Katt Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 Min HP Vectra kan inte hitta mina två hårddiskar. Jag hadde tagit ut en hårddisk (nr 2), och ersatt den med en annan (nr 3). Sen bytte jag hårdisk nr 1, mot hårdisk nr 2. Sen tog jag bort hårddisk 3, då kom det fram nått felmeddelande där det stod ungefär så här: "Kan inte hitta disken. Tryck på F4 för att ta bort den." (fast på engelska), jag tryckte på F4 och datorn fortsatte med att starta Windows, men det stod bara: "No Operating System Found". Aha, tänkte jag, Oprativsystemet måste finnas på andra hårddisken, så jag bytte 2:an mot 1:an (hårddisk 3 finns var inte heller isatt, bara 1:an...), för stod det: "Kan inte hitta disken. Tryck på F4 för att ta bort den.", och jag tryckte på F4 igen, och den kunde inte ladda Windows på den heller. Så jag satte i 2:an oxå, men inget oprativsystem hittades på någon av diskarna, trots att den hade gjort det förut. Och det vad då jag upptäckte att datorn inte kunde hitta hårddiskarna. Har provat med Fdisk, och det står att jag inte har några hårddiskar. Hur ska jag lägga till de igen? Finns det nått program, eller dos kommando, eller nåt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
sebban38 Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 testa att sätta tillbaka det fär det satt först!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 pröva sätta in en hårddisk och formatera om Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 Färdigbyggda märkesdatorer brukar kunna vara lite onda när det gäller att byta hårdvara. Bäst är att inte röra nåt. Men i vissa fall funkar det hur bra som helst. Exakt vad du ska göra vet jag inte =/ Blev lite förvirrad av första texten. Vilka hårddiskar är det du vill ha i datorn? 1 och 3? 3 är en nyinköpt då eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
sebban38 Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 om inte det går så får du köpa ny dator Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 3 Juli 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 Jag vill ha ettan och tvåan, men datorn hittar inte dem... Det går ju inte att formatera, eftersom den inte hittar några diskar... Jag har även provat att byta plats på dem utan nått resultat :(. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JanazTheOne Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 Kolla dina inställningar så att det är rätt hårddisk som är master och rätt som är slave Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 3 Juli 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 (redigerat) Man kan inte ställa in det i bios på datorn... Så fungerar altså det inte om båda är ställda på slave eller master eller en på slave och en på cable select? Ojdå, jag hadde visst en jumper på 'ingenting', istället för 'Master', vad händer om den står på 'ingenting', formateras allting på hårddisken då? Redigerat 3 Juli 2007 av CheatCat Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Tour Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 systemdisken med operativsystemet på ska va i första sata uttaget, de kan inte va så lätt att du har glömt att aktivera sata ingårngarna i bios? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 3 Juli 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 3 Juli 2007 Ha, det funkade! Jag satte båda hårddiskarna till cable select! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.