Gäst JohanFoppa Skrivet 10 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2007 jag gillar det mesta xade sa, fast det ska inte vara typ ig lr g lr vg lr mvg, det ska vara typ "träna mer på det här och de här" och man borde inte ha världens fulaste skoluniform.:P och godare mat i skolan givetvis så att man orkar lite mer än om man sitter och käkar pizza på rasten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
123spill Skrivet 10 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2007 Antingen äter du "äcklig mat som är nyttig, eller så äter du god men onyttig mat. Men många är alltför petiga med maten. Klagar på att det är äckligt. Det är bara äta och hålla k*ften. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KVAB Skrivet 10 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2007 Till att börja med kanske du inte ska lägga upp faktan blandat med dina personliga åsikter, utan först fakta och sen åsikter. Alla ska få veta vad det rör sig om innan de läser dina åsikter. Nu blir det nästan som om du talar om hur det ska vara, att det är fel även om det kanske inte är det. Själv tycker jag dagens skolpolitik är från vettet, men åt andra hållet än dig. Först och främst så ska alla skolor vara privata, de privata skolorna är oftast rikare och det blir mer material. Att få mat i skolona ska bort, det ska vara som i USA, egen mat hemifrån. Pengarna man nu lägger på mat kan man lägga på annat, såsom material m.m. Betyg ska vara från andra året (då har man haft ett träneår) och gälla tills man går ut grundskolan. Det är träning inför livet. Sedan ska självklart ordning och uppförande vara med i betyget. Lärarna ska det vara högre krav på, även så kan ålderskrav vara bra. Vissa kan bli glömska av sig på 60+ och det är inte bra för eleverna. Stor utbildning för att bli lärare. Sedan ska eleverna få köpa allt skolmaterial, för det första så slipper de betala om de slarvat bort dem och för det andra så blir det bättre ekonomi för skolorna. Skåp ska även hyras ut. Mobiltelefoner ska bli beslagtagna om de ringer, gör ljud eller på något annat sätt stör. Även mp3er ska man inte få ha på lektionerna. Skoluniform ska alla ha, varje skola kan ha en egen, men alla eleverna på skolan ska ha samma, det ser mer elegant ut och inte så slappt. Lärarna ska även de vara uppklädda. Det är väl allt jag har att säga som jag kommer på nu, vår skola suger, USA's skola äger totalt! Vi måste bli mer som dem. Jag tycker: Maten ska vara kvar, man ska inte köpa material själv, man ska inte ha nån jäkla förbannad skoluniform, vi ska INTE bli som USA. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 10 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2007 (redigerat) Eftersom kvalitén på många kommunala skolor orsakar debatt är det ju tydligt att skattesatserna i Sverige är allt för låga. En höjning med någon enstaka procentenheter för de välbärgade skulle göra susen. En lista på åtgärder inom skolväsendet: -objektiva friskolor med alternativa undervisningsmetoder, indraget undervisningstillstånd om skolan har religiösa, rasistiska el. dylika värderingar -större frihet för den kommunala skolan att utbilda elever med alternativa undervisningsmetoder, alla lär sig inte på samma sätt -större kontinuitet mellan grundskola och gymnasium; gymnasiet i praktiken obligatoriskt, men steget mellan allt för stort -högskolebehörighet på samtliga program på gymnasiet -fler betygssteg, målet bör dock vara att grundskolan kan lära ut de grundläggande kunskaperna så bra att betyg ej skall behövas -fler valbara ämnen i grundskolan, såsom främmande språk, avancerad datoranvändning, representativ utbildning (brevskrivning, gästmottagning, hålla tal etc.) -flexibel skolgång med in- och utregistrering, dock ej på alla skolor, eftersom systemet fungerar bäst med mycket studiemotiverade elever -nationell riktlinje för max antal elever per klass, 18-24 skulle te sig bra Kom inte på fler punkter just nu. Redigerat 10 Juni 2007 av Perisoreus Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst alan.shalaji Skrivet 10 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2007 Det jag skulle vilja ha är 3 arbetslag i varje årskurs. A, B och C. A är för dem som behöver extra hjälp. Dem som verkligen är IG-barn. B är för dem som vill ha allt i en lite saktare takt. Dem är smartare än A men dem är ändå inte sådär jättesmarta. Kortare