa sammanhang.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan vara rasistisk på många olika motton.

Hata invandrare som kommer in i Sverige kriminella.

Eller invandrare som förbjuder och/eller anser att våran Nationalsång våra traditioner skall tas bort.

 

Så, frågan om rasism är rätt stor. För att vara ärlig blir jag själv upprörd över personer som kommer till Sverige, som får komma hit av vänligheten, och då de väl gör det anpassar de sig inte efter vårat land. Blir de upprörda av våra Svenska traditioner bör motsvaret bli- Skicka hem. En del är sk. ''fjortisrasister'' och en del inte. Jag är inte rasist, men jag förstår ilskan som många rasister har inom sig i vissa sammanhang.

Om jag skulle bli tvungen att fly från Sverige till te.x..... Näh, detta går inte :P För otroligt scenario, men grejen är att skulle jag behövt fly till något land så skulle det första jag gör när jag bosatt mig där vara att på något sätt lära mig språket. Utan språket har jag ju ingen riktig framtid i samhället. De som skiter i att lära sig språket blir ju outcasts -.-

 

Och ja, Cyper, man kan vara rasistisk på många olika sätt, men det är skildnad på att vara rasistisk och att vara rasist - På samma sätt som det är skildnad på att vara död och döende.

Redigerat av MoveMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...