Andersffs Skrivet 16 Juli 2007 Rapport Skrivet 16 Juli 2007 (redigerat) Tjena, har skrivit en kod som ser ut såhär: #include <iostream.h> int main() { char svar1; cout << "Tryck 1 for att det ska sta Hej! Tryck 2 for att det ska sta Hejsan!\n"; cin >> svar1; // Variablen som skriver in tecken! if(svar1 == '1') // Om man svarar 1 cout << "Hej!"; // 1 svaret else if(svar1 == '2') // Om man skriver 2 cout << "Hejsan!"; // svar 2 else cout << "Du svarade ju inget :'("; // om man skriver ett annat tecken! return 0; } Det funkar fel fritt. Men nu vill jag att istället för att skriva ut t.ex. Hejsan! så vill jag att den ska öppna en fil. T.ex. En .exe fil eller http länk. Hellst så vill ja att .exe filen ska öppnas i samma fönster. en till kod jag behöver hjälp med är: // miniräknare (C) Anders Andersson #include <iostream> int main() { int number1; // Första nummret som skrivs in int number2; // Andra -"- int tecken; // addition, subtraktion, multiplikation eller delat int sum; // summan std::cout << "Skriv in en matteformel: "; std::cin >> tecken; if(tecken == '+') // Om + skrivs in: number1 + number2 { std::cout << "Skriv ett tal: "; std::cin >> number1; std::cout << "Skriv ett till tal: "; std::cin >> number2; sum = number1 + number2; std::cout << "Summan 'a'r: " <<sum << std::endl; } else if(tecken == '-') // om - skrivs in: number1 - number2 { std::cout << "Skriv ett tal: "; std::cin >> number1; std::cout << "Skriv ett till tal: "; std::cin >> number2; sum = number1 - number2; std::cout << "Summan 'a'r: " <<sum << std::endl; } else if(tecken == '*') // om * skrivs in: number1 * number2 { std::cout << "Skriv ett tal: "; std::cin >> number1; std::cout << "Skriv ett till tal: "; std::cin >> number2; sum = number1 * number2; std::cout << "Summan 'a'r: " <<sum << std::endl; } else if(tecken == '/') // om / skrivs in: number1 / number2 { std::cout << "Skriv ett tal: "; std::cin >> number1; std::cout << "Skriv ett till tal: "; std::cin >> number2; sum = number1 / number2; std::cout << "Summan 'a'r: " <<sum << std::endl; } else { std::cout << "Du har ju inte fyllt i nagon matteformel.. :'("; } return 0; } Det ska typ vara som en miniräknare. Men datorn väljer bara "else".. Vore tacksam för lite hjälp! =) Redigerat 16 Juli 2007 av Andersffs Citera
Vitdom Skrivet 16 Juli 2007 Rapport Skrivet 16 Juli 2007 (redigerat) Tjena, har skrivit en kod som ser ut såhär: #include <iostream.h> int main() { char svar1; cout << "Tryck 1 for att det ska sta Hej! Tryck 2 for att det ska sta Hejsan!\n"; cin >> svar1; // Variablen som skriver in tecken! if(svar1 == '1') // Om man svarar 1 cout << "Hej!"; // 1 svaret else if(svar1 == '2') // Om man skriver 2 cout << "Hejsan!"; // svar 2 else cout << "Du svarade ju inget :'("; // om man skriver ett annat tecken! return 0; } Det funkar fel fritt. Men nu vill jag att istället för att skriva ut t.ex. Hejsan! så vill jag att den ska öppna en fil. T.ex. En .exe fil eller http länk. Hellst så vill ja att .exe filen ska öppnas i samma fönster. Det ska typ vara som en miniräknare. Men datorn väljer bara "else".. Vore tacksam för lite hjälp! =) Pröva med "system("filnamn.exe");" om den är i samma mapp, vet inte om det fungerar med C:\Documents and Settings\Andvändarnamn\Skrivbord\minfil.exe. Det där med miniräknaren kan jag inte. Redigerat 16 Juli 2007 av Vitdom Citera
Katt Skrivet 16 Juli 2007 Rapport Skrivet 16 Juli 2007 (redigerat) Prova med "char tecken;" istället för "int tecken;". +, -, *, och / är inga siffror... Redigerat 16 Juli 2007 av CheatCat Citera
Andersffs Skrivet 16 Juli 2007 Författare Rapport Skrivet 16 Juli 2007 Jo jag har fått hjälp nu =) Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.