sagt, G-barn. C är för dem som är smarta/väldigt smarta och bara vill lära sig mer. Dem får det dom behöver och deras "talang" utnyttjas genom att dem får extra svåra grejer så dem lär sig mer. Alltså VG/MVG-barn. Detta tycker jag är bra p.g.a. många anledningar. Ett exempel är att C-barn kan lära sig mera utan att A-barn och B-barn slöar ner dem. Detta förekommer i många klasser där dem mindre smarta jobbar tillsammans med dem smartare. Ett annat exempel på vad som är bra är att man sparar massor på skolmaterial. A-barn behöver oftast inte dyra böcker utan något billigare anpassat för deras "hjärnkapacitet". Om t.ex. någon A-elev blir smart nog att gå i B-gruppen genom sin extrautbildning så förflyttas han/hon till B. Om en B-elev blir smart nog att förflytta sig till sig så gör denne det. På så sätt får A extrautbildningen dem behöver för att bli smartare och börja i B, B lite långsammare utbildning för att utvecklas så att dem också blir smartare och kan börja i C, och C bygger upp sina kunskaper mera och mera hela tiden. Om vi gjorde såhär så skulle Sverige bli ett av världens smartaste länder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Baranoi Skrivet 10 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juni 2007 Antingen äter du "äcklig mat som är nyttig, eller så äter du god men onyttig mat. Men många är alltför petiga med maten. Klagar på att det är äckligt. Det är bara äta och hålla k*ften. Precis. Och något som är förjävligt är att några små barn klagade på att vi inte hade saft, så nu får vi det på fredagar. Vad ska det göra för nytta? Ingen blir märkvärt gladare av lite saft, och saft kostar pengar. Enligt en lärare halverades nästan kostnaden per portion på fredagar på grund av saften, så mycket kostar den! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 11 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 11 Juni 2007 (redigerat) Det jag skulle vilja ha är 3 arbetslag i varje årskurs. A, B och C. A är för dem som behöver extra hjälp. Dem som verkligen är IG-barn. B är för dem som vill ha allt i en lite saktare takt. Dem är smartare än A men dem är ändå inte sådär jättesmarta. Kortare sagt, G-barn. C är för dem som är smarta/väldigt smarta och bara vill lära sig mer. Dem får det dom behöver och deras "talang" utnyttjas genom att dem får extra svåra grejer så dem lär sig mer. Alltså VG/MVG-barn. Detta tycker jag är bra p.g.a. många anledningar. Ett exempel är att C-barn kan lära sig mera utan att A-barn och B-barn slöar ner dem. Detta förekommer i många klasser där dem mindre smarta jobbar tillsammans med dem smartare. Ett annat exempel på vad som är bra är att man sparar massor på skolmaterial. A-barn behöver oftast inte dyra böcker utan något billigare anpassat för deras "hjärnkapacitet". Om t.ex. någon A-elev blir smart nog att gå i B-gruppen genom sin extrautbildning så förflyttas han/hon till B. Om en B-elev blir smart nog att förflytta sig till sig så gör denne det. På så sätt får A extrautbildningen dem behöver för att bli smartare och börja i B, B lite långsammare utbildning för att utvecklas så att dem också blir smartare och kan börja i C, och C bygger upp sina kunskaper mera och mera hela tiden. Om vi gjorde såhär så skulle Sverige bli ett av världens smartaste länder. Kategorierna för vem som tillhör vilken grupp kan bli lite luddiga och det finns stort utrymme för godtycke. Jag förstår i grunden din kategorisering, men att säga till ett barn "du är ett IG-barn, du skall få billigare skolböcker och få undervisning bland andra lika dåliga elever" är kanske inte det mest uppmuntrande man kan säga till en elev. Det som skulle kunna få en indelning efter prestationsförmåga att fungera, är att eleven själv får välja vilken typ av undervisning denne skulle vilja ha. En lågpresterande elev skulle knappast vilja vara i en grupp med endast högpresterande och i så fall skulle elevernas möjligheter att påverka sin egen utbildning utökas. Redigerat 11 Juni 2007 av Perisoreus Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aircondition Skrivet 15 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Juni 2007 Det jag skulle vilja ha är 3 arbetslag i varje årskurs. A, B och C. A är för dem som behöver extra hjälp. Dem som verkligen är IG-barn. B är för dem som vill ha allt i en lite saktare takt. Dem är smartare än A men dem är ändå inte