Andersffs Skrivet 5 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 5 Augusti 2007 #include <iostream> using namespace std; int main() { int ja; int nej; cout << "Hur många Ja har du? "; cin >> ja; cout << "\nHur många Nej har du? "; cin >> nej; int varde; varde = (15 * ja) + (15 * nej) * 1.6; cout << "\nResultat " << varde; system("PAUSE"); return 0; } Programmet kan inte räkna ut: varde = (15 * ja) + (15 * nej) * 1.6; Jag har provat med varde = 15 * ja + 15 * nej * 1.6; o massa andra alternativ men ingenting vill funka. man ska inte heller använda ",".. Blir tacksam för hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 6 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 6 Augusti 2007 (redigerat) lite osäker på hur du vill att den ska räkna ut ska den räkna ut såhär eller? om vi antar att ja = 3, nej = 7 (15 * ja + 15 * nej) * 1.6; svar: 240 eller (15 * ja) + (15 * nej) * 1.6; svar: 213 I C++ gäller samma prioriteringsregler som i vanliga världen. ;) Redigerat 6 Augusti 2007 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 6 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 6 Augusti 2007 (redigerat) lite osäker på hur du vill att den ska räkna ut ska den räkna ut såhär eller? om vi antar att ja = 3, nej = 7 (15 * ja + 15 * nej) * 1.6; svar: 240 eller (15 * ja) + (15 * nej) * 1.6; svar: 213 I C++ gäller samma prioriteringsregler som i vanliga världen. ;) Oj f*n xD (15 * ja) + (15 * nej) * 1.6; svar: 213 Tänkte inte på det xD Det var därför jag satt parenteser men har varit så blind och inte fattat vart xD eftersom den först tar det inom parenteser, sen multiplikation o allt annat. xD Men tack så himla mkt för hjälpen xD Nu kom jag på, felet var den att den räknade (om ja & nej har värdet 2): 15 * 2 = 30 + 15 = 45 * 2 = 90 * 1.6 = 144 Och jag vill att den ska räkna ut: 15 * 2 = 30 15 * 2 = 30 30 + 30 = 60 60 * 1.6 = 96 Fungerade när jag skrev: tal = ((15 * 2) + (15 * 2))* 1.6; Redigerat 6 Augusti 2007 av Andersffs Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GutenLOL Skrivet 6 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 6 Augusti 2007 system("PAUSE"); return 0; } *kortade ner citation* Vad gör 'system("PAUSE")' ? :rolleyes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 6 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 6 Augusti 2007 system("PAUSE"); return 0; } *kortade ner citation* Vad gör 'system("PAUSE")' ? :rolleyes: I bloodshed (vet inte om det är så i andra program) så pausar den programmet och skriver ut: "Tryck på en valfri tangent för att fortsätta..." Sen när man gör det, stängs programmet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GutenLOL Skrivet 7 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Augusti 2007 wow :cool: det ska jag prova. Jag använder oxo boodshed. :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 7 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Augusti 2007 så att programmet inte avslutas direkt när det är klart, utan man kan se resultatet hur länge man vill. system("PAUSE>NUL") gör att den inte skriver ut "Tryck valfri tangent för att fortsätta" (skriver man "PAUSE>NULL" så debuggar den till en fil som heter null, eller var det tvärtom ;D) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 10 Augusti 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Augusti 2007 Tror det funkar med cin.get() eller cin.getch() ngt liknande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 10 Augusti 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Augusti 2007 funkar det med, dra in en getch() bara... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.