Gäst alan.shalaji Skrivet 2 Juni 2007 Rapport Skrivet 2 Juni 2007 (redigerat) Jag har tre frågor om Gamemaker. 1. Hur spelar man upp en film? Måste man skriva in ett script, typ det här: Play movie ("blablabla.avi") eller klickar man bara på något? 2. Hur gör man så att man får ett extraliv? 3. Hur skapar man ett litet skrivfält där man kan skriva in något. T.ex. om jag klickar på f2 så kommer det upp en ruta där jag kan skriva in fusk. Redigerat 2 Juni 2007 av alan.shalaji Citera
Katt Skrivet 2 Juni 2007 Rapport Skrivet 2 Juni 2007 (redigerat) 1. Det finns en Action under main2 som heter Show video. Annars finns scriptet show_video(filmnamn,fullskärm,loopa) där filnamn är sökvägen till filmen. Fullskräm är om filmen ska visas på hela skrämen (skriv "true"), eller bara i ett fönster (false). Loopa är om filmen ska spelas om och om igen. 2. Ta en Set lives Action, välj hur många liv du vill adda, och kryssa för Relative. Du kan oxå skriva koden lives += [antal liv]. 3. Hmm... Svårt att förklara, jag gör ett exempel. Här har du det: http://download2-6.files-upload.com/2007-0.../21/exempel.gm6 Redigerat 2 Juni 2007 av CheatCat Citera
Gäst alan.shalaji Skrivet 3 Juni 2007 Rapport Skrivet 3 Juni 2007 (redigerat) Tack för dem första två frågorna. Men länken med exemplet funkade inte :( EDIT: Jag har en fråga till. Hur gör man en nedräkning. T.ex. efter att man har klarat en bana så visas en bild på jorden. Efter 3 sekunder kommer explosioner, en efter en, på jorden. Efter 10 explosioner så försvinner jorden. Redigerat 3 Juni 2007 av alan.shalaji Citera
Gäst Mega93 Skrivet 3 Juni 2007 Rapport Skrivet 3 Juni 2007 För att svara på din EDIT fråga; Du kan göra det med en timeline men enklast skulle ju vara att bara animera en film med explosioner osv och sen bara spela upp den. Citera
Katt Skrivet 3 Juni 2007 Rapport Skrivet 3 Juni 2007 Aja, koden är såhär iaf, till spelfusken, altså... switch get_string("Skriv kod:","") { case "Poäng": score += 5; break; // Addar 5 till poängen. case "Liv": lives += 5; break; // Du får fem extraliv. case "Kraft": health += 5; break; // Du får 5 kraft till. // Altså, case "En fuskkod": vad som ska hända; break; default: show_message("Fel kod!"); break; // Visar meddelandet "Fel kod" om du skriver nåt annat än ett fusk, t ex "glass". } Som du ser, så måste du kunna koden till händelsen, du får helt enkelt fråga om du inte kan de... Citera
Gäst alan.shalaji Skrivet 5 Juni 2007 Rapport Skrivet 5 Juni 2007 Hur gör man för att skriva in koderna? Skriver man bara mitt i spelet eller måste man trycka på någon knapp? Citera
Kuzune Skrivet 5 Juni 2007 Rapport Skrivet 5 Juni 2007 (redigerat) I Control-fliken så finns det en kategori som heter Code, den första av dem knapparna är Execute Code, och det är med den som du kan skriva in kod. Se bilden jag har bifogat. Code.bmp Redigerat 5 Juni 2007 av _Master_Sword_ Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.