sådär jättesmarta. Kortare sagt, G-barn. C är för dem som är smarta/väldigt smarta och bara vill lära sig mer. Dem får det dom behöver och deras "talang" utnyttjas genom att dem får extra svåra grejer så dem lär sig mer. Alltså VG/MVG-barn. Detta tycker jag är bra p.g.a. många anledningar. Ett exempel är att C-barn kan lära sig mera utan att A-barn och B-barn slöar ner dem. Detta förekommer i många klasser där dem mindre smarta jobbar tillsammans med dem smartare. Ett annat exempel på vad som är bra är att man sparar massor på skolmaterial. A-barn behöver oftast inte dyra böcker utan något billigare anpassat för deras "hjärnkapacitet". Om t.ex. någon A-elev blir smart nog att gå i B-gruppen genom sin extrautbildning så förflyttas han/hon till B. Om en B-elev blir smart nog att förflytta sig till sig så gör denne det. På så sätt får A extrautbildningen dem behöver för att bli smartare och börja i B, B lite långsammare utbildning för att utvecklas så att dem också blir smartare och kan börja i C, och C bygger upp sina kunskaper mera och mera hela tiden. Om vi gjorde såhär så skulle Sverige bli ett av världens smartaste länder. "Du är dum i huvudet och kan ingenting. Därför ska du få gå i IG gruppen med alla andra idioter och få skolmaterial från LIDL." Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 16 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 16 Juni 2007 jag gillar det mesta xade sa, fast det ska inte vara typ ig lr g lr vg lr mvg, det ska vara typ "träna mer på det här och de här" och man borde inte ha världens fulaste skoluniform.:P och godare mat i skolan givetvis så att man orkar lite mer än om man sitter och käkar pizza på rasten. Det finns människor som inte ens vågar drömma om maten vi får i skolan, så håll bara tyst och var nöjd! Förövrigt tycker att gymnasiet borde vara obligatorisk, då jag anser att man fortfarande är för ung för bestämma sig hoppa av i skolan redan i nian. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst alan.shalaji Skrivet 16 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 16 Juni 2007 Detta med skolmaten. Dem borde ta bort mat som dem flesta ändå aldrig äter, t.ex. fiskbullar. Det är bara slöseri med pengar, dem kastar praktiskt sett bort maten. Det finns många billigare alternativ till fiskbullar som dem flesta barn äter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 16 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 16 Juni 2007 (redigerat) Tyvärr är det inte alltid nyttigt det som är gott. Dock håller jag med om att de nyttiga maträtterna borde göras mera aptitretande. Redigerat 16 Juni 2007 av Perisoreus Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ajar Skrivet 17 Juni 2007 Rapport Dela Skrivet 17 Juni 2007 (redigerat) Det jag skulle vilja ha är 3 arbetslag i varje årskurs. A, B och C. A är för dem som behöver extra hjälp. Dem som verkligen är IG-barn. B är för dem som vill ha allt i en lite saktare takt. Dem är smartare än A men dem är ändå inte sådär jättesmarta. Kortare sagt, G-barn. C är för dem som är smarta/väldigt smarta och bara vill lära sig mer. Dem får det dom behöver och deras "talang" utnyttjas genom att dem får extra svåra grejer så dem lär sig mer. Alltså VG/MVG-barn. Detta tycker jag är bra p.g.a. många anledningar. Ett exempel är att C-barn kan lära sig mera utan att A-barn och B-barn slöar ner dem. Detta förekommer i många klasser där dem mindre smarta jobbar tillsammans med dem smartare. Ett annat exempel på vad som är bra är att man sparar massor på skolmaterial. A-barn behöver oftast inte dyra böcker utan något billigare anpassat för deras "hjärnkapacitet". Om t.ex. någon A-elev blir smart nog att gå i B-gruppen genom sin extrautbildning så förflyttas han/hon till B. Om en B-elev blir smart nog att förflytta sig till sig så gör denne det. På så sätt får A extrautbildningen dem behöver för att bli smartare och börja i B, B lite långsammare utbildning för att utvecklas så att dem också blir smartare och kan börja i C, och C bygger upp sina kunskaper mera och mera hela tiden. Om vi gjorde såhär så skulle Sverige bli ett av världens smartaste länder. Det är bra att det finns grupper för extrahjälp, men de som är i de grupperna är verkligen inte "IG barn". Jag går i en hjälpgrupp i matte men har ofta VG. Redigerat 17 Juni 2007 av Ripto Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.