Hoppa till innehåll

Andar/spöken


Cyper
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 140
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det går inte heller att bevisa att de inte finns. Det är det som är problemet.

 

Men vad låter mest realistiskt? Ingen har någonsin givit mig ett bra argument för varför spöken skulle finnas, men jag har hört en massa om varför de inte finns.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och eftersom du inte kan bevisa att universum faktiskt existerar så kan du egentligen inte bevisa nåt. allt bygger på tro och den egna uppfattningen - i slutändan.

 

Okej.. Hur vet du det? Kan du bevisa att våran civillisation (stavning?) inte bara är, ja.. en dröm på något sätt. Har någon bevisat att det inte är så utan det är värklighet? Nej, men ändå säger vi att vi vet att det är det. Samma sak är det inom det här ämnet.

 

Ingen har bevisat att spöken / andar varken finns eller inte, som de flesta säger i den här tråden.

 

Om t.ex någon faktiskt har träffat eller iaf sett ett spöke så tror vi inte på vad den personen berättar. Det beror på att vi är rädda för just spöken utan att veta om det och därför nekar vi.

 

Nu ska jag berätta om något som hände för några veckor sen som faktiskt är fruktansvärt ologiskt.

 

Jo, jag satt i soffan och kollade på LOST. Plötsligt ringer telefonen. Jag går ut i hallen och svarar i telefonen. Det var min syster. Samtalet var så här :

 

Hon - Hallå, det är *****

Jag - Hallå!

Hon - Jag fick precis ett sms från din mobil som det stod "Kan jag få sova över hos ******?"

Jag - Okej. Skumt! Aja, hejdå!

*lade på*

 

Det skumma i det här är att, min mobil inte gick att starta för jag hade tappat den för 1 vecka sen i marken. Det var även så att jag har aldrig nämnt den personens namn i något sms. Jag dubbel kollade numret så att det inte var från någon annans mobil, men det var mitt nummer. Jag bad henne en dag senare att göra en reply på sms;et till min mobil även om visste att mobilen inte fungerade. Men så hörde jag mitt sms ljud och min avstängda och inte fungerade mobil fungerade och var visst på. Jag gick och kollade min sms inbox och där var replyen. Jag läste det och det var som hon sa. Då gick jag till min "skickat" mapp och där låg det inte. Inte några andra mappar hellre. Jag kopplade i mobilen i datorn och startade ett program som kollar alla sms, skickade och motagna även om de inte har lagrats i några mappar eller så. Ingen information dök upp om det här sms;et. Och mobilen hade inte använts under den dagen som min mobil visst hade skickat sms;et.

 

Det är något att klura på.

 

Aja, jag tror ju inte på spöken och andar för det är varelser men jag tror på övernaturliga händelser om det är berättat från någon som jag litar på och som är i min familj och när den personen berättar det måste det vara bara jag och den personen i ett tomt rum. Då kan jag lita på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spöken och andar är bara påhitt.

Det går inte att bevisa att andra och spöken existerar, människan har skrivit tusentals med påhittade spökberättelser, och det låter inte vidare realistiskt att spöken finns.

 

Tack, äntligen någon som fattar ;).

 

Hör bara hur löjligt det låter. Spöken. Andar. Man hör ju att det är rent skitsnack.

 

Precis samma som spåmän/spåkvinnor och sånt. Rent skitsnack, bara folk som lurar andra för att tjäna pengar.

 

Man kan inte se framtid, man kan inte se spöken. Allt är påhitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spöken och andar är bara påhitt.

Det går inte att bevisa att andra och spöken existerar, människan har skrivit tusentals med påhittade spökberättelser, och det låter inte vidare realistiskt att spöken finns.

 

Jag håller inte med. Om spöken nu skulle finnas (tror jag inte) så skulle det vara bakåt i tiden. Kan man se bakåt i tiden? Ja! Någonsin hört talas om stjärnor, där finns klart det bästa beviset att man kan se bakåt i tiden.

 

Visst får du tycka något men du behöver skriva "Äntligen någon som fattar", VET du att du har rätt?

 

Visst låter det löjligt, varför? Jo för det är övernaturligt. I det här fallet menar du löjligt som osannolikt och är inte övernaturligt osannolikt. Jo, för det är precis vad man menar med övernaturligt. Och här diskuterar vi om just dessa övernaturliga saker / varelser exister eller inte.

 

Alla som säger nej eller ja till övernaturligar saker tycker jag inte riktigt tänkt. Ett ja eller ett nej är ett svar som är antingen eller.

 

Du tycker spöken / andar låter övernaturligt för du tror säkert att vi menar någon som dött och typ blir en flygande genomskinlig varelse. Det jag menar är övernaturliga varelser i sig som har något med människan att göra. När du läser ordet "spöke" så får du ju upp en bild i huvudet, ifrån den bilden avgör du ju om det är sannolikt eller inte. Men en annan person antar jag får upp en annan bild i huvudet, och den personen skriver också sin åsikte. Då börjar du säga imot den personen bara för du fått upp en annan bild i huvudet, är det värkligen vettigt? nej!

 

Därför är jag neutral :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Spöken och andar är bara påhitt.

Det går inte att bevisa att andra och spöken existerar, människan har skrivit tusentals med påhittade spökberättelser, och det låter inte vidare realistiskt att spöken finns.

 

vadå bakåt i tiden, vafan?

stjärnor bevis för att man "kan se bakåt i tiden"?

 

var har du fått allt detta ifrån igentligen?!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, det han menar är att när du tittar up mot himmlen och ser en stjärna så kan det vara tusentals, eller kanske miljontals år sedan ljuset lämnade stjärnan. Den kanske inte ens finns kvar längre. Alltså kan man "se bakåt i tiden"

 

Det går inte heller att bevisa att de inte finns. Det är det som är problemet.

 

Du har aldrig tänkt på att det som låter orealistiskt för dig låter realistiskt för någon annan?

 

Du kan väll nämna några argument som bevisar att spöken inte finns? Förutom att det är "orealistiskt"

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man kan inte säga att dem finns, eftersom det inte är bevisat...

 

 

 

Varför man har "alltid" har trott på spöken har mycket med att göra är ju att folk som levde för länge sen inte visste så mycket. Det som ingen människa kunde förklara tog dem som övernaturligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...