Hoppa till innehåll

Hur Mycket Kostar En Dator I En Månad?


Andersffs

Rekommendera inlägg

Ska räkna lite ^^. Bra uppvärmning inför plugget.

 

Vi säger att vi har en märkesdator, de har alltid extremt underdimentionerade nätagg och är ganska lätta att räkna på just därför. Säg att de ha proppat in ett billigt 400 W nätagg. Effektiviteten kanske är 70% på ett skitagg (mitt FSP har runt 90...) så vi har 280 W att leka med. Eftersom att det i regel är rejält underdimensionerat vad gäller märkesdatorer, d.v.s. en typisk "familjedator", kan nog belastningen ligga på runt 200-230 W nånstans. Elpriset säger vi ligger på runt 1 kr/kilowattimme. En plattskräm drar runt 30W.

 

P = 215 W

t = 30d*24h*3600s = 2 592 000s

 

Dator:

E = P*t = 215W*2 592 000s = 557,28*106 J = 557,28 MJ

557,28 MJ / 3,6 = 154,8 kWh

154,8 kWh * 1 kr = 154,8 kr

 

Skärmen:

30W * 2 592 000s = 77,76 kWh

 

Totalt runt 230 kr per månad alltså. Kan vara mer, kan vara mindre beroende på hur mycket man använder den och till vad. En dator kan dra 60 W och en dator kan dra 400 W, det beror helt på.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var bra sagt, nico. Nu kan min morsa sluta klaga på att det är mitt fel att elräkningen ligger på 4k.

Haha min med, det var därför jag postade den. Tog familjedator som standard för min dator har några år på nacken.

Men det borde finns någonstans man kan kolla hur mycket ens dator drar? T.ex. något program eller i windows (xp).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nope, det går inte eftersom att datorn själv inte har någon större aning om vad den förbrukar. Den kan maximalt utnyttja så många watt som nätagget är på, minus lite p.g.a. effektivitetsförlust. Skulle alla komponenter tillsammans förbruka mer än det så går säkringen. Du kan köpa dig en elmätare dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

med lite tekniskt know-how så skulle man kunna koppla in diverse grejor för att kunna monitora elförbrukningen, men det skulle ju mest vara onödigt. Lite löst räknat så verkar det som att du (enligt Nicos uträkning) kan ta ditt nätagg, kolla effekten, och byta KW mot KR. Visar inga exakta resultat, och det förutsätter förståss att din dator använder så mkt som ditt nätagg klarar, ca.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...