Hoppa till innehåll

Hjälp Med C++ Program

bazti

Rekommendera inlägg

Här är min miniräknar kod jag lärde mej i en turtorial men den är felaktig får inte summan

utan den stängs bara ner.

#include<iostream>

using std::cout;
using std::cin;

int main()
{
   int ett_tal;
   int ett_tal_till;
   int summa;

cout << "Skriv in ett tal: ";
   cin >> ett_tal;
   cout << "Skriv in ett tal till: ";
   cin >> ett_tal_till;

summa = ett_tal + ett_tal_till;

cout << "Det blir: " << summa;

return 0;
}

skulle senare vilja kunna göra mer liknande kalkylatorn i windows men långt fram i framtiden

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inget fel på koden om du kan kompilera den. Enda problemet är Windows som stänger ner programmet efter det har körts färdigt.

Om du lägger till "cin.get();" på slutet så måste du trycka på enter för att stänga programmet.

För att använda grafik behöver du en API för det. En som fungerar på de flesta platformar är SDL. Annars finns det en som är skapad av Microsoft och bara funkar i Windows. Finns självfallet även fler andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Felet ligger i att din dator inte vill köra programmen. JAg har samma problem. Du måste öppna dom genom Kommandotolken och skriva in sökvägen. t.ex. C:\document and settings\Calle\skrivbord\miniraknare.exe

Tror inte kalkylatorn i windows är programmerat i c++. Sj*vla XP operativsystemet är programmerat i cobol så.. Men det kan säkert vara i c++ det kan användas till allt.

Redigerat av Andersffs
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Felet ligger i att din dator inte vill köra programmen. JAg har samma problem. Du måste öppna dom genom Kommandotolken och skriva in sökvägen. t.ex. C:\document and settings\Calle\skrivbord\miniraknare.exe

Tror inte kalkylatorn i windows är programmerat i c++. Sj*vla XP operativsystemet är programmerat i cobol så.. Men det kan säkert vara i c++ det kan användas till allt.

jo men skulle vilja göra en liknande den i c++

programmet funkar men jag får ej ut resultatet.

Redigerat av Bazti
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som Nico sa måste du skriva "cin.get();" i slutet av programmet(innanför main funktionen). Själv måste jag skriva två stycken "cin.get();" om jag har andvänt "cin", pröva med två "cin.get();".

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att pausa programmet så att texten visas så kan du skriva "system("PAUSE")" Funkar i bloodshed dev-c++

Det fungerar bara i Windows. Inget man bör lära sig att jobba med om man inte planerar att låsa sig till det operativsystemet helt. Kommer inte ihåg, men det finns väl en sleep-funktion som funkar oavsett OS?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att pausa programmet så att texten visas så kan du skriva "system("PAUSE")" Funkar i bloodshed dev-c++

Det fungerar bara i Windows. Inget man bör lära sig att jobba med om man inte planerar att låsa sig till det operativsystemet helt. Kommer inte ihåg, men det finns väl en sleep-funktion som funkar oavsett OS?

Jo, jag tror det fanns en sleep funktion som skrevs _sleep(milisekunder); men den fans i nått biblotek men jag vet inte vilket. Jag brukar andvända Sleep(milisekunder); som finns i bibloteket windows.h men den fungerar bara till Windows.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men lika bra att vänja sig vid windows, de flesta spel görs endast till windows för att det är svårt att hålla på att programera till 2 olika OS..

Det är just på grund av den där inställningen som gör att utvecklingen går långsammare.

Det är inte alls bökigt att använda sig av standard C/C++ och bibliotek som funkar på flera olika platformar. Man behöver inte göra nåt annat än skriva rätt kod. Med rätt kod menar jag det som ingår i de biblioteken.

Det är inte svårt nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...