Hoppa till innehåll

Gamemaker Frågor

Rekommendera inlägg

Gäst alan.shalaji
Skrivet (redigerat)

Jag har tre frågor om Gamemaker.

1. Hur spelar man upp en film? Måste man skriva in ett script, typ det här:

Play movie ("blablabla.avi")

eller klickar man bara på något?

2. Hur gör man så att man får ett extraliv?

3. Hur skapar man ett litet skrivfält där man kan skriva in något. T.ex. om jag klickar på f2 så kommer det upp en ruta där jag kan skriva in fusk.

Redigerat av alan.shalaji
Skrivet (redigerat)

1. Det finns en Action under main2 som heter Show video.

Annars finns scriptet show_video(filmnamn,fullskärm,loopa) där filnamn är sökvägen till filmen. Fullskräm är om filmen ska visas på hela skrämen (skriv "true"), eller bara i ett fönster (false). Loopa är om filmen ska spelas om och om igen.

2. Ta en Set lives Action, välj hur många liv du vill adda, och kryssa för Relative. Du kan oxå skriva koden lives += [antal liv].

3. Hmm... Svårt att förklara, jag gör ett exempel. Här har du det: http://download2-6.files-upload.com/2007-0.../21/exempel.gm6

Redigerat av CheatCat
Gäst alan.shalaji
Skrivet (redigerat)

Tack för dem första två frågorna.

Men länken med exemplet funkade inte :(

EDIT: Jag har en fråga till. Hur gör man en nedräkning. T.ex. efter att man har klarat en bana så visas en bild på jorden. Efter 3 sekunder kommer explosioner, en efter en, på jorden. Efter 10 explosioner så försvinner jorden.

Redigerat av alan.shalaji
Gäst Mega93
Skrivet

För att svara på din EDIT fråga; Du kan göra det med en timeline men enklast skulle ju vara att bara animera en film med explosioner osv och sen bara spela upp den.

Skrivet

Aja, koden är såhär iaf, till spelfusken, altså...

switch get_string("Skriv kod:","")
{
   case "Poäng": score += 5; break; // Addar 5 till poängen.
   case "Liv": lives += 5; break; // Du får fem extraliv.
   case "Kraft": health += 5; break; // Du får 5 kraft till.
   // Altså, case "En fuskkod": vad som ska hända; break;
   default: show_message("Fel kod!"); break; // Visar meddelandet "Fel kod" om du skriver nåt annat än ett fusk, t ex "glass".
}

Som du ser, så måste du kunna koden till händelsen, du får helt enkelt fråga om du inte kan de...

Gäst alan.shalaji
Skrivet

Hur gör man för att skriva in koderna? Skriver man bara mitt i spelet eller måste man trycka på någon knapp?

Skrivet (redigerat)

I Control-fliken så finns det en kategori som heter Code, den första av dem knapparna är Execute Code, och det är med den som du kan skriva in kod.

Se bilden jag har bifogat.

Code.bmp

Redigerat av _Master_Sword_

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...