Hoppa till innehåll

Lägga Till Hårddiskar

Katt

Rekommendera inlägg

Min HP Vectra kan inte hitta mina två hårddiskar. Jag hadde tagit ut en hårddisk (nr 2), och ersatt den med en annan (nr 3). Sen bytte jag hårdisk nr 1, mot hårdisk nr 2. Sen tog jag bort hårddisk 3, då kom det fram nått felmeddelande där det stod ungefär så här: "Kan inte hitta disken. Tryck på F4 för att ta bort den." (fast på engelska), jag tryckte på F4 och datorn fortsatte med att starta Windows, men det stod bara: "No Operating System Found".

Aha, tänkte jag, Oprativsystemet måste finnas på andra hårddisken, så jag bytte 2:an mot 1:an (hårddisk 3 finns var inte heller isatt, bara 1:an...), för stod det: "Kan inte hitta disken. Tryck på F4 för att ta bort den.", och jag tryckte på F4 igen, och den kunde inte ladda Windows på den heller.

Så jag satte i 2:an oxå, men inget oprativsystem hittades på någon av diskarna, trots att den hade gjort det förut. Och det vad då jag upptäckte att datorn inte kunde hitta hårddiskarna. Har provat med Fdisk, och det står att jag inte har några hårddiskar.

Hur ska jag lägga till de igen? Finns det nått program, eller dos kommando, eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Färdigbyggda märkesdatorer brukar kunna vara lite onda när det gäller att byta hårdvara. Bäst är att inte röra nåt. Men i vissa fall funkar det hur bra som helst. Exakt vad du ska göra vet jag inte =/

Blev lite förvirrad av första texten. Vilka hårddiskar är det du vill ha i datorn? 1 och 3? 3 är en nyinköpt då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Man kan inte ställa in det i bios på datorn... Så fungerar altså det inte om båda är ställda på slave eller master eller en på slave och en på cable select?

Ojdå, jag hadde visst en jumper på 'ingenting', istället för 'Master', vad händer om den står på 'ingenting', formateras allting på hårddisken då?

Redigerat av CheatCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Tour

systemdisken med operativsystemet på ska va i första sata uttaget, de kan inte va så lätt att du har glömt att aktivera sata ingårngarna i bios?